ضوابط تاسیس صندوق زمین و ساختمان
ماده یک
ماده دو
صندوق، شخص حقوقی است که با اخذ مجوز از سازمان تأسیس و به جمعآوری وجوه از سرمایهگذاران داخلی و خارجی و تخصیص آن به ساخت پروژه یا پروژههای ساختمانی میپردازد.
ماده سه
براساس ماده ۴ آییننامه اجرایی قانون، صندوق از مصادیق نهادهای مالی موضوع بند ۲۱ ماده (۱) قانون، محسوب میشود. صندوقهای سرمایهگذاری مشترک موضوع بند (۱) ماده ۱۴ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب اردیبهشتماه سال ۱۳۸۷، با رعایت ضوابط حاضر و در قالب صندوقهای زمین و ساختمان تأسیس میشوند.
[private]
ماده چهار
گواهی سرمایهگذاری که معرف تعداد واحدهای سرمایهگذاری هر سرمایهگذار در صندوق است، به موجب ماده ۶ آییننامه اجرایی قانون از جمله مصادیق اوراق بهادار قابل معامله موضوع بند ۲۴ ماده (۱) قانون، محسوب میشوند.
ماده پنج
مسئولیت دارندگان گواهیهای سرمایهگذاری، محدود به مبلغ سرمایهگذاری آنها در صندوق است. سایر حقوق و تکالیف دارندگان گواهیهای سرمایهگذاری صندوق در اساسنامه پیشبینی میشود.
ماده شش
صندوق حداکثر ظرف ۳ ماه پس از دریافت مجوز تأسیس از سازمان، به عنوان مؤسسه غیرتجارتی نزد مرجع ثبت شرکتها و مؤسسات غیرتجارتی به ثبت رسیده و با ارائه مدارک ثبت به سازمان، با رعایت این ضوابط به عنوان نهاد مالی نزد سازمان نیز به ثبت میرسد. در غیر اینصورت مجوز تأسیس صندوق از درجه اعتبار ساقط میشود.
ماده هفت
صندوق با رعایت قوانین مربوط به مؤسسات غیرتجارتی، تابع اساسنامه خود است. اساسنامه این صندوقها باید مطابق نمونهای باشد که به تصویب هیأت مدیره سازمان رسیده است. پیشبینی موارد زیر در اساسنامه صندوق ضروری است:
بند یک
نام صندوق که باید عبارت «صندوق زمین و ساختمان» در ابتدای آن تصریح شده باشد؛
نام صندوق که باید عبارت «صندوق زمین و ساختمان» در ابتدای آن تصریح شده باشد؛
بند دو
ذکر مدت فعالیت صندوق؛
ذکر مدت فعالیت صندوق؛
بند سه
ارکان صندوق، شیوه انتخاب و حدود وظایف و مسئولیتهای آنها در مقابل صندوق و سرمایهگذاران؛
ارکان صندوق، شیوه انتخاب و حدود وظایف و مسئولیتهای آنها در مقابل صندوق و سرمایهگذاران؛
بند چهار
حقوق و تعهدات سرمایهگذاران صندوق؛
حقوق و تعهدات سرمایهگذاران صندوق؛
بند پنج
شیوه تصمیمگیری در صندوق؛
شیوه تصمیمگیری در صندوق؛
بند شش
صاحبان امضای مجاز از طرف صندوق یا نحوه انتخاب آنها؛
صاحبان امضای مجاز از طرف صندوق یا نحوه انتخاب آنها؛
بند هفت
نحوه تصفیه صندوق در صورت انحلال یا خاتمه فعالیت آن؛
نحوه تصفیه صندوق در صورت انحلال یا خاتمه فعالیت آن؛
بند هشت
نحوه انتشار اطلاعیهها و آگهیهای صندوق؛
نحوه انتشار اطلاعیهها و آگهیهای صندوق؛
بند نه
نحوه تهیهگزارشها و صورتهای مالی صندوق و نحوه رسیدگی به آنها.
نحوه تهیهگزارشها و صورتهای مالی صندوق و نحوه رسیدگی به آنها.
تبصره یک
کلیه ارکان صندوق باید قبول سمت نموده و طی آن وظایف و مسئولیتهای خود را طبق اساسنامه صندوق و سایر مقررات بپذیرند و نسخهای از آن به سازمان ارائه شود. هویت و اقامتگاه ارکان صندوق و صاحبان امضای مجاز و حدود اختیارات آنها براساس مقررات مربوطه در روزنامهرسمی کشور منتشر میشود.
کلیه ارکان صندوق باید قبول سمت نموده و طی آن وظایف و مسئولیتهای خود را طبق اساسنامه صندوق و سایر مقررات بپذیرند و نسخهای از آن به سازمان ارائه شود. هویت و اقامتگاه ارکان صندوق و صاحبان امضای مجاز و حدود اختیارات آنها براساس مقررات مربوطه در روزنامهرسمی کشور منتشر میشود.
تبصره دو
صلاحیت حرفهای، تخصصی و تجربی ارکان صندوق باید به تأیید سازمان برسد. سازمان میتواند در تعیین صلاحیتهای ارکان صندوق از مدارک حرفهای و تأییدیههایی که توسط سایر مراجع ذیصلاح نظیر سازمان نظام مهندسی کشور، جامعه حسابداران رسمی و معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری صادر میشود، استفاده نماید.
صلاحیت حرفهای، تخصصی و تجربی ارکان صندوق باید به تأیید سازمان برسد. سازمان میتواند در تعیین صلاحیتهای ارکان صندوق از مدارک حرفهای و تأییدیههایی که توسط سایر مراجع ذیصلاح نظیر سازمان نظام مهندسی کشور، جامعه حسابداران رسمی و معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری صادر میشود، استفاده نماید.
تبصره سه
صندوق موظف است دفاتر ثبت وقایع مالی خود را وفق قوانین و مقررات، تنظیم و نگهداری کند و صورتهای مالی را با رعایت استانداردهای حسابداری، تهیه نماید.
صندوق موظف است دفاتر ثبت وقایع مالی خود را وفق قوانین و مقررات، تنظیم و نگهداری کند و صورتهای مالی را با رعایت استانداردهای حسابداری، تهیه نماید.
ماده هشت
فعالیت صندوق تحت نظارت سازمان است و این صندوقها ملزم به رعایت دستورالعملهای مصوب مربوط سازمان میباشند. سازمان مرجع رسیدگی به تخلف صندوق و ارکان آن از قوانین، مقررات و اساسنامه صندوق میباشد و میتواند در حدود اختیارات قانونی خود، برای صندوقها دستورالعمل انضباطی وضع و اجرا نماید.
ماده نه
هرگونه اختلاف ارکان صندوق با یکدیگر و با سرمایهگذاران صندوق در مواردی که مربوط به صندوق میشود و همچنین هرگونه اختلاف صندوق با سایر اشخاص ذیربط که به تشخیص سازمان ناشی از فعالیت حرفهای آنها باشد، مشمول ماده ۳۶ قانون بوده و براساس این ماده رسیدگی میشود. سازمان مرجع تعیین کانون مربوطه برای سازش در اینگونه اختلافات است. در صورتیکه به تشخیص سازمان، هیچکدام از کانونهای تشکیل شده، صالح به سازش در مورد اختلافات موضوع این ماده نباشد، تا تشکیل کانون مربوطه، وظایف مربوط به آن کانون به عهده سازمان است.
ماده ده
در صورتیکه هر یک از ارکان یا مدیران صندوق، در انجام وظایف و مسئولیتهای خود قصور، تقصیر تا تخلف داشته باشند یا مفاد قوانین و مقررات مربوطه یا اساسنامه صندوق را نقض کنند، حسب مورد به صورت انفرادی یا تضامنی در مقابل صندوق، سرمایهگذاران صندوق و اشخاص ثالث، مسئول جبران خسارت ناشی از عمل خود میباشند. در صورتیکه خسارت حاصله ناشی از عمل دو یا چند رکن یا مدیر صندوق باشد، مرجع رسیدگی به تخلفات، حدود مسئولیت هر یک را در جبران خسارت تعیین میکند.
ماده یازده
هرگونه تصمیم، ایجاد تعهد یا اقدام هر یک از ارکان و مدیران صندوق یا نمایندگان آنها که در حدود وظایف و مسئولیت خود صورت میپذیرد، در مقابل سرمایهگذاران صندوق و اشخاص ثالث معتبر است. در صورتیکه اینگونه موارد خارج از حدود وظایف و مسئولیت آنها باشد، مسئولیت ایفای تعهدات در مقابل سرمایهگذاران صندوق و اشخاص ثالث یا جبران خسارات وارده به آنها، متضامناً به عهده ارکان یا مدیران مربوطه خواهد بود. در مورد جبران خسارات موضوع این ماده، نمایندگان هر یک از ارکان یا مدیران صندوق، متضامناً با رکن یا مدیر مربوطه مسئولیت خواهند داشت.
ماده دوازده
مجوز عرضه عمومی واحدهای سرمایهگذاری صندوق پس از تأسیس و ارائه مدارک لازم، توسط سازمان صادر میگردد.
ماده سیزده
فعالیت صندوق در شرایط زیر، خاتمه یافته و مراحل تصفیه وانحلال طبق اساسنامه انجام میپذیرد:
بند یک
انقضای مدت فعالیت صندوق مگر اینکه مدت قبل از انقضاء تمدید شده باشد؛
انقضای مدت فعالیت صندوق مگر اینکه مدت قبل از انقضاء تمدید شده باشد؛
بند دو
در صورتیکه صندوق موضوعی را که برای آن تشکیل شده است، انجام داده یا انجام آن غیر ممکن گردد؛
در صورتیکه صندوق موضوعی را که برای آن تشکیل شده است، انجام داده یا انجام آن غیر ممکن گردد؛
بند سه
با تصمیم رکن یا ارکانی که طبق اساسنامه اختیار تصمیمگیری در مورد خاتمه فعالیت را دارند؛
با تصمیم رکن یا ارکانی که طبق اساسنامه اختیار تصمیمگیری در مورد خاتمه فعالیت را دارند؛
بند چهار
در صورت صدور حکم قطعی دادگاه مبنی بر خاتمه فعالیت یا انحلال؛
در صورت صدور حکم قطعی دادگاه مبنی بر خاتمه فعالیت یا انحلال؛
بند پنج
در صورت لغو مجوز صندوق توسط سازمان؛
در صورت لغو مجوز صندوق توسط سازمان؛
بند شش
در صورت تحقق شرایطی که در اساسنامه صندوق پیشبینی شده است.
در صورت تحقق شرایطی که در اساسنامه صندوق پیشبینی شده است.
تبصره یک
در صورت خاتمه فعالیت صندوق، شخصیت حقوقی آن تا اتمام مراحل تصفیه و انحلال باقی میماند.
در صورت خاتمه فعالیت صندوق، شخصیت حقوقی آن تا اتمام مراحل تصفیه و انحلال باقی میماند.
تبصره دو
خاتمه فعالیت و تصفیهصندوق براساس بندهای ۱، ۲، ۳ و ۶ این ماده، منوط به تأیید سازمان است.
خاتمه فعالیت و تصفیهصندوق براساس بندهای ۱، ۲، ۳ و ۶ این ماده، منوط به تأیید سازمان است.
تبصره سه
ناظر منتخب سازمان بر فرآیند تصفیه و انحلال صندوق نظارت میکند. کلیه ارکان صندوق موظفند اطلاعات موردنظر ناظر سازمان را در اختیار وی قراردهند.
ناظر منتخب سازمان بر فرآیند تصفیه و انحلال صندوق نظارت میکند. کلیه ارکان صندوق موظفند اطلاعات موردنظر ناظر سازمان را در اختیار وی قراردهند.
تبصره چهار
در تصفیه صندوق، پرداخت حقوق سرمایهگذاران بر پرداخت مطالبات ارکانی که در تصفیه صندوق مسئولیت اجرایی یا نظارتی دارند، مقدم است.
در تصفیه صندوق، پرداخت حقوق سرمایهگذاران بر پرداخت مطالبات ارکانی که در تصفیه صندوق مسئولیت اجرایی یا نظارتی دارند، مقدم است.
ماده چهارده
دستورالعمل اجرایی این ضوابط به تصویب سازمان بورس و اوراق بهادار میرسد.
ماده پانزده
این ضوابط در ۱۵ ماده و ۷ تبصره در تاریخ ۱۳۸۷/۰۵/۲۸ به تصویب شورای عالی بورس و اوراق بهادار رسید و از تاریخ تصویب لازمالاجرا است.
[/private]
دیدگاهها