اپلیکیشن نینوایان| وارد شوید| ثبت نام کنید

دیدگاه فقهای شیعه در مورد موسیقی

تاریخ: 15 تیر 1399
بازدید: 411

دیدگاه فقهای شیعه در مورد موسیقی

 

۱. شیخ صدوق:

“بپرهیز از انواع سنجها (آلات موسیقی) همانا شیطان با کسی که سنج میزند، همکاری نموده و هماعهنگ با او پایش را حرکت میدهد و ملائکه از او نفرت دارند و کسی که در خانه اش چهل روز طنبور نواخته شود، مشمول غضب الهی قرار خواهد گرفت.”

۲. شیخ مفید:

“بهکار گیری آلات موسیقی از قبیل تار و طنبور حرام بوده و تجارت با آن نیز حرام است.”

۳. شیخ طوسی:

“خوانندگی و نوازندگی با آلات موسیقی از نظر ما حرام است، هر چند دف زدن، عملی مکروه میباشد، اما در غیر مجلس عروسی و ختان، حرام است.”

۴. ابن ادریس حلّی:

“بکار گیری جمیع آلات موسیقی و کسب با آن حرام می باشد.”

۵. محقّق حلّی:

“استعمال و بکلرگیری تمامی آلات موسیقی حرام بوده و نوازنده با این آلات و شنونده آن، فاسق شمرده می شود و دف زدن تنها در املاک(مجلس خواستگاری) و مجلس ختان کراهت دارد.”

۶. علامه حلّی:

“استعمال تمامی آلات لهو حرام بوده و نوازنده و شنونده آن، فاسق شمرده میشوند؛ ولی دف زدن در مراسم عروسی و ختنه مکروه میباشد.”

۷. شهید اوّل:

“کسی که خود را به آلات موسیقی مشغول سازد و یا صوت آن آلات را بشنود، در زمره فاسقان خواهد بود و دف زدن به سنج و غیر آن نیز مشمول همین حکم است جز در مورد مجلس ختنه و اِملاک.”

۸. شهید ثانی:

“شخصی که به انواع آلات موسیقی نظیر:عود، طنبور، نای و …مشغول گردد و یا آن را استعمال کندف فاسق شمرده میشود و همین طور کسی که به دف زدن بپردازد و در این حکم اختلافی نیست.”

۹. محقّق اردبیلی:

“خرید و فروش آلات لهو مطلقا حرام است و دلیلش نیز اجکاع می باشد.”

۱۰. صاحب جواهر:

“خرید و فروش آلات لهو مطلقا حرام است و بر این حکم اجماع محصّل و منقول وجود دارد.”

۱۱. شیخ انصاری:

“کسب نمودن با آلات لهو حرام است و قدر متیقّن از آلات لهو، آن آلاتی است که از جنس مزامیر(نای) و طبلها و آلات اجرای سرود باشد.”

۱۲. آیه الله خوئی:

“فقهای شیعه بلکه تمامی فقها قایل به حرمت وضعی و تکلیفی خرید و فروش آلات لهو هستند بلکه در مستند نراقی بر این مطلب ادعای اجماع محصل شده است. اخباری که دلالت بر حرمت انتفاع از آلات لهو و نوازندگی میکند از عامه و خاصه متواتر هستند… بنابر این، قول حق حرمت خرید و فروش آلات لهو است وضعاَ و تکلیفاَ.”

نتیجه گیری برخی از محققین:
از دیدگاه فقهای شیعی، استعمال آلات لهو و طرب و خرید و فروش آنها حرام می باشد. از طرفی وقتی استعمال آلات لهو و طرب(موسیقی) حرام بود، طبعاَ استعمال آن نیز جایز نمی باشد؛ چون غرض اصلی از نوازندگی، شنیدن آهنگهایی است که از آلات موسیقی حاصل می گردد؛ بنابراین، حرمت استعمال آلات لهو و خرید و فروش آن بدون حرمت شنیدن آن، مستلزم لغویّت خواهد بود.


  1. اپلیکیشن جامع نی نوازی ۲. حامد امجدیان
برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

۰۲۱۲۲۰۲۷۴۶۶
با ما در تماس باشید

تمامی حقوق این سایت متعلق به نینوایان می باشد.
Copyright © 2023 neynavayan.ir