دیدگاه فقهای شیعه در مورد موسیقی
دیدگاه فقهای شیعه در مورد موسیقی
۱. شیخ صدوق:
“بپرهیز از انواع سنجها (آلات موسیقی) همانا شیطان با کسی که سنج میزند، همکاری نموده و هماعهنگ با او پایش را حرکت میدهد و ملائکه از او نفرت دارند و کسی که در خانه اش چهل روز طنبور نواخته شود، مشمول غضب الهی قرار خواهد گرفت.”
۲. شیخ مفید:
“بهکار گیری آلات موسیقی از قبیل تار و طنبور حرام بوده و تجارت با آن نیز حرام است.”
۳. شیخ طوسی:
“خوانندگی و نوازندگی با آلات موسیقی از نظر ما حرام است، هر چند دف زدن، عملی مکروه میباشد، اما در غیر مجلس عروسی و ختان، حرام است.”
۴. ابن ادریس حلّی:
“بکار گیری جمیع آلات موسیقی و کسب با آن حرام می باشد.”
۵. محقّق حلّی:
“استعمال و بکلرگیری تمامی آلات موسیقی حرام بوده و نوازنده با این آلات و شنونده آن، فاسق شمرده می شود و دف زدن تنها در املاک(مجلس خواستگاری) و مجلس ختان کراهت دارد.”
۶. علامه حلّی:
“استعمال تمامی آلات لهو حرام بوده و نوازنده و شنونده آن، فاسق شمرده میشوند؛ ولی دف زدن در مراسم عروسی و ختنه مکروه میباشد.”
۷. شهید اوّل:
“کسی که خود را به آلات موسیقی مشغول سازد و یا صوت آن آلات را بشنود، در زمره فاسقان خواهد بود و دف زدن به سنج و غیر آن نیز مشمول همین حکم است جز در مورد مجلس ختنه و اِملاک.”
۸. شهید ثانی:
“شخصی که به انواع آلات موسیقی نظیر:عود، طنبور، نای و …مشغول گردد و یا آن را استعمال کندف فاسق شمرده میشود و همین طور کسی که به دف زدن بپردازد و در این حکم اختلافی نیست.”
۹. محقّق اردبیلی:
“خرید و فروش آلات لهو مطلقا حرام است و دلیلش نیز اجکاع می باشد.”
۱۰. صاحب جواهر:
“خرید و فروش آلات لهو مطلقا حرام است و بر این حکم اجماع محصّل و منقول وجود دارد.”
۱۱. شیخ انصاری:
“کسب نمودن با آلات لهو حرام است و قدر متیقّن از آلات لهو، آن آلاتی است که از جنس مزامیر(نای) و طبلها و آلات اجرای سرود باشد.”
۱۲. آیه الله خوئی:
“فقهای شیعه بلکه تمامی فقها قایل به حرمت وضعی و تکلیفی خرید و فروش آلات لهو هستند بلکه در مستند نراقی بر این مطلب ادعای اجماع محصل شده است. اخباری که دلالت بر حرمت انتفاع از آلات لهو و نوازندگی میکند از عامه و خاصه متواتر هستند… بنابر این، قول حق حرمت خرید و فروش آلات لهو است وضعاَ و تکلیفاَ.”
نتیجه گیری برخی از محققین:
از دیدگاه فقهای شیعی، استعمال آلات لهو و طرب و خرید و فروش آنها حرام می باشد. از طرفی وقتی استعمال آلات لهو و طرب(موسیقی) حرام بود، طبعاَ استعمال آن نیز جایز نمی باشد؛ چون غرض اصلی از نوازندگی، شنیدن آهنگهایی است که از آلات موسیقی حاصل می گردد؛ بنابراین، حرمت استعمال آلات لهو و خرید و فروش آن بدون حرمت شنیدن آن، مستلزم لغویّت خواهد بود.
- اپلیکیشن جامع نی نوازی ۲. حامد امجدیان
دیدگاهها