عبدالنقی افشارنیا
عبدالنقی افشارنیا
ردیف دان و نوازنده «نی» اول شهریور ۱۳۳۰ در دزفول متولد شد. او موسیقی را از ۱۲ سالگی نزد اساتید محلی آغاز کرد و در سال ۱۳۴۸ موفق به اخذ دیپلم گردید و درهمان سال برای ادامه تحصیل در رشته آمار به تهران آمد. در سال ۱۳۵۲ پس از فراغت از تحصیل در این رشته به دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران رفت و از محضر استادان نورعلی برومند و دکتر داریوش صفوت و همچنین کلاس آزاد آواز محمود کریمی بهره برد. همزمان کار حرفهای خود را در ارکستر ژونس موزیکال ایران به ریاست دکتر سعدی حسنی آغاز کرد و همچنین از سال ۵۴ بعنوان یکی از پایهگذاران گروه شیدا به سرپرستی محمد رضا لطفی در رادیو تلویزیون سابق به اجرا برنامه پرداخت.
افشارنیا پس از فراغت از تحصیل به استخدام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درآمد و از سال ۱۳۶۶ تدریس و آموزش موسیقی را در هنرستانها و از سال ۱۳۶۹ در دانشکدههای موسیقی دانشگاههای هنر، تهران، سوره، آزاد و جامع علمی کاربردی شروع کرد و توانست تأثیر مهمی در تربیت نوازندگان ساز «نی» بگذارد. او ۳ جلد کتاب برای آموزش نی نوشته که مورد استقبال هنرآموزان و هنرجویان قرار گرفته است و همچنین اجراهای متعددی در داخل و خارج از کشور داشته و هم اکنون به تدریس موسیقی اشتغال دارد.
از آثار استاد عزیز میتوان به هم نوازی ایشان با استاد محمدرضا لطفی در آلبوم بسیار زیبای معمای هستی اشاره کرد .
از جواب آوازهای بی نظیر استاد افشار نیا البوم معمای هستی میتوان به بیت زیل اشاره کرد :
ما زیاران چشم یاری داشتیم
خود غلط بود آنچه می پنداشتیم
گفتگو آیین درویشی نبود
ور نه با تو ماجراها داشتیم
صدای گرم و بی نهایت زیبا و با وقار استاد محمدرضا شجریان هم در این قسمت بسیار روان و سلیس انسان را به فرازستان معنا رهسپار می کند..
اجرای ردیف نوازی به صورت تصویری در جشنواره نی نوازان سال ۱۳۶۷ در آواز افشاری توسط استاد افشارنیا هم پر از نکات ریز و نغض و مهم برای محرمان این ساز محسوب می شود .
چاووش ۱ به یاد عارف) محمدرضا شجریان و گروه چاووش)
آلبوم بیخود شده بههمراه محمد رضا لطفی، محمد قویحلم و امید لطفی (کنسرت ۱۹۹۷ زوریخ) یکی از بهترین آثاریست که می توان با جان و دل بارها به آن گوش سپرد .
آلبوم معمای هستی بههمراه محمدرضا شجریان، محمد رضا لطفی و همایون شجریان سال ۱۳۷۶
آلبوم مالکنون با خوانندگی مسعود بختیاری و آهنگسازی عطاءالله جنگوک، با الهام و استفاده از برخی ترانهها و اشعار فولکلور و بعضی سرودههای عبدالعلی خسروی
دیدگاهها