اپلیکیشن نینوایان| وارد شوید| ثبت نام کنید

ضوابط بازاریابی و تخفیفات اعضای کانون کارگذاران بورس و اوراق بهادار در بورس ها و فرابورس

تاریخ: 7 اردیبهشت 1400
بازدید: 457

در راستای اجرای بندهای ۵ و ۶، ماده ۱ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب آذر ماه ۱۳۸۴و بندهای ۴،۷ و ۸، ماده ۷ ، تبصرۀ ۲ ماده ۴۵ و بند ۷ ماده ۷۲ اساسنامه کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و نیز مواد ۱۰، ۱۱ و ۱۲ دستوالعمل عضویت در کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و به منظور:

-تنظیم روابط بین اعضاء

-وضع و اجرای ضوابط و استانداردهای حرفه ای و انضباطی برای اعضاء

-جلوگیری از رقابت ناسالم بین اعضاء

-کمک به ایجاد رقابتی عادلانه و سالم بین اعضاء 

این ضوابط تهیه و به تصویب هیأت مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار رسید.

[private]

 ماده یک

اصطلاحات و واژه هایی که در ماده یک قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب آذرماه ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی تعریف شده اند، به همان مفاهیم در این ضوابط به کار می روند و واژه های دیگر دارای معانی زیر می باشند:

بند یک

هزینه بازاریابی: هر گونه پرداخت نقدی و غیرنقدی توسط اعضاء به اشخاص حقیقی یا حقوقی که با انعقاد قراداد یا غیر قرارداد با اعضاء به منظور معرفی مشتری و تسهیل در امر معاملات و مبادلات کالا در بورس کالای ایران اقدام می نمایند، می باشد. هزینه بازاریابی نمی تواند به خریدار یا فروشنده و پرسنل شرکتهای خریدار یا فروشنده پرداخت شود.

بند دو

تخفیف: هر گونه پرداخت نقدی وغیرنقدی و یا عدم دریافت سقف مصوب کارمزد معاملات در بورسها و فرابورس به هر طریقی به/ از مشتریان توسط عضو.

بند سه

دستورالعمل عضویت: منظور دستورالعمل عضویت در کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار مصوب ۱۳۸۸/۰۸/۰۹ هیأت مدیره سازمان و اصلاحات بعدی آن است.

بند چهار

سقف مجاز تخفیف: حداکثر درصد تخفیفی که عضو کانون می تواند نسبت به سقف کارمزد کارگزاری مصوب سازمان به مشتریان ارائه نماید.

بند پنج

شخص وابسته به عضو: شامل موارد زیر است: اعضای حقیقی هیأت مدیره، نمایندگان اشخاص حقوقی عضو هیأت مدیره، مدیرعامل، مدیران، معامله گران، مسئولین پذیرش سفارش مشتریان، نمایندگان سبدگردانی، بازارگردانی و تحلیل گری، مسئولین شعب ، مسئولین مالی عضو و سایر اشخاص حقیقی مرتبط با عضو که حسب مورد توسط کانون به عنوان شخص وابسته به عضو اعلام می شوند. 

بند شش

عضو: شخص حقوقی است که مجوز فعالیت کارگزاری، کارگزار/معامله گری یا بازار گردانی را از سازمان دریافت نموده و طبق ” دستورالعمل عضویت” به عنوان عضو، در کانون پذیرفته شده است.

بند هفت

کانون: کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار است که با مجوز سازمان تشکیل شده و از مصادیق کانون تعریف شده در بند ۵ مادۀ ۱ قانون بازار اوراق بهادار محسوب می شود.

 ماده دو

سیاستهای کانون کارگزاران در ممنوعیت تخفیف در کارمزد ها و عدم شرکت در مناقصه ها توسط اعضاء برای جلوگیری از رقابت ناسالم و در نهایت تضعیف صنعت کارگزاری در بلند مدت است. لذا هر نوع ارائه تخفیف در کارمزدها و پرداخت هزینه بازاریابی توسط اعضاء و سایر موارد مربوطه منوط به رعایت مفاد این ضوابط می باشد.

تبصره

کانون تمام مساعی خود را برای راهنمایی و کمک به اعضاء در جهت تبدیل رقابت قیمتی به رقابت کیفی بکار می گیرد.

 ماده سه

اعطای هرگونه تخفیف توسط عضو به مشتریان ممنوع می باشد.

تبصره

هیأت مدیره کانون می تواند برای برخی از کالاها و اوراق بهادار یا گروه کالاها و اوراق بهادار یا برخی از مشتریان یا گروهی از مشتریان، سقف مجاز تخفیفی که حداکثر ۲۵ درصد است را تصویب نماید. 

 ماده چهار

سقف مجاز پرداخت هزینه بازاریابی توسط اعضاء برای هر معامله، ۳۵ درصد از سقف مصوب کارمزد اعضاء در هر معامله در بورس کالای ایران می باشد و هرتغییر در این میزان منوط به تصویب هیات مدیره کانون است. 

تبصره

کلیه کسورات قانونی در قراردادهای بازاریابی از قبیل مالیات تکلیفی و … بعهده اشخاص حقیقی و حقوقی طرف قرارداد با اعضاء، خواهد بود.

 ماده پنج

پرداخت همزمان هزینه بازاریابی و ارائه تخفیف، توسط عضو برای یک معامله مجاز نمی باشد. مگر موارد خاصی که هیأت مدیره کانون تصویب نماید.

تبصره

در صورت پرداخت همزمان هزینه بازاریابی و ارائه تخفیف موضوع قسمت اخیر این ماده، سقف مجاز هزینه بازاریابی، معادل ۲۰ درصد از “سقف کارمزد کارگزاری پس از کسر تخفیف” می باشد.

 ماده شش

اعضاء مجاز به شرکت در هیچ نوع مناقصه در خصوص کارمزد معاملات خود نمی باشند.

 ماده هفت

اعضاء موظفند در هنگام انعقاد قرارداد تخفیف یا بازاریابی با اشخاص حقیقی یا حقوقی مفاد این ضوابط را متذکر و پایبند به رعایت آن بوده و تصویر هر قرارداد را به همراه سایر مستندات مورد درخواست کانون حداکثر ۱۰ روز کاری پس از امضاء به کانون تسلیم نمایند.

 ماده هشت

عضو موظف است حداکثر ظرف ۵ روز کاری پس از درخواست کانون، جزئیات پرداخت تخفیفات به مشتریان و هزینه بازاریابی به اشخاص حقیقی و حقوقی، اطلاعات معاملات مشمول تخفیف و اطلاعات معاملاتی که برای آنها هزینه بازاریابی پرداخت شده و سایر اسناد و مدارک درخواستی را به کانون ارائه نماید. 

 ماده نه

در صورتی که هر یک از اعضاء کانون از مفاد این ضوابط از جمله: سقف مجاز تخفیفات، سقف مجاز هزینه بازاریابی و موارد تکلیفی این ضوابط، تخلف و یا به هر طریقی از مقررات این ضوابط تخطی نماید، به منزلۀ اقدام به رقابت ناسالم و اجحاف به حقوق مسلم سایر اعضاء می باشد. در این صورت موضوع تخلف عضو در هیأت مدیره کانون طرح می گردد و پس از تصویب هیأت مدیره کانون، تخلف عضو مذکور در راستای ماده ۱۱ “دستورالعمل عضویت” و تخلف اشخاص وابسته به عضو که قراردادهای تخفیف و بازاریابی مغایر با مقررات این ضوابط را امضاء نموده اند نیز در راستای ماده ۱۲ “دستورالعمل عضویت”، توسط کانون به مرجع رسیدگی به تخلفات گزارش می گردد.

 ماده ده

اعضایی که قبل از ابلاغ این ضوابط، قرارداد بازاریابی و یا تخفیف با اشخاص حقیقی و حقوقی مغایر مفاد این ضوابط را دارند موظفند:

الف) نسخه ای از قرارداد خود را حداکثر ظرف ۵ روز کاری پس از ابلاغ این ضوابط به کانون ارسال نمایند.

ب) از تمدید مدت زمان قرارداد و یا تنظیم متمم برای قرارداد خودداری نمایند.

تبصره یک

فرصت ارائه تخفیف یا پرداخت هزینه بازاریابی قراردادهای موضوع این ماده با حضور عضو مربوطه در جلسه هیات مدیره کانون و ارائه توضیحات، توسط هیات مدیره تعیین و به عضو اعلام میگردد.عضو موظف است قراردادهای تخفیف و بازاریابی موضوع این ماده را در فرصت اعلامی توسط کانون فسخ نماید.

تبصره دو

هیات مدیره در صورتی برای عضو فرصتی جهت تطبیق با مفاد این ضوابط تعیین می نماید که عضو بندهای الف و ب این ماده را بطور کامل رعایت نماید.

 ماده یازده

از تاریخ ابلاغ این ضوابط کلیه مصوبات قبلی کانون در زمینه تخفیفات ملغی می گردد. 

 ماده دوازده

این ضوابط در ۱۲ ماده و ۶ تبصره در تاریخ ۱۳۸۹/۱۱/۱۱ به تصویب هیأت مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار رسید و از تاریخ ابلاغ، لازم الاجراست.

[/private]

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

۰۲۱۲۲۰۲۷۴۶۶
با ما در تماس باشید

تمامی حقوق این سایت متعلق به نینوایان می باشد.
Copyright © 2023 neynavayan.ir