نینوایان| وارد شوید| ثبت نام کنید

علیرضا بس دست

تاریخ: 9 تیر 1400
بازدید: 354

علیرضا بس دست

 

یکى از فلوت‏ نوازان خوش‏ ذوق، “علیرضا بس ‏دست” است که در بیست و پنج دى ماه یک‏هزار و سیصد و پنج در شهرستان مرزى قصر شیرین از توابع استان کرمانشاهان متولد شد. وى تحصیل ابتدایى را در دبستان شهریار گذرانید و در همین دبستان بود که موسیقى علاقه‏مند شد و آهنگ‏هاى ایرانى و محلى را با صوت کودکانه در جشن‏هاى سالانه مدرسه مى‏خواند.

وى در مدرسه شاگردى ساعى و زرنگ بود به طورى که ضمن روى آورى به موسیقى و شرکت در جشن‏هاى معمول مدرسه، دروس خود را هم به خوبى مى‏خواند، به طورى که هر سال شاگرد اول کلاس مى‏شد. علیرضا بس‏دست، در سن ده سالگى به نواختن تنبک و فلوت روى آورد و با کوزه تنبک ساخت و به تقلید از آهنگ‏هایى که از طرف رادیو پخش مى‏شد، نواختن را دنبال مى‏کرد.

در سال ۱۳۵۱ وى به اردوى رامسر راه پیدا کرد و در این اردو، با ساز خوش‏نواى نى از نزدیک آشنا شد و پس از بازگشت از اردو بدون مربى و استاد شروع به ساختن نى کرد. نگارنده، وقتى از وى پرسیدم که چگونه پس از فلوت به نى علاقه‏مند شدید؟ گفت: «نى را از حسن کسائى شناختم و نمى‏دانستم که این ساز خوش‏صدا «نى هفت‏بند» نام دارد. ابتدا، از طریق رادیوى قصر شیرین نى کسائى را مى‏شنیدم و از راه گوش و با مشکلات زیادى که در سر راه من بود عاشقانه به تمرینات ادامه دادم تا این‏که در سال ۱۳۵۱ در اولین کنکور موسیقى که با همت یک بنیاد فرهنگى برگزار گردید، شرکت کردم و نفر اول نى کشور شدم و چون دیپلم ریاضى هم در همان سال گرفتم بدون هیچ مشکلى در سال ۱۳۵۵ وارد هنرکده موسیقى ملى براى ادامه تحصیلات عالى موسیقى شدم و همزمان زیر نظر زنده‏یاد استاد محمود کریمى مدتها به فراگیرى گوشه‏ها و ردیف‏هاى آواز ایرانى پرداختم. باید یادآورى کنم که پیش از آنکه نزد استاد بروم، موسیقى را از راه گوش فرامى‏گرفتم و با قواعد موسیقى آشنایى چندانى نداشتم ولى از این زمان به بعد موسیقى را با قواعد و قوانین و به طور علمى و عملى دنبال کردم. در مورد «نى» متأسفانه به دلیل نداشتن دسترسى به محضر استاد گرانقدر «نى» حسن کسائى، نتوانستم مستقیما از هنر ایشان استفاده کنم ولى من از همان آغاز شاگرد غیر مستقیم ایشان بودم و نى را از طریق رادیو در برنامه‏هاى «گل‏ها» و تکنوازى ایشان فراگرفتم. و در سال ۱۳۵۶ در روزهاى تعطیل دانشگاه و در هفته دو روز من به عنوان نوازنده «نى» در رادیو کرمانشاه مشغول بودم و آهنگ‏هایى هم در کنار نوازندگى مى‏ساختم. و در سال ۱۳۵۹ در رادیو و تلویزیون ایران به کار نوازندگى و آهنگسازى در ارکسترهاى سنتى و بزرگ وارد شدم و در سال ۱۳۶۰ در تالار وحدت، مرکز سرود و آهنگ‏هاى انقلابى کارهاى هنرى خود را دنبال کردم.» علیرضا بس‏دست، با ارکسترهاى بزرگ و صاحب‏نامى مثل: ارکستر مجلسى تلویزیون و ارکستر سمفونیک همکارى نموده و در کنسرت‏هاى متعددى در تالار رودکى و سالن‏هاى مراکز فرهنگى و هنرى، شرکت داشته و به عنوان تکنواز و همنواز «نى» برنامه اجرا کرده است.

وى سال‏هاست که مشغول تدریس به شاگردان علاقه‏مند به ساز «نى» مى‏باشد. او از شیفتگان استاد حسن کسائى، یکى از بنیانگذاران نى هفت‏بند در تاریخ موسیقى ایران است و او را مرشد و مراد خود مى‏داند. او تمام تلاش خود را در خدمت به فرهنگ و هنر ایران و هموطنان خود قرار داده و بیشتر اوقات خود را صرف تعلیم به شاگردان «نى» مى‏کند. علیرضا بس‏دست، حدود بیست نوار کاست، با همکارى خوانندگانى مثل: استاد حسین قوامى، محمودى خوانسارى، مهرداد کاظمى، مظهر خالقى، قاسم رفعتى به همراه هنرمندانى نظیر: برادران سینکى، داود یاسرى، مجتبى میرزاده و محمود فرهمندبافى ضبط و پخش نموده است.


منبع: راسخون

برچسب‌ها:

نینوایان

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

۰۲۱۲۲۰۲۷۴۶۶
با ما در تماس باشید

تمامی حقوق این سایت متعلق به نینوایان می باشد.
Copyright © 2023 neynavayan.ir