اپلیکیشن نینوایان| وارد شوید| ثبت نام کنید

ضوابط برگزاری دوره های آموزش حرفه ای و صدور گواهی نامه کاربری توسط کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار

تاریخ: 7 اردیبهشت 1400
بازدید: 315

در راستای اجرای بند ۵ و ۶ ماده ۱ قانون بازار اوراق بهادار، بند ۵ ماده ۶ ، بندهای ۴، ۱۲ و ۱۴ ماده ۷ و بند ۲ ماده ۷۲ اساسنامه کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و ماده ۸ دستورالعمل عضویت در کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و به منظور:

-افزایش مهارت های عملی اشخاص وابسته به اعضاء

-تائید صلاحیت حرفه ای اشخاص حقیقی برای تصدی برخی از مشاغل در شرکت های عضو

-ارتقاء دانش حرفه ای و افزایش کیفیت ارائه خدمات اشخاص وابسته به اعضاء

این ضوابط به تصویب هیأت مدیره کانون رسید. 

[private]

 ماده یک

واژه‌هایی که در ماده ۱ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب آذرماه ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی و ماده یک دستورالعمل عضویت در کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار مصوب ۱۳۸۸/۰۸/۰۹ هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار تعریف شده‌اند، به همان مفاهیم در این ضوابط به کار می‌روند. واژه‌های دیگر دارای معانی زیر می باشند:

بند یک

گواهی نامه کاربردی: منظور گواهی نامه است که کانون براساس این ضوابط برای اشخاص حقیقی به منظور انجام برخی از وظایف و امور در شرکت های عضو صادر می نماید.

بند دو

دوره آموزش حرفه ای: دوره آموزشی است که کانون براساس مفاد این ضوابط جهت صدور گواهی نامه کاربردی برگزار می نماید. 

بند سه

رتبه بندی: منظور ارزیابی و رتبه بندی کارگزاران در زمینه اوراق بهادار و کالا است که توسط سازمان بورس انجام می پذیرد.

 ماده دو

کانون سمت ها و وظایفی که برای آن ها گواهی نامه کاربردی صادر می نماید را تعیین می کند.

 ماده سه

عضو می تواند فردی را که عهده دار سمت ها و یا انجام وظایف موضوع ماده ۲ این ضوابط می باشد را جهت شرکت در دوره آموزش حرفه ای و اخذ گواهی نامه کاربردی به کانون معرفی نماید.

 ماده چهار

شخص وابسته به عضوی که عهده دار سمت ها و یا انجام وظایف موضوع ماده ۲ این ضوابط می باشد و یا سایر متقاضیان می توانند در دوره آموزش حرفه ای جهت اخذ گواهی نامه کاربردی شرکت نمایند.

تبصره

کانون با توجه به امکانات و محدودیت های برگزاری دوره های آموزش حرفه ای، برای اشخاص وابسته به اعضاء نسبت به سایر متقاضیان اولویت قائل می شود.

 ماده پنج

کانون برای افرادی که دوره های آموزش حرفه ای را گذرانده و شرایط تعیین شده در این ضوابط را احراز می کنند، گواهی نامه کاربردی صادر می نماید.

 ماده شش

موارد ذیل در پیوست های این ضوابط مشخص می شوند:

الف- سمت ها و یا وظایفی که برای آن ها گواهی نامه کاربردی صادر می شود

ب- دوره های آموزش حرفه ای و سرفصل های آن جهت اخذ گواهی نامه کاربردی

ج- پیش نیازهای اخذ گواهی نامه کاربردی

د- معافیت ها از شرکت در برخی از دوره های آموزش حرفه ای

ه- نحوه ارزیابی و سنجش شرکت کنندگان در دوره های آموزش حرفه ای

و- مدت اعتبار و نحوه تمدید گواهی نامه کاربردی

تبصره

برای هریک از گواهی نامه های کاربردی موارد مندرج در این ماده به تصویب هیأت مدیره کانون می رسد.

 ماده هفت

حضور شخص وابسته به عضو در دوره های آموزش حرفه ای دارای امتیاز حضور و مشارکت در کلاس های آموزشی است که امتیاز مربوطه توسط کانون مطابق مقررات در فرآیند رتبه بندی به عضو اعطا می شود.

 ماده هشت

کانون می تواند پیشنهاد تخصیص امتیاز به پرسنل دارای گواهی نامه کاربردی در فرآیند رتبه بندی را به سازمان ارائه نماید و یا خود راساً امتیازی برای اعضایی که از پرسنل دارای گواهی نامه کاربردی استفاده می نمایند در امتیازات مربوط به خود در فرآیند رتبه بندی در نظر بگیرد.

 ماده نه

این ضوابط در ۹ ماده، دو تبصره و دو پیوست در تاریخ ۱۳۹۱/۰۲/۰۵ به تصویب هیأت مدیره کانون رسید.

 پیوست یک – گواهی نامه کاربردی “پذیرش سفارش مشتریان اوراق بهادار”

۱- این گواهی نامه کاربردی برای کارکنان، کارشناسان و مدیران پذیرش سفارش مشتریان در زمینه اوراق بهادار قابل معامله در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران و یا هر شخص وابسته به عضو که هر یک از وظایف مربوطه در این زمینه نظیر دریافت سفارشات خرید و فروش، احراز هویت مشتریان، اخذ درخواست صدور کد معاملاتی از مشتریان، ثبت سفارش مشتریان در OMS عضو، ارسال سفارش مشتریان به واحد معاملات را بر عهده دارد، تعریف شده است.

۲- دوره های آموزش حرفه ای که جهت اخذ این گواهی نامه کاربردی می بایست گذرانده شود و سرفصل های آن به شرح ذیل است:

الف.قوانین و مقررات عمومی بازار سرمایه

الف-۱) معرفی ارکان نظارتی بازار اوراق بهادار

شورای عالی بورس و اوراق بهادار؛ اعضا، وظایف

سازمان بورس و اوراق بهادار؛ ماهیت، ساختار حاکمیتی، وظایف

الف-۲) معرفی اشخاص تحت نظارت (ارکان اجرایی بازار اوراق بهادار)

نهادهای مالی؛ تعاریف وکارکردها

کارگزاری، سبدگردان، بازارگردان، مشاور سرمایه گذاری

صندوق های سرمایه گذاری

شرکت های سرمایه گذاری و هلدینگ ها

شرکت های تامین سرمایه

ناشران اوراق بهادار

تعاریف و طبقه بندی؛ ناشران پذیرفته شده در بورس و فرابورس و یا ثبت شده نزد سازمان

الزامات ثبت نزد سازمان و پذیرش در بورس یا فرابورس و انتشار اطلاعات

تشکل های خود انتظام 

کانون ها؛ کانون کارگزاران، کانون نهادهای سرمایه گذاری، کانون شرکت های سرمایه گذاری استانی

بورس ها؛ بورس اوراق بهادار، فرابورس، بورس کالا، بورس انرژی

اتاق پایاپای؛ شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه

ماهیت و ساختار حاکمیتی

کارکردها و وظایف؛ نگهداری سهام به صورت سپرده، وثیقه نمودن اوراق بهادار، سایر اقدامات

الزامات تسویه وجوه کلیه معاملات در بورس ها و بازارهای خارج از بورس

شرکت مدیریت فناوری بورس تهران

ماهیت و ساختار شرکتی

کارکردها و وظایف

الف-۳) طبقه بندی بازارها

بازار اولیه، بازار ثانویه، بازار مشتقه

الف-۴) ابزارهای مالی قابل معامله

سهام، حق تقدم سهام، اوراق بدهی، اوراق مشتقه و سایر اوراق پذیرفته شده 

الف-۵) ناهنجاری ها در بازار سرمایه

تعاریف و انواع ناهنجاری ها

اختلاف؛ مصادیق و نحوه رسیدگی(کمیته سازش ، هیات داوری)

تخلف؛ مصادیق، نحوه رسیدگی و مراجع رسیدگی به تخلفات

جرم؛ مصادیق و نحوه رسیدگی

الف-۶) حمایت های قانونی از بازار سرمایه

معافیت های مالیاتی؛ 

شرکت های پذیرفته شده در بورس و فرابورس، 

ابزارهای نوین مالی، 

کالاهای پذیرفته شده در بورس کالا،

صندوق های سرمایه گذاری مشترک 

صدور و ابطال واحدهای صندوق های سرمایه گذاری مشترک

معافیت از برگزاری مزایده و مناقصه

خروج از نظام قیمت گذاری

الف-۷) شرکت های سهامی و مسائل مرتبط به آن ها

انواع و تعاریف

ساختار حاکمیتی، مجامع، سال مالی، افزایش سرمایه و صورتهای مالی

اختیارات مدیران

حقوق صاحبان سهام

الف-۸) نحوه استخدام و نقل و انتقال کارکنان بین شرکتهای کارگزاری

نحوه قطع همکاری

شرایط اعطای گواهی خاتمه همکاری

کمیته حل اختلاف؛ اعضا و اختیارات

نحوه نقل و انتقال کارکنان بین شرکت های کارگزاری

الف-۹) آشنایی مقدماتی با مقررات پول شویی

ب. ساز و کار مقرراتی و عملیاتی بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران

ب-۱) مفاهیم و اصطلاحات

انواع شاخص ها؛ شاخص کل، شاخص قیمت، شاخص قیمت و بازده نقدی

انواع قیمت ها؛ اولین قیمت، قیمت پایانی، کمترین و بیشترین قیمت، میانگین قیمت

حجم معاملات و ارزش بازار

حجم مبنا و قیمت پایانی سهام

سهام شناور آزاد

افزایش سرمایه

P/E، EPS و تعدیل آن

ب-۲) نحوه اخذ سفارش خرید یا فروش مشتری

نحوه صدورکد معاملاتی سهامدار، احراز هویت و مدارک مورد نیاز

نحوه تکمیل فرم سفارش خرید یا فروش و مدارک لازم

انواع سفارشات و دوره سفارش گیری

نحوه سپرده کردن سهام

نحوه اصلاح مشخصات سهام داران

نحوه ارزیابی اعتبار اوراق سهام

ب-۳) نحوه ثبت، تهیه و نگهداری اطلاعات و مدارک

اطلاعات و مدارک مشتریان

اطلاعات و مدارک سفارش های مشتریان و اصلاح آن

ب-۴) نحوه انجام معاملات در بورس و فرابورس

اجرای سفارش مشتریان در سامانه معاملات

مراحل انجام معاملات؛ پیش گشایش، گشایش، حراج پیوسته، حراج ناپیوسته پایانی، پایان معامله

ساعات و روزهای انجام معاملات

انواع معاملات؛ خرد، بلوک، عمده و عمده شرایطی

معاملات حق تقدم سهام، اوراق مشارکت، اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن و سایر اوراق پذیرفته شده

توقف و بازگشایی نماد معاملاتی

محدودیت های معاملاتی؛ دامنه نوسان قیمت، گره و رفع گره معاملاتی، محدودیت حجمی

محدودیت های انجام معاملات برای کارکنان شرکت های کارگزاری

عرضه اولیه، خرید گروهی و تخصیص

ب-۵) تسویه و پایاپای

صدور اعلامیه خرید و فروش

گواهینامه نقل و انتقال سهام

کارمزد و هزینه معاملات

زمان تسویه معاملات؛ سهام، اوراق بدهی و سایر اوراق پذیرفته شده

تعیین و تغییر کارگزار ناظر، چگونگی مشخص شدن کارگزار ناظر به صورت خودکار

ب-۶) معاملات قراردادهای آتی سهام

مبانی و مفاهیم قراردادهای آتی سهام

نحوه اخذ سفارش؛ اخذ کد، بیانیه ریسک، گشایش حساب عملیاتی، انواع سفارشات

تسویه؛ وجه تضمین، انواع تضامین، بروز رسانی حساب ها،تقویم معاملاتی، تسویه نقدی

ب-۷) تخفیفات مجاز در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران

ب-۸) مصادیق ناهنجاری

ضوابط انضباطی کارکنان پذیرش

فعالیت ها و خدمات غیر مجاز کارکنان پذیرش

ج. مهارت های ارتباطی و مشتری مداری

ج-۱) مهارت های برقراری ارتباط موثر

مفهوم ارتباطات انسانی و چرخه ارتباطی

عوامل دخیل در برقراری ارتباطات انسانی

موانع ارتباطی و منشا آن

تاثیرگذاری و شیوه های آن

شاخصه های ارتباط موثر 

ابزارهای ارتباطی؛ کلامی و غیرکلامی

کاربرد متبحرانه ابزارهای ارتباطی در محیط کار

ج-۲) اصول و مهارت های رفتار با مشتری

مروری بر مفاهیم مشتری مداری

علل نارضایتی مشتری و شکاف های خدماتی بنگاه ها 

شیوه های ارتباط با مشتری

شیوه مدیریت رفتار مشتری عصبانی

فرآیند خنثی نمودن عصبانیت در مشتری: کنترل، پذیرش، تمرکز و حل مشکل

چند توصیه برای مشتری مداری

د. اصول اخلاقی و معیارهای رفتار حرفه ای

۳- پیش نیازهای اخذ این گواهی نامه کاربردی به شرح ذیل است:

– دارا بودن گواهینامه تحصیلی دیپلم مورد تائید وزارت آموزش و پرورش

– دارا بودن گواهینامهICDL سطح I به غیر از دارندگان مدرک دیپلم کامپیوتر یا کارشناسی در هر رشته و گرایشی یا دارندگان بیش از یک سال سابقه کار

۴- برخی افراد جهت اخذ این گواهی نامه کاربردی از شرکت در دوره های آموزش حرفه ای به شرح ذیل معاف می باشند:

– دارندگان گواهینامه حرفه ای اصول بازار سرمایه از دوره الف بند ۲ این پیوست

– دارندگان گواهی نامه کاربردی “پذیرش سفارش مشتریان کالایی” از دوره های الف، ج و د بند ۲ این پیوست

۵–ارزیابی و سنجش شرکت کنندگان در دوره های آموزش حرفه ای فوق توسط مدرس دوره صورت می پذیرد.

۶- مدت اعتبار این گواهی نامه کاربردی از زمان صدور به مدت سه سال خواهد بود و تمدید آن منوط به شرکت در دوره های آموزش حرفه ای که توسط کانون تعیین می شود، می باشد.

 پیوست دو – گواهی نامه کاربردی “پذیرش سفارش مشتریان کالایی”

۱- این گواهی نامه کاربردی برای کارکنان، کارشناسان و مدیران پذیرش سفارش مشتریان در زمینه کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا قابل معامله در بورس کالای ایران و یا هر شخص وابسته به عضو که هر یک از وظایف مربوطه در این زمینه نظیر دریافت سفارشات خرید و فروش مشتریان، احراز هویت مشتریان، اخذ درخواست صدور کد معاملاتی از مشتریان، ثبت سفارش مشتریان در OMS عضو، ارسال سفارش مشتریان به واحد معاملات را بر عهده دارد، تعریف شده است.

۲- دوره های آموزش حرفه ای که جهت اخذ این گواهی نامه کاربردی می بایست گذرانده شود و سرفصل های آن به شرح ذیل است:

الف.قوانین و مقررات عمومی بازار سرمایه

الف-۱) معرفی ارکان نظارتی بازار اوراق بهادار

شورای عالی بورس و اوراق بهادار؛ اعضا، وظایف

سازمان بورس و اوراق بهادار؛ ماهیت، ساختار حاکمیتی، وظایف

الف-۲) معرفی اشخاص تحت نظارت (ارکان اجرایی بازار اوراق بهادار)

نهادهای مالی؛ تعاریف وکارکردها

کارگزاری، سبدگردان، بازارگردان، مشاور سرمایه گذاری

صندوق های سرمایه گذاری

شرکت های سرمایه گذاری و هلدینگ ها

شرکت های تامین سرمایه

ناشران اوراق بهادار

تعاریف و طبقه بندی؛ ناشران پذیرفته شده در بورس و فرابورس و یا ثبت شده نزد سازمان

الزامات ثبت نزد سازمان و پذیرش در بورس یا فرابورس و انتشار اطلاعات

تشکل های خود انتظام 

کانون ها؛ کانون کارگزاران، کانون نهادهای سرمایه گذاری، کانون شرکت های سرمایه گذاری استانی 

بورس ها؛ بورس اوراق بهادار، فرابورس، بورس کالا، بورس انرژی

اتاق پایاپای؛ شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه

ماهیت و ساختار حاکمیتی

کارکردها و وظایف؛ نگهداری سهام به صورت سپرده، وثیقه نمودن اوراق بهادار، سایر اقدامات

الزامات تسویه وجوه کلیه معاملات در بورس ها و بازارهای خارج از بورس

شرکت مدیریت فناوری بورس تهران

ماهیت و ساختار شرکتی

کارکردها و وظایف

الف-۳) طبقه بندی بازارها

بازار اولیه، بازار ثانویه، بازار مشتقه

الف-۴) ابزارهای مالی قابل معامله

سهام، حق تقدم سهام، اوراق بدهی، اوراق مشتقه و سایر اوراق پذیرفته شده 

الف-۵) ناهنجاری ها در بازار سرمایه

تعاریف و انواع ناهنجاری ها

اختلاف؛ مصادیق و نحوه رسیدگی (کمیته سازش ، هیات داوری)

تخلف؛ مصادیق، نحوه رسیدگی و مراجع رسیدگی به تخلفات

جرم؛ مصادیق و نحوه رسیدگی

الف-۶) حمایت های قانونی از بازار سرمایه

معافیت های مالیاتی؛ 

شرکت های پذیرفته شده در بورس و فرابورس، 

ابزارهای نوین مالی، 

کالاهای پذیرفته شده در بورس کالا،

صندوق های سرمایه گذاری مشترک 

صدور و ابطال واحدهای صندوق های سرمایه گذاری مشترک

معافیت از برگزاری مزایده و مناقصه

خروج از نظام قیمت گذاری

الف-۷) شرکت های سهامی و مسائل مرتبط به آن ها

انواع و تعاریف

ساختار حاکمیتی، مجامع، سال مالی، افزایش سرمایه و صورتهای مالی

اختیارات مدیران

حقوق صاحبان سهام

الف-۸) نحوه استخدام و نقل و انتقال کارکنان بین شرکتهای کارگزاری

نحوه قطع همکاری

شرایط اعطای گواهی خاتمه همکاری

کمیته حل اختلاف؛ اعضا و اختیارات

نحوه نقل و انتقال کارکنان بین شرکت های کارگزاری

الف-۹) آشنایی مقدماتی با مقررات پول شویی

ب. ساز و کار مقرراتی و عملیاتی بورس کالای ایران

ب-۱) محصولات پذیرفته شده در بورس کالا 

گروه های کشاورزی، صنعتی و پتروشیمی

ب-۲) نحوه دریافت سفارش مشتریان

کد معاملاتی؛ انواع، شرایط و نحوه اخذ، احراز هویت و مدارک مورد نیاز،

نحوه اخذ سفارش خرید و فروش کالا و محدودیت ها

پیش دریافت؛ زمان، میزان و نحوه اخذ پیش دریافت

موارد مربوط به حساب وکالتی مشتریان

ب-۳)نحوه ثبت، تهیه و نگهداری اطلاعات و مدارک

اطلاعات و مدارک مشتریان

اطلاعات و مدارک سفارش های مشتریان و اصلاح آن

ب-۴) نحوه انجام معاملات در بورس کالا به تفکیک هر گروه کالایی

نحوه اعلام عرضه ها و آمار معاملات

مراحل انجام معاملات

معاملات تک کالایی و چند کالایی

انواع قراردادهای قابل معامله در بورس کالا

ب-۵) تسویه و تحویل به تفکیک هر گروه کالایی

انواع تسویه، نحوه تسویه نقدی، نحوه تسویه اعتباری، زمان تسویه

فرآیند صدور و دریافت حواله خرید کالا

کارمزدها

جرایم تاخیر در تسویه

جرایم فسخ قرارداد خرید و فروش

تحویل

جرایم تاخیر در تحویل

ب-۶) معاملات صادراتی

اصطلاحات بازرگانی خارجی

اصطلاحات اعتبارات اسنادی

پیش دریافت، نحوه تسویه و جرایم تاخیر و فسخ

ب-۷) تخفیفات و بازاریابی در بورس کالا

تخفیف های مجاز

سقف هزینه بازاریابی

ب-۸) معاملات ابزارهای مشتقه در بورس کالا

مفاهیم و مبانی ابزارهای مشتقه

نحوه اخذ سفارش؛ اخذ کد، بیانیه ریسک، گشایش حساب عملیاتی، انواع سفارشات

تسویه؛ وجه تضمین، انواع تضامین، اخطاریه وجه تضمین، بروز رسانی حساب ها

تحویل؛ گواهی آمادگی تحویل، تقویم معاملاتی، تسویه نقدی

ب-۹) مصادیق ناهنجاری

ضوابط انضباطی کارکنان پذیرش

فعالیت ها و خدمات غیر مجاز کارکنان پذیرش

ج. مهارت های ارتباطی و مشتری مداری

ج-۱) مهارت های برقراری ارتباط موثر

مفهوم ارتباطات انسانی و چرخه ارتباطی

عوامل دخیل در برقراری ارتباطات انسانی

موانع ارتباطی و منشا آن

تاثیرگذاری و شیوه های آن

شاخصه های ارتباط موثر

ابزارهای ارتباطی؛ کلامی و غیرکلامی

کاربرد متبحرانه ابزارهای ارتباطی در محیط کار

ج-۲) اصول و مهارت های رفتار با مشتری

مروری بر مفاهیم مشتری مداری

علل نارضایتی مشتری و شکاف های خدماتی بنگاه ها 

شیوه های ارتباط با مشتری

شیوه مدیریت رفتار مشتری عصبانی

فرآیند خنثی نمودن عصبانیت در مشتری: کنترل، پذیرش، تمرکز و حل مشکل

چند توصیه برای مشتری مداری

د. اصول اخلاقی و معیارهای رفتار حرفه ای

۳- پیش نیازهای اخذ این گواهی نامه کاربردی به شرح ذیل است:

– دارا بودن گواهینامه تحصیلی دیپلم مورد تائید وزارت آموزش و پرورش

– دارا بودن گواهینامه ICDL سطح I به غیر از دارندگان مدرک دیپلم کامپیوتر یا کارشناسی در هر رشته و گرایشی یا دارندگان بیش از یک سال سابقه کار

۴- برخی افراد جهت اخذ این گواهی نامه کاربردی از شرکت در دوره های آموزش حرفه ای به شرح ذیل معاف می باشند: 

– دارندگان گواهینامه حرفه ای اصول بازار سرمایه از دوره الف بند ۲ این پیوست

– دارندگان گواهی نامه کاربردی”پذیرش سفارش مشتریان اوراق بهادار” از دوره های الف، ج و د بند ۲ این پیوست

۵– ارزیابی و سنجش شرکت کنندگان در دوره های آموزش حرفه ای فوق توسط مدرس دوره صورت می پذیرد.

۶- مدت اعتبار این گواهی نامه کاربردی از زمان صدور به مدت سه سال خواهد بود و تمدید آن منوط به شرکت در دوره های آموزش حرفه ای که توسط کانون تعیین می شود، می باشد.

[/private]

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

۰۲۱۲۲۰۲۷۴۶۶
با ما در تماس باشید

تمامی حقوق این سایت متعلق به نینوایان می باشد.
Copyright © 2023 neynavayan.ir