اپلیکیشن نینوایان| وارد شوید| ثبت نام کنید

دستورالعمل وظایف و اختیارات شرکت بورس کالای ایران در خصوص کارگزاری‏های عضو

تاریخ: 7 اردیبهشت 1400
بازدید: 280

به منظور اجرای مفاد بند ۶ ماده (۱) و ماده (۳۵) قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذرماه ۱۳۸۴ و به منظور تعیین وظایف و اختیارات شرکت بورس کالای ایران در خصوص کارگزاری‏های عضو خود، این دستورالعمل به تصویب هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسید.

 ماده یک

اصطلاحات به کار رفته در این دستور العمل به شرح زیر تعریف می‏ شوند:

الف- سبا: سازمان بورس و اوراق بهادار.

ب- بورس: شرکت بورس ایران.

ج- کارگزار: منظور کارگزار عضو بورس کالای ایران است.

[private]

 ماده دو

بورس، پس از دریافت گزارش‏های ماهانه مطابق مقررات مربوطه، فرم کنترل مدارک ماهانه کارگزاری‏ها را مطابق پیوست شماره (۱)، تکمیل می‏نماید و در صورت مشاهده هرگونه نقص، موضوع را ظرف هفت روز کاری کتباً به کارگزاری مربوطه اطلاع دهد. وجود هرگونه نقص در گزارش‏های مذکور براساس این فرم، به منزله عدم دریافت گزارش توسط بورس می‏باشد.

تبصره

در صورتی که کارگزار در طول یک سال بیش از یک بار در ارسال گزارش‏های موضوع این ماده، مهلت‏های تعیین شده در مقررات مربوطه را رعایت ننماید، بورس موظف است موضوع را به مرجع رسیدگی به تخلفات کارگزاری‏ها و مدیریت نظارت بر کارگزاران سبا گزارش نماید.

 ماده سه

در صورتی که گزارش‏های ماهانه موضوع ماده (۲) دارای نقص نباشد، بورس حداکثر ظرف ۱۵ روز کاری پس از دریافت این گزارش‏ها، فرم بررسی ماهانه کارگزاری‏ها را برای هر کارگزاری مطابق پیوست شماره (۲) تکمیل و در صورتی که پاسخ به هریک از سوالات مذکور در این فرم منفی باشد، توضیح کارگزاری را ظرف ۱۰ روز کاری پس از اتمام مهلت تکمیل این فرم، دریافت و در صورت قانع کننده نبودن توضیحات کارگزاری‏ها، ظرف هفت روز کاری بعد به همراه نظرات خود به مرجع رسیدگی به تخلفات کارگزاری‌ها و مدیریت نظارت بر کارگزاران سبا ارسال می‏نماید. عدم دریافت یا عدم ارایه توضیحات کارگزاری مانع از ارسال این گزارش به مرجع مذکور نخواهد بود.

 ماده چهار

بورس یک ماه قبل از آغاز هر سال، برنامه رسیدگی سالانه خود را تهیه و به سبا ارایه می‏ دهد. سبا نظرات اصلاحی خود را در مورد این برنامه به بورس اعلام می‏ نماید و در صورت بورس موظف است اصلاحات لازم را در برنامه رسیدگی سالانه به موقع انجام دهد به گونه‏ ای که قبل از شروع سال، برنامه رسیدگی به تایید سبا برسد.

 ماده پنج

بورس در هر بازدید از دفاتر مرکزی و شعب و نمایندگی‏های کارگزاری‏ها که در برنامه سالانه رسیدگی خود پیش بینی نموده است، فرم گزارش بازدید از کارگزاری را مطابق نمونه پیوست شماره (۳) تکمیل می‏نماید. در صورتی که پاسخ به هریک از سوالات مطرح در این فرم منفی باشد، بورس باید توضیحات کارگزاری مربوطه را ظرف ۱۵ روز کاری از تاریخ تکمیل این فرم دریافت و در صورت قانع کننده نبودن این توضیحات به همراه نظرات بورس ظرف مدت ۱۵ روز کاری از اتمام این مهلت به مرجع رسیدگی کننده به تخلفات کارگزاری‏ها و مدیریت نظارت بر کارگزاران سبا ارسال نماید. عدم دریافت یا عدم ارایه توضیحات کارگزاری مانع از ارسال این گزارش به مراجع مذکور نخواهد بود.

تبصره یک

چگونگی انتخاب دوره بررسی در فرم مذکور در این ماده در برنامه سالانه رسیدگی بورس پیش‌بینی می‏شود.

تبصره دو

هر گاه در فرم گزارش بازدید از کارگزاری، بررسی نمونه‏ای و تصادفی ذکر شده باشد، بورس باید کاربرگی به همین منظور تهیه نماید که در آن روش‏های رسیدگی شامل نمونه ‏ها و نتایج رسیدگی به نحو کافی مستند شود و به ضمیمه فرم مذکور در پرونده کارگزاری نگهداری گردد. سبا می‏تواند موارد مورد نظر خود را در این مورد به بورس اعلام نماید.

تبصره سه

در مواقعی که بورس توضیحات کارگزاری موضوع این ماده را قانع کننده تشخیص می ‏دهد باید موضوع را طی گزارشی حاوی دلایل قانع کننده بودن توضیحات کارگزاری به تایید مدیریت مربوطه در بورس تهیه کرده و به ضمیمه فرم گزارش بازدید، بایگانی نماید.

 ماده شش

بورس حداکثر ۱۵ روز کاری پس از دریافت صورت‏های مالی کارگزاری که مصوب مجمع عمومی است، فرم بررسی سالانه کارگزاری‏ها را مطابق پیوست شماره (۴) براساس صورت‏های مالی حسابرسی شده و سایر گزارش‏ها و مدارک دریافتی، برای هر کارگزاری تکمیل می‏نماید و گزارش حسابرس و بازرس قانونی آن کارگزاری را مورد بررسی قرار می‏دهد. در صورتی که جواب هر یک از سوالات مذکور در این فرم منفی باشد یا کارگزاری بر اساس گزارش حسابرس و بازرس قانونی از قوانین و مقررات تخلف نموده باشد، بورس ظرف ۱۵ روز کاری پس از پایان این مهلت توضیح کارگزاری را در خصوص هریک از موارد دریافت و در صورت قانع کننده نبودن این توضیحات به همراه نظرات خود حداکثر ظرف هفت روز کاری بعد به مرجع رسیدگی به تخلفات کارگزاری‏ها و مدیریت نظارت بر کارگزاران سبا، ارسال می‏نماید.

 ماده هفت

از تاریخ لازم‏ الاجرا شدن این دستورالعمل، بورس دارای اختیارات زیر است:

الف) اعطای مجوز ایجاد شعبه یا نمایندگی به کارگزاری‏های عضو خود؛

ب) اعطای مجوز ایجاد تالار اختصاصی به کارگزاری‏های عضو خود؛

ج) اعطای حق دسترسی به سامانه معاملاتی بورس به کارگزاری‏های عضو خود؛

د) صدور مجوز برای کارکنان کارگزاری‏های عضو جهت دسترسی به سامانه معاملاتی و ورود به محل‌های معاملات بورس؛

ه) دریافت اطلاعات کارگزاری‏های عضو خود و مدیران و کارکنان آن‏ها در راستای انجام وظایف محوله و ثبت آن در بانک اطلاعاتی کارگزاران (ستاک)؛

و) تهیه گزارش‏های کارشناسی در خصوص شکایت مشتریان از کارگزاران به درخواست سبا و کمیته سازش کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار؛

تبصره یک

بورس در اجرای اختیارات موضوع این ماده مقررات را رعایت می‏نماید. مقررات موجود در رابطه با کارگزاری‏های عضو بورس کالای ایران در پیوست شماره ۵ این دستورالعمل فهرست شده‏ اند. مقررات بعدی، پس از تصویب به بورس ابلاغ خواهد شد.

تبصره دو

در اجرای بندهای (الف) و (ب) این ماده، بورس موظف است مقررات پیشنهادی خود را حداکثر سه ماه پس از تصویب این دستورالعمل، به سبا ارایه کند.

تبصره سه

بورس باید در اجرای اختیارات موضوع این دستورالعمل، نیروی انسانی صلاحیت‌دار کافی به تشخیص سبا استخدام نماید.

 ماده هشت

تا تصویب مقررات مربوط به پذیرش اعضا توسط بورس، کارگزارانی که در حال حاضر مجوز فعالیت در بورس کالای ایران را دارند و کارگزارانی که از طرف سبا به بورس معرفی می‏شوند به عنوان عضو بورس پذیرفته می‏ شوند.

 ماده نه

بورس موظف است بررسی لازم جهت اطمینان از رعایت قانون و مقررات توسط اعضای خود را انجام داده، و در صورت مشاهده هرگونه تخلف موضوع را به مرجع رسیدگی به تخلفات کارگزاری‏ها و سبا گزارش کند.

 ماده ده

بورس هر ماه گزارشی از وضعیت کارگزاران فعال و غیرفعال و شعبه‏ های آن‏ها، حجم و ارزش معاملات و مشتریان و همچنین هر سه ماه گزارشی از بازرسی انجام شده از شرکت‏های کارگزاری و شعبه‏ های آن‏ها را تهیه و به سبا ارسال می‏ نماید. شکل و محتوای این گزارش‏ها توسط مدیریت نظارت بر کارگزاران سبا، تعیین و ابلاغ می‌ گردد.

 ماده یازده

بورس می‏ تواند برای انجام موارد مذکور دراین دستور العمل از خدمات حسابرسان معتمد سازمان استفاده نماید.

 ماده دوازده

یک نسخه از کلیه فرم‌ها و مدارک رسیدگی بورس، در پرونده‌‏ی کارگزاری یا پرونده‏ی مخصوص دیگری نگهداری می ‏شود.

 ماده سیزده

کلیه بخشنامه ‏ها و اطلاعیه‏ های صادره توسط بورس، باید در چارچوب اختیارات بورس بوده و هم زمان با ابلاغ به کارگزاران، یک نسخه از آن به سبا ارسال گردد.

 ماده چهارده

بورس می‏ تواند اصلاحات لازم در این دستورالعمل را جهت تصویب به سبا پیشنهاد دهد.

 ماده پانزده

بورس یک نسخه از مصوبات خود در خصوص کارگزاری‏ها را بلافاصله به سبا ارسال می‏ دارد.

 ماده شانزده

این دستور العمل در شانزده ماده، هفت تبصره و چهار پیوست در تاریخ ۱۳۸۸/۰۳/۰۲ به تصویب هیات مدیره سبا رسید و از این تاریخ لازم ‏الاجرا است.

[/private]

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

۰۲۱۲۲۰۲۷۴۶۶
با ما در تماس باشید

تمامی حقوق این سایت متعلق به نینوایان می باشد.
Copyright © 2023 neynavayan.ir