1
اپلیکیشن نینوایان| وارد شوید| ثبت نام کنید

دستورالعمل ثبت سفارش کالا در بورس کالای ایران

تاریخ: 6 اردیبهشت 1400
بازدید: 185

در راستای اجرای مواد ۱۲ آیین نامه معاملات مصوب مورخ ۱۳۸۲/۰۶/۰۳ شورای بورس و اصلاحات بعدی آن و ۲۲ آیین نامه اتاق پایاپای بورس فلزات مصوب مورخ ۱۳۸۴/۰۳/۰۹ شورای بورس و با هدف افزایش شفافیت معاملات، حمایت از حقوق سرمایه گذاران و سامان بخشیدن به ثبت سفارش‏های مشتریان (اعم از خریداران و فروشندگان) در این بورس ها این دستورالعمل تدوین و تصویب می‏گردد.

 ماده یک

کلیه کارگزاران موظفند سفارش‏های هریک از مشتریان را در فرم های ثبت سفارش که توسط بورس ابلاغ می‏گردد، ثبت نمایند.

 ماده دو

کلیه نقل و انتقالات وجوه بین کارگزار و مشتری از طریق انتقال فی مابین حساب‏های بانکی کارگزاری و مشتری صورت خواهد پذیرفت و انتقال وجه از سایر طرق ممنوع می‏باشد. بانک یا بانک‏های مورد نظر و نوع حساب توسط بورس تعیین می‏گردد.

 ماده سه

درج کد معاملاتی در فرم ثبت سفارش الزامی است.

[private]

 ماده چهار

کد معاملاتی موضوع ماده ۳ این دستورالعمل بایستی قبلاً به درخواست مشتری توسط کارگزار از بورس اخذ شده باشد. شرایط اخذ کد معاملاتی به شرح زیر می‏باشد:

بند یک

جهت اخذ کد معاملاتی، کارگزار موظف است مدارک زیر را از مشتری اخذ و اطلاعات را در سامانه مشتریان بورس وارد و تصویر خوانا و برابر اصل مدارک مزبور را برای بورس ارسال نماید. مسئولیت تطبیق و صحت ورود کلیه اطلاعات با کارگزار بوده و زمان رسیدگی و صدور کد معاملاتی توسط بورس حداکثر سه روز کاری می-باشد:
الف) مدارک مورد نیاز برای مشتریان حقیقی:
۱- درخواست کتبی و تکمیل فرم مشخصات مشتریان
۲- شناسنامه و کارت ملی 

ب) مدارک مورد نیاز برای مشتریان خارجی: 
اشخاص حقیقی خارجی:
۱- درخواست کتبی و تکمیل فرم مشخصات مشتریان
۲- گذرنامه معتبر کشور متبوع 
اشخاص حقوقی خارجی:
۱- درخواست کتبی و تکمیل فرم مشخصات مشتریان
۲- مدارک ثبت یا تاسیس شرکت عبارتند از: گواهی تاسیس یا مدرک مشابه، اساسنامه یا مدرک مشابه، مدارک مثبت مشخصات و حدود اختیارات صاحبان امضای مجاز شخص حقوقی، مدارک مربوط به مجوز فعالیت در کشور متبوع که به تأیید کنسولگری ایران رسیده باشد.
۳- مدارک مثبت مالی (صورتهای مالی حسابرسی شده یا مدرک مشابه) به تشخیص بورس.
تبصره ۱: مدارک موضوع این بند باید به زبان فارسی یا انگلیسی ارائه شود. در صورتی که اصل مدارک به زبان دیگر باشد، ارائه ترجمه آن به زبان فارسی یا انگلیسی کافی است؛ مشروط به اینکه ترجمه مذکور توسط مراجع رسمی ترجمه اسناد در ایران، کشور محل اقامت مشتری یا کشور محل صدور مدارک تایید شده باشد. 
تبصره ۲: در صورتی که مدارک موضوع این بند، توسط مراجع ذیصلاح زیر برابر اصل شده باشد، ارائه اصل مدراک ضروری نیست:
الف) دفترخانه اسناد رسمی دارای مجوز از قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران؛
ب) سفارتخانه یا کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در محل اقامت مشتری؛
ج) مراجع صالحی که در کشور محل اقامت مشتری یا محل صدور مدرک برای این امر تعیین شده اند؛

ج) مدارک مورد نیاز برای مشتریان حقوقی 
۱- درخواست کتبی و تکمیل فرم مشخصات مشتریان
۲- مدارک هویتی شرکت شامل: اساسنامه شرکت، روزنامه رسمی آخرین تغییرات شرکت، آخرین روزنامه رسمی در خصوص اعضای هیات مدیره و دارندگان امضای مجاز شرکت، شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضای مجاز، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت.

۳- آخرین صورت های مالی حسابرسی شده به همراه گزارش حسابرس و بازرس قانونی

تبصره۱: در خصوص اشخاص حقوقی که مطابق بخشنامه سازمان امور مالیاتی کشور، ملزم به ارائه صورت های مالی حسابرسی شده نمی باشند. ارائه اظهارنامه مالیاتی آخرین دوره مالی کفایت می کند.

تبصره۲: در خصوص اشخاص حقوقی که برای ارائه صورت های مالی با محدودیت قانونی مواجه می باشند، اخذ صورت های مالی از آنها به تشخیص بورس خواهد بود. 
تبصره۳: اطلاعات موضوع این ماده حداقل اطلاعات لازم جهت اخذ کد معاملاتی می باشد. مشتری موظف است در هر زمان بنا به درخواست بورس نسبت به ارائه مدارک و مستندات تکمیلی اقدام نماید. در صورت عدم ارائه مدارک درخواستی، کد معاملاتی وی غیرفعال می گردد. ضوابط اجرایی این موضوع در هیأت مدیره بورس کالا تصویب خواهد شد.

بند دو

بورس براساس مستندات فوق اقدام به ایجاد کد معاملاتی می‏نماید. کدهای معاملاتی صادره شامل انواع زیر می‏باشد:

– کد معاملاتی عام: کد معاملاتی است که جهت خرید و فروش کالا یا گروه کالایی خاصی ایجاد نشده و دارنده آن مجاز است به شرط عدم وجود محدودیت اعلامی جهت خرید کالا یا گروه کالایی خاصی در بورس، اقدام به خرید کلیه کالاهای پذیرفته شده در بورس نماید؛

– کد معاملاتی خاص گروه کالا: کد معاملاتی است که جهت خرید و فروش یک گروه کالای خاص ایجاد شده و دارنده آن مجاز است به شرط عدم وجود محدودیت اعلامی جهت خرید یک کالای خاص، از کلیه کالاهای پذیرفته شده آن گروه کالایی نیز خرید نماید؛

– کد معاملاتی خاص کالا: کد معاملاتی است که جهت خرید یک یا چند کالای خاص ایجاد شده و دارنده آن مجاز است کالا یا کالاهای خاص را نیز خرید نماید.

بند سه

بورس برای کلیه اشخاص حقوقی که فرم درخواست اخذ کد و مستندات مربوطه را ارایه می‏نمایند، کد عام ایجاد می‏نماید. جهت صدور «کد معاملاتی خاص گروه کالا» و «کد معاملاتی خاص کالا»، درخواست مشتری به همراه مستندات ارایه شده توسط بورس به «کمیته پذیرش مشتری» ارجاع و پس از تصویب کمیته کد مورد نظر صادر می‏گردد. زمان رسیدگی به درخواست‏های مشتریان توسط «کمیته پذیرش مشتری» حداکثر ۱۵ روز کاری خواهد بود.

بند چهار

ضوابط اجرایی «کمیته پذیرش مشتری» از جمله تعداد و ترکیب اعضا، نحوه تشکیل، رسمیت یافتن، اتخاذ تصمیم و مدارک و مستندات مورد نیاز کمیته به تصویب هیات مدیره بورس خواهد رسید.

بند پنج

کمیته پذیرش مشتری می‏تواند برای کدهای معاملاتی خاص سقف خرید سالیانه تعیین نماید، در این‏صورت سقف خرید کد مذکور طی یک‏سال نمی‏تواند از میزان تعیین شده توسط کمیته بیشتر گردد. بورس موظف است محدودیت مذکور را در سامانه معاملاتی خود اعمال و رعایت آن را کنترل نماید.

بند شش

بورس براساس سوابق معاملاتی خریداران و نحوه ایفای تعهدات و ارزش معاملات نکول شده ایشان می‏تواند محدودیت یا ممنوعیت‏هایی بر روی کدهای معاملاتی اعمال نماید. نحوه و شرایط ایجاد محدودیت یا ممنوعیت موضوع این تبصره طبق ضوابطی است که به تصویب هیات مدیره بورس می رسد.

تبصره

خریداران خرد اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند در قالب عرضه خرد از کالاهای عرضه شده در تابلو صنعتی و معدنی بازار فیزیکی بورس کالای ایران اقدام به خرید نمایند. عرضه خرد با قیمت کشف شده در آخرین معامله حراج حضوری کالا انجام می شود. صدور کد معاملاتی برای مشتریانی که صرفا در چارچوب عرضه خرد ، خرید انجام می دهند مطابق با ضوابط تعیین شده توسط بورس کالای ایران و با رعایت قوانین و مقررات مربوطه خواهد بود.

 ماده پنج

کارگزاران مکلفند فرم های ثبت سفارش را برای هر مشتری به ترتیب شماره سریال بایگانی و حسب استعلام به بورس و یا سازمان ارایه نمایند.

 ماده شش

جهت رعایت نوبت مشتریان ثبت زمان و تاریخ دقیق، هنگام تکمیل فرم سفارش الزامی است. این قاعده در مورد سفارش‏های الکترونیکی یا تلفنی نیز صادق می‏باشد. کارگزاران مکلفند براساس اولویت زمانی دریافت سفارش مشتری، نسبت به اجرای سفارش اقدام نمایند.

 ماده هفت

اخذ سفارش خرید از مشتری توسط کارگزار منوط به واریز وجه به عنوان پیش پرداخت خرید، حداقل به میزان ۱۰ درصد بهای تقریبی معامله به حساب بانکی خاصی که کارگزار طبق شرایط اعلامی بورس جهت دریافت پیش پرداخت مشتریان افتتاح نموده است، می‏باشد.

تبصره

حذف شد.

تبصره یک

بورس می‏تواند حسب شرایط بازار میزان پیش پرداخت را برای عرضه تا ۱۰۰درصد بهای تقریبی معامله افزایش دهد. بورس موظف است این تغییرات را طی اعلامیه عرضه به عموم اعلام نماید.

تبصره دو

کارگزار موظف است براساس وجوه واریزی به حساب بانکی پیش پرداخت خرید، سفارش‏ها را برای مشتری یا مشتریان معین ثبت و اجرا نماید. تخصیص کالای خریداری شده فقط به مشتریانی امکان پذیر است که تا قبل از پایان حراج، پیش پرداخت خود را به حساب بانکی مربوطه واریز و اسامی آنها در سیستم نظارتی بورس ثبت شده باشد.

تبصره سه

در صورتی که عرضه کننده، تسویه اعتباری معامله توسط مشتری یا مشتریان خاصی را بپذیرد، تاییدیه عرضه کننده باید تا زمان اخذ سفارش، توسط عرضه کننده به بورس و کارگزار خریدار ارایه و در سیستم نظارتی بورس ثبت گردد. در صورت تصدیق تاییدیه مذکور توسط بورس و ثبت آن در سیستم نظارتی بورس، واریز پیش پرداخت خرید توسط مشتری الزامی نخواهد بود.

تبصره چهار

بورس موظف است از ثبت و اجرای سفارش‏هایی که مقررات این ماده در خصوص آنها رعایت نشده است، در سیستم معاملات، جلوگیری نماید.

 ماده هشت

در صورتی‏که خریدار پس از ارایه سفارش و قبل از انجام معامله از خرید کالا منصرف شود و یا چنانچه کارگزار خریدار به هر علت نتواند نسبت به خرید کالای موضوع سفارش اقدام کند، پیش دریافت مشتری آزاد می‏شود.

تبصره

مراتب انصراف خریدار باید قبل از تحقق معامله ذیل فرم سفارش مربوطه درج و به امضای طرفین برسد.

 ماده نه

چنانچه خریدار پس از اعمال سفارش توسط کارگزار خریدار از پرداخت الباقی وجه موضوع سفارش ظرف مهلت مقرر خودداری نماید معامله مورد نظر محقق نشده و کارگزار خریدار کلیه کارمزدهای انجام معامله را از محل پیش دریافت مشتری یا اعتبار اعطایی به وی کسر و فروشنده برای مطالبه خسارات وارده به خود به کانون کارگزاران مراجعه خواهد کرد.

تبصره

بعد از گذشت ۱۰ روز کاری از احراز عدم تحقق معامله، کارگزار خریدار پس از استعلام از کانون کارگزاران و اطمینان از عدم طرح شکایت بابت مطالبه خسارت، الباقی پیش دریافت مشتری را به وی مسترد خواهد کرد.

 ماده ده

در صورتی‏که کارگزار هر یک از وظایف و تکالیف مقرر در این دستورالعمل را رعایت نکند در مقابل ادعای طرف مقابل مسوول و پاسخگو بوده و اقدام کارگزاری حسب مورد براساس مقررات انضباطی مربوطه، تخلف محسوب خواهد شد.

 ماده یازده

کارگزاران مکلفند ظرف حداکثر ۱۵ روز از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل عملیات خود را با مفاد آن تطبیق دهند. بدیهی است در پایان مهلت مذکور با کارگزاران متخلف برابر مقررات برخورد خواهد شد.

 پیوست یک – فرم درخواست کد مشتریان حقیقی

 پیوست دو – فرم درخواست کد برای مشتریان حقوقی

[/private]

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

۰۲۱۲۲۰۲۷۴۶۶
با ما در تماس باشید

تمامی حقوق این سایت متعلق به نینوایان می باشد.
Copyright © 2023 neynavayan.ir