دستورالعمل تاسیس صندوق سرمایه گذاری پروژه
مقدمه
دستورالعمل حاضر در راستای اجرای بند ۲ مادۀ ۷ قانون بازار اوراق بهادار تحت عنوان دستورالعمل تأسیس صندوق سرمایهگذاری پروژه، تدوین و در تاریخ ۱۳۹۵/۰۴/۰۱ به تصویب هیأت مدیرۀ سازمان بورس و اوراق بهادار رسید.
ماده یک
اصطلاحات و واژههایی که در مادۀ یک قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب آذرماه ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی تعریف شدهاند، به همان مفاهیم در این دستورالعمل نیز کاربرد دارند. سایر واژهها دارای معانی زیر میباشند:
بند یک
قانون بازار اوراق بهادار: منظور قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب آذرماه ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی است.
قانون بازار اوراق بهادار: منظور قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب آذرماه ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی است.
[private]
بند دو
قانون توسعۀ ابزارها و نهادهای مالی جدید: منظور قانون توسعۀ ابزارها و نهادهای مالی جدید به منظور تسهیل اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی مصوب آذرماه سال ۱۳۸۸ هجری شمسی مجلس شورای اسلامی میباشد.
قانون توسعۀ ابزارها و نهادهای مالی جدید: منظور قانون توسعۀ ابزارها و نهادهای مالی جدید به منظور تسهیل اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی مصوب آذرماه سال ۱۳۸۸ هجری شمسی مجلس شورای اسلامی میباشد.
بند سه
آییننامۀ اجرایی: آییننامۀ اجرایی قانون بازار اوراق بهادار مصوب ۱۳۸۵/۶/۲۰ هیأت وزیران است.
آییننامۀ اجرایی: آییننامۀ اجرایی قانون بازار اوراق بهادار مصوب ۱۳۸۵/۶/۲۰ هیأت وزیران است.
بند چهار
صندوق: صندوق سرمایهگذاری پروژه موضوع ماده ۲ این دستورالعمل میباشد.
صندوق: صندوق سرمایهگذاری پروژه موضوع ماده ۲ این دستورالعمل میباشد.
بند پنج
پروژه: پروژهای است که موضوع فعالیت صندوق اجرای آن می باشد.
پروژه: پروژهای است که موضوع فعالیت صندوق اجرای آن می باشد.
بند شش
هزینۀ ساخت: هزینۀ اجرای پروژۀ صندوق است.
هزینۀ ساخت: هزینۀ اجرای پروژۀ صندوق است.
بند هفت
مقررات: اعم است از مصوبات هیأت وزیران، شورا، سازمان و نیز مصوبات سایر مراجع در حدود اختیارات تفویض شده به آنان تحت هر عنوان (از قبیل آئیننامه، دستورالعمل، رویه اجرایی و بخشنامه) در خصوص بازار اوراق بهادار و فعالان آن که جهت اجرا ابلاغ شده باشد.
مقررات: اعم است از مصوبات هیأت وزیران، شورا، سازمان و نیز مصوبات سایر مراجع در حدود اختیارات تفویض شده به آنان تحت هر عنوان (از قبیل آئیننامه، دستورالعمل، رویه اجرایی و بخشنامه) در خصوص بازار اوراق بهادار و فعالان آن که جهت اجرا ابلاغ شده باشد.
بند هشت
سهامدار عمده: سهامداری است که به همراه اشخاص وابسته به خود حداقل ۱۰ درصد سهام شرکت را داشته باشد.
سهامدار عمده: سهامداری است که به همراه اشخاص وابسته به خود حداقل ۱۰ درصد سهام شرکت را داشته باشد.
بند نه
اشخاص وابسته: اشخاص وابسته به هر شخص حقیقی عبارتند از افراد تحت تکفل (همسر و فرزندان) آن شخص و اشخاص وابسته به هر شخص حقوقی عبارتند از:
الف- بالاترین مقام اجرایی (نظیر مدیرعامل شرکت ها)، مدیران بلافصل بالاترین مقام اجرایی، اعضای هیأت مدیره یا هیأت امنای شخص حقوقی و اشخاص تحت تکفل (همسر و فرزندان) آنها؛
ب- اشخاص حقوقی تحت کنترل؛
ج- هر شخصی که به تنهایی یا همراه اشخاص موضوع بندهای الف و ب این بند کنترل آن شخص حقوقی را در اختیار داشته باشد؛.
اشخاص وابسته: اشخاص وابسته به هر شخص حقیقی عبارتند از افراد تحت تکفل (همسر و فرزندان) آن شخص و اشخاص وابسته به هر شخص حقوقی عبارتند از:
الف- بالاترین مقام اجرایی (نظیر مدیرعامل شرکت ها)، مدیران بلافصل بالاترین مقام اجرایی، اعضای هیأت مدیره یا هیأت امنای شخص حقوقی و اشخاص تحت تکفل (همسر و فرزندان) آنها؛
ب- اشخاص حقوقی تحت کنترل؛
ج- هر شخصی که به تنهایی یا همراه اشخاص موضوع بندهای الف و ب این بند کنترل آن شخص حقوقی را در اختیار داشته باشد؛.
ماده دو
صندوق سرمایهگذاری پروژه از مصادیق صندوقهای سرمایهگذاری موضوع بند ۲۰ مادۀ ۱ قانون بازار اوراق بهادار و بند هـ مادۀ ۱ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید محسوب میشود که با اخذ مجوز از سازمان تأسیس و به جمعآوری وجوه از سرمایهگذاران اعم از داخلی و خارجی و تخصیص آن به ساخت پروژهای مشخص میپردازد.
ماده سه
برای تأیید ارکان پیشنهادی صندوق و صدور موافقت اصولی تأسیس صندوق توسط سازمان، ارائۀ اطلاعات و مدارک زیر در قالب فرمهای مورد نظر سازمان ضروری است:
بند یک
تقاضای صدور موافقت اصولی تأسیس صندوق؛
تقاضای صدور موافقت اصولی تأسیس صندوق؛
بند دو
اطلاعات مربوط به ارکان پیشنهادی صندوق شامل؛
۲-۱) مشخصات هویتی یا ثبتی؛
۲-۲) مشخصات اعضای هیأت¬ مدیره و مدیرعامل و سوابق فعالیت آنها؛
۲-۳) آخرین صورتهای مالی و گزارشهای عملکرد و سایر اطلاعات مالی و عملکردی؛
۲-۴) سوابق فعالیت؛
۲-۵) سهامداران عمده؛
اطلاعات مربوط به ارکان پیشنهادی صندوق شامل؛
۲-۱) مشخصات هویتی یا ثبتی؛
۲-۲) مشخصات اعضای هیأت¬ مدیره و مدیرعامل و سوابق فعالیت آنها؛
۲-۳) آخرین صورتهای مالی و گزارشهای عملکرد و سایر اطلاعات مالی و عملکردی؛
۲-۴) سوابق فعالیت؛
۲-۵) سهامداران عمده؛
بند سه
اطلاعات اصلی پروژه از جمله برآورد هزینه ساخت پروژه، محل اجرای پروژه، زمانبندی ساخت پروژه، تکنولوژی ساخت و برآوردهای مالی پروژه.
اطلاعات اصلی پروژه از جمله برآورد هزینه ساخت پروژه، محل اجرای پروژه، زمانبندی ساخت پروژه، تکنولوژی ساخت و برآوردهای مالی پروژه.
بند چهار
سایر اطلاعات و مدارک به تشخیص معاونت مربوطه در سازمان.
سایر اطلاعات و مدارک به تشخیص معاونت مربوطه در سازمان.
تبصره یک
در صورت کامل بودن مدارک طبق این ماده، موافقت اصولی تأسیس صندوق با رعایت ماده ۴ به پیشنهاد معاونت مربوطه و تأیید ریاست سازمان صادر می شود. صدور موافقت اصولی تأسیس صندوق، به منزلۀ مجوز تأسیس و فعالیت صندوق محسوب نمیشود و قبل از تأسیس و فعالیت صندوق، لازم است مجوز تأسیس و فعالیت مطابق مفاد این دستورالعمل اخذ شود. این موضوع در موافقت اصولی صادره قید میشود.
در صورت کامل بودن مدارک طبق این ماده، موافقت اصولی تأسیس صندوق با رعایت ماده ۴ به پیشنهاد معاونت مربوطه و تأیید ریاست سازمان صادر می شود. صدور موافقت اصولی تأسیس صندوق، به منزلۀ مجوز تأسیس و فعالیت صندوق محسوب نمیشود و قبل از تأسیس و فعالیت صندوق، لازم است مجوز تأسیس و فعالیت مطابق مفاد این دستورالعمل اخذ شود. این موضوع در موافقت اصولی صادره قید میشود.
تبصره دو
اعتبار موافقت اصولی حداکثر شش ماه از تاریخ صدور آن است و سازمان میتواند به تقاضای ذینفع، اعتبار آن را حداکثر به مدت شش ماه دیگر تمدید کند. طی مدت اعتبار موافقت اصولی، متقاضی میتواند تقاضای تأسیس صندوق را با ارائۀ اطلاعات و مدارک موضوع ماده ۵ به سازمان ارائه دهد. این موضوع در موافقت اصولی، قید میشود.
اعتبار موافقت اصولی حداکثر شش ماه از تاریخ صدور آن است و سازمان میتواند به تقاضای ذینفع، اعتبار آن را حداکثر به مدت شش ماه دیگر تمدید کند. طی مدت اعتبار موافقت اصولی، متقاضی میتواند تقاضای تأسیس صندوق را با ارائۀ اطلاعات و مدارک موضوع ماده ۵ به سازمان ارائه دهد. این موضوع در موافقت اصولی، قید میشود.
ماده چهار
در تأیید ارکان پیشنهادی صندوق، سازمان شرایط زیر را در نظر میگیرد:
بند یک
ارکان اجرایی صندوق، توانایی مالی کافی برای ایفای مسئولیتهای خود داشته باشند.
بند دو
حسابرس و ارکان نظارتکنندۀ صندوق شامل متولی و ناظر فنی، باید از ارکان اجرایی صندوق شامل اعضای هیات مدیره، مدیرصندوق، بازارگردان و متعهد پذیرهنویس مستقل باشند. برای این منظور حسابرس و ارکان نظارت کنندۀ صندوق:
۲-۱ نباید عضو هیأت مدیره یا بالاترین مدیر اجرایی و مدیران بلافصل بالاترین مدیر اجرایی مشترک با ارکان اجرایی داشته باشند؛
۲-۲ نباید به طور مستقیم یا غیرمستقیم بیش از ۱۰ درصد سهام ارکان اجرایی را در تملک داشته باشند؛
۲-۳ نباید به طور مستقیم یا غیر مستقیم تحت کنترل ارکان اجرایی باشند؛
۲-۴ نباید در کسب و کار دیگری با ارکان اجرایی منافع مشترک عمده داشته باشند.
حسابرس و ارکان نظارتکنندۀ صندوق شامل متولی و ناظر فنی، باید از ارکان اجرایی صندوق شامل اعضای هیات مدیره، مدیرصندوق، بازارگردان و متعهد پذیرهنویس مستقل باشند. برای این منظور حسابرس و ارکان نظارت کنندۀ صندوق:
۲-۱ نباید عضو هیأت مدیره یا بالاترین مدیر اجرایی و مدیران بلافصل بالاترین مدیر اجرایی مشترک با ارکان اجرایی داشته باشند؛
۲-۲ نباید به طور مستقیم یا غیرمستقیم بیش از ۱۰ درصد سهام ارکان اجرایی را در تملک داشته باشند؛
۲-۳ نباید به طور مستقیم یا غیر مستقیم تحت کنترل ارکان اجرایی باشند؛
۲-۴ نباید در کسب و کار دیگری با ارکان اجرایی منافع مشترک عمده داشته باشند.
بند سه
حسابرس صندوق از مؤسسات حسابرسی معتمد سازمان باشد.
حسابرس صندوق از مؤسسات حسابرسی معتمد سازمان باشد.
بند چهار
ارکان نظارتی ظرف یکسال اخیر، سمت اجرایی در صندوق نداشته باشند.
ارکان نظارتی ظرف یکسال اخیر، سمت اجرایی در صندوق نداشته باشند.
ماده پنج
برای صدور مجوز تأسیس صندوق توسط سازمان، ارائۀ اطلاعات و مدارک زیر در قالب فرمهای مورد نظر سازمان ضروری است:
بند یک
تقاضای تأسیس صندوق؛
تقاضای تأسیس صندوق؛
بند دو
طرح اساسنامه و امیدنامۀ صندوق که مطابق نمونۀ مصوب سازمان تنظیم و تکمیل شده باشد؛
طرح اساسنامه و امیدنامۀ صندوق که مطابق نمونۀ مصوب سازمان تنظیم و تکمیل شده باشد؛
بند سه
قبولی سمت ارکان صندوق که صلاحیت آنها به تأیید سازمان رسیده است؛
قبولی سمت ارکان صندوق که صلاحیت آنها به تأیید سازمان رسیده است؛
بند چهار
تصویر مصدق مجوزها و پروانههای لازم برای اجرای پروژه که توسط مراجع ذیصلاح صادر شده است؛
تصویر مصدق مجوزها و پروانههای لازم برای اجرای پروژه که توسط مراجع ذیصلاح صادر شده است؛
بند پنج
صورت مجلس مجمع مؤسس صندوق؛
صورت مجلس مجمع مؤسس صندوق؛
بند شش
رونوشت معرفینامه نمایندگان تامالاختیار ارکان حاضر در مجمع مؤسس صندوق؛
رونوشت معرفینامه نمایندگان تامالاختیار ارکان حاضر در مجمع مؤسس صندوق؛
بند هفت
قبولی سمت اعضای حقیقی معرفی شده برای عضویت در هیأت مدیرۀ صندوق و تصویر مصدق معرفینامۀ آنان؛
قبولی سمت اعضای حقیقی معرفی شده برای عضویت در هیأت مدیرۀ صندوق و تصویر مصدق معرفینامۀ آنان؛
بند هشت
واریز حداقل وجه مورد نیاز جهت تاسیس صندوق؛
واریز حداقل وجه مورد نیاز جهت تاسیس صندوق؛
بند نه
سایر اطلاعات و مدارک مهم که به تشخیص معاونت مربوطه در سازمان اثر با اهمیت در صدور مجوز تأسیس دارد.
سایر اطلاعات و مدارک مهم که به تشخیص معاونت مربوطه در سازمان اثر با اهمیت در صدور مجوز تأسیس دارد.
تبصره یک
در صورت کامل بودن اطلاعات و مدارک ارائه شده طبق این ماده، مجوز تأسیس صندوق توسط سازمان صادر میشود. شرایط تأسیس و مهلت ثبت آن نزد مرجع ثبت شرکت ها و مؤسسات غیرتجاری و نزد سازمان، با رعایت این دستورالعمل، در این مجوز قید می شود.
در صورت کامل بودن اطلاعات و مدارک ارائه شده طبق این ماده، مجوز تأسیس صندوق توسط سازمان صادر میشود. شرایط تأسیس و مهلت ثبت آن نزد مرجع ثبت شرکت ها و مؤسسات غیرتجاری و نزد سازمان، با رعایت این دستورالعمل، در این مجوز قید می شود.
تبصره دو
صورت مجلس مجمع مؤسس باید در چهار نسخه حاوی موارد زیر تنظیم و یک نسخه آن به سازمان تسلیم شود:
۱- تاریخ و مکان تشکیل جلسۀ مجمع مؤسس؛
۲- مشخصات ثبتی اشخاص حقوقی که به عنوان یک یا چند رکن صندوق قبول سمت کردهاند با ذکر سمت آنها؛
۳- هویت نمایندگان ارکان حاضر در جلسۀ مجمع؛
۴- هویت اعضای هیات مدیره و نمایندگان ایشان؛
۵- مصوبۀ مربوط به تصویب اساسنامه و امیدنامۀ مورد تأیید سازمان.
صورت مجلس مجمع مؤسس باید در چهار نسخه حاوی موارد زیر تنظیم و یک نسخه آن به سازمان تسلیم شود:
۱- تاریخ و مکان تشکیل جلسۀ مجمع مؤسس؛
۲- مشخصات ثبتی اشخاص حقوقی که به عنوان یک یا چند رکن صندوق قبول سمت کردهاند با ذکر سمت آنها؛
۳- هویت نمایندگان ارکان حاضر در جلسۀ مجمع؛
۴- هویت اعضای هیات مدیره و نمایندگان ایشان؛
۵- مصوبۀ مربوط به تصویب اساسنامه و امیدنامۀ مورد تأیید سازمان.
ماده شش
صندوق پس از دریافت مجوز تأسیس از سازمان، باید ظرف سه ماه نزد مرجع ثبت شرکتها به عنوان صندوق سرمایهگذاری موضوع بند ۲۰ مادۀ ۱ قانون بازار اوراق بهادار و بند هـ مادۀ ۱ قانون توسعۀ ابزارها و نهادهای مالی جدید، به ثبت رسیده و مدارک ثبت خود را به سازمان ارایه دهد. این مهلت به تقاضای متقاضی و پیشنهاد معاونت نظارت بر نهادهای مالی و موافقت رییس سازمان قابل تمدید است. در صورتی که صندوق بر اساس شرایط مندرج در مجوز تأسیس موضوع تبصرۀ ۱ مادۀ ۵ این دستورالعمل به ثبت رسیده باشد، سازمان آن را به عنوان یک نهاد مالی نزد خود ثبت میکند.
تبصره یک
در صورت عدم ارائۀ مدارک ثبت صندوق نزد مرجع ثبت شرکت ها در مهلت مقرر، مجوز تأسیس صندوق از درجهی اعتبار ساقط است. تأسیس صندوق پس از خاتمۀ اعتبار مجوز تأسیس، منوط به تقاضای متقاضی، ارائۀ اطلاعات و مدارک لازم و بررسی توسط سازمان و صدور مجوز جدید برای تأسیس صندوق خواهد بود.
در صورت عدم ارائۀ مدارک ثبت صندوق نزد مرجع ثبت شرکت ها در مهلت مقرر، مجوز تأسیس صندوق از درجهی اعتبار ساقط است. تأسیس صندوق پس از خاتمۀ اعتبار مجوز تأسیس، منوط به تقاضای متقاضی، ارائۀ اطلاعات و مدارک لازم و بررسی توسط سازمان و صدور مجوز جدید برای تأسیس صندوق خواهد بود.
تبصره دو
نسخ لازم از صورت مجلس مجمع مؤسس موضوع تبصرۀ ۲ مادۀ ۵، به عنوان صورت مجلس مجمع صندوق به ضمیمۀ اظهارنامه ثبت، به مرجع ثبت شرکتها و مؤسسات غیرتجارتی تسلیم میشود.
نسخ لازم از صورت مجلس مجمع مؤسس موضوع تبصرۀ ۲ مادۀ ۵، به عنوان صورت مجلس مجمع صندوق به ضمیمۀ اظهارنامه ثبت، به مرجع ثبت شرکتها و مؤسسات غیرتجارتی تسلیم میشود.
ماده هفت
صندوق موظف است قبل از ارائۀ درخواست عرضه عمومی واحدهای سرمایه گذاری، موارد زیر را ارائه و به تأیید سازمان برساند:
بند یک
تأییدیۀ کارشناس یا کارشناسان رسمی دادگستری حسب مورد در مورد ارزش دارایی های گزارش شده در آخرین صورت های مالی صندوق، در صورت تشخیص معاونت مربوطه در سازمان مبنی بر ضرورت آن؛
تأییدیۀ کارشناس یا کارشناسان رسمی دادگستری حسب مورد در مورد ارزش دارایی های گزارش شده در آخرین صورت های مالی صندوق، در صورت تشخیص معاونت مربوطه در سازمان مبنی بر ضرورت آن؛
بند دو
نشانی تارنمای صندوق و معرفی قابلیت های آن به خصوص در زمینه ی اطلاع رسانی؛
نشانی تارنمای صندوق و معرفی قابلیت های آن به خصوص در زمینه ی اطلاع رسانی؛
بند سه
معرفی نرم افزارها، تجهیزات و نیروی انسانی تجهیز شده برای اجرای پروژۀ صندوق؛
معرفی نرم افزارها، تجهیزات و نیروی انسانی تجهیز شده برای اجرای پروژۀ صندوق؛
بند چهار
تصویرمصدق قراردادهایی که مطابق مقررات باید تمام یا برخی از ارکان صندوق با صندوق منعقد نمایند؛
تصویرمصدق قراردادهایی که مطابق مقررات باید تمام یا برخی از ارکان صندوق با صندوق منعقد نمایند؛
بند پنج
مستندات تاسیس و ثبت شرکت پروژه نزد مرجع ثبت شرکتها طبق مقررات.
مستندات تاسیس و ثبت شرکت پروژه نزد مرجع ثبت شرکتها طبق مقررات.
ماده هشت
صدور مجوز اولین عرضۀ عمومی واحدهای سرمایه گذاری صندوق، منوط به ارایۀ اطلاعات و مدارک زیر به سازمان است:
بند یک
فرم تقاضای ثبت اوراق بهادار که به امضای ارکان مورد نظر صندوق رسیده باشد؛
فرم تقاضای ثبت اوراق بهادار که به امضای ارکان مورد نظر صندوق رسیده باشد؛
بند دو
صورتهای مالی حسابرسی شدۀ سالهای مالی قبل از ارائۀ درخواست مجوز عرضۀ عمومی؛
صورتهای مالی حسابرسی شدۀ سالهای مالی قبل از ارائۀ درخواست مجوز عرضۀ عمومی؛
بند سه
صورتهای مالی حسابرسی شدۀ صندوق (در صورت وجود) شامل وقایع مالی از تاریخ آخرین صورت مالی سالانه تا حداکثر ۶۰ روز قبل از تاریخ ارائۀ تقاضای مجوز عرضهی عمومی اوراق بهادار که حاوی افشای کامل در مورد رویدادهای مالی با اهمیت مطابق استانداردهای حسابداری پس از تاریخ صورتهای مالی تا تاریخ اظهارنظر حسابرس باشد.
صورتهای مالی حسابرسی شدۀ صندوق (در صورت وجود) شامل وقایع مالی از تاریخ آخرین صورت مالی سالانه تا حداکثر ۶۰ روز قبل از تاریخ ارائۀ تقاضای مجوز عرضهی عمومی اوراق بهادار که حاوی افشای کامل در مورد رویدادهای مالی با اهمیت مطابق استانداردهای حسابداری پس از تاریخ صورتهای مالی تا تاریخ اظهارنظر حسابرس باشد.
بند چهار
صورت وضعیت پیشرفت فیزیکی و مالی پروژه؛
صورت وضعیت پیشرفت فیزیکی و مالی پروژه؛
بند پنج
گزارش مدیر صندوق در مورد رویدادهای مالی با اهمیتی که از تاریخ اظهارنظر حسابرس صندوق تا تاریخ ارائۀ درخواست صدور مجوز عرضۀ عمومی، رخ داده است؛
گزارش مدیر صندوق در مورد رویدادهای مالی با اهمیتی که از تاریخ اظهارنظر حسابرس صندوق تا تاریخ ارائۀ درخواست صدور مجوز عرضۀ عمومی، رخ داده است؛
بند شش
تصویر مصدق برابر با اصل شدۀ اسناد مالکیتی که لازم است به شرکت پروژه و یا صندوق منتقل شود؛
تصویر مصدق برابر با اصل شدۀ اسناد مالکیتی که لازم است به شرکت پروژه و یا صندوق منتقل شود؛
بند هفت
فهرست اسامی و مشخصات دارندگان واحدهای سرمایهگذاری به همراه تعداد واحدهای سرمایهگذاری تحت تملک هر یک؛
فهرست اسامی و مشخصات دارندگان واحدهای سرمایهگذاری به همراه تعداد واحدهای سرمایهگذاری تحت تملک هر یک؛
بند هشت
یک نسخه از طرح توجیهی در صورت تغییر که توسط ارکان مورد نظر صندوق به امضا رسیده است؛
یک نسخه از طرح توجیهی در صورت تغییر که توسط ارکان مورد نظر صندوق به امضا رسیده است؛
بند نه
طرح اعلامیۀ پذیرهنویسی واحدهای سرمایهگذاری صندوق؛
طرح اعلامیۀ پذیرهنویسی واحدهای سرمایهگذاری صندوق؛
بند ده
به روزرسانی مجوزهای ارکان و سایر مجوزهای لازم برای ساخت پروژه حسب مورد به تشخیص سازمان.
به روزرسانی مجوزهای ارکان و سایر مجوزهای لازم برای ساخت پروژه حسب مورد به تشخیص سازمان.
تبصره
برای دریافت مجوز عرضۀ عمومی واحدهای سرمایهگذاری، در عرضههای بعدی، ارائۀ مدارک مذکور در بندهای ۲ و ۵ ضروری نیست.
برای دریافت مجوز عرضۀ عمومی واحدهای سرمایهگذاری، در عرضههای بعدی، ارائۀ مدارک مذکور در بندهای ۲ و ۵ ضروری نیست.
ماده نه
معیارهای موردنظر برای رد یا قبول درخواست عرضۀ عمومی اولیۀ واحدهای سرمایهگذاری صندوق به قرار زیر است:
بند یک
هزینههای ساخت پیشبینی شده برای پروژه، کمتر از ۱۰۰ میلیارد ریال نباشد؛
بند دو
بازدهی پیشبینی شده در طرح توجیهی برای سایر تأمینکنندگان منابع مالی اجرای پروژه به غیراز سرمایه گذاران؟؟، از کمترین نرخ تسهیلات در نظام بانکی کشور کمتر نباشد؛
بازدهی پیشبینی شده در طرح توجیهی برای سایر تأمینکنندگان منابع مالی اجرای پروژه به غیراز سرمایه گذاران؟؟، از کمترین نرخ تسهیلات در نظام بانکی کشور کمتر نباشد؛
بند سه
تارنما، نرمافزارها، تجهیزات و نیروی انسانی معرفی شده برای اطلاعرسانی و ایفای مسئولیتهای هر یک از ارکان مناسب و کافی باشد.
تارنما، نرمافزارها، تجهیزات و نیروی انسانی معرفی شده برای اطلاعرسانی و ایفای مسئولیتهای هر یک از ارکان مناسب و کافی باشد.
بند چهار
اظهارنظر حسابرس در مورد صورتهای مالی مقبول و بدون شرط باشد یا در صورت مشروط بودن، بندهای شرط به تشخیص سازمان اثر با اهمیت بر منافع سرمایهگذاران نداشته باشد.
اظهارنظر حسابرس در مورد صورتهای مالی مقبول و بدون شرط باشد یا در صورت مشروط بودن، بندهای شرط به تشخیص سازمان اثر با اهمیت بر منافع سرمایهگذاران نداشته باشد.
تبصره یک
صدور مجوز عرضۀ عمومی واحدهای سرمایهگذاری براساس معیارهای این ماده، به منزلۀ تأیید یا تضمین مزایا، منافع و سایر موارد پیشبینی شده در طرح توجیهی پروژۀ صندوق، کفایت نرمافزارها، تجهیزات و نیروی انسانی معرفی شده، تأیید صحت اطلاعات و مدارک ارائه شده، توصیه و سفارش به سرمایهگذاری در صندوق و تضمین صحت عملکرد ارکان صندوق از طرف سازمان نمیباشد. این موضوع باید در اعلامیۀ پذیرهنویسی واحدهای سرمایهگذاری و هر گونه تبلیغات و آگهیهای صندوق قید شود.
صدور مجوز عرضۀ عمومی واحدهای سرمایهگذاری براساس معیارهای این ماده، به منزلۀ تأیید یا تضمین مزایا، منافع و سایر موارد پیشبینی شده در طرح توجیهی پروژۀ صندوق، کفایت نرمافزارها، تجهیزات و نیروی انسانی معرفی شده، تأیید صحت اطلاعات و مدارک ارائه شده، توصیه و سفارش به سرمایهگذاری در صندوق و تضمین صحت عملکرد ارکان صندوق از طرف سازمان نمیباشد. این موضوع باید در اعلامیۀ پذیرهنویسی واحدهای سرمایهگذاری و هر گونه تبلیغات و آگهیهای صندوق قید شود.
تبصره دو
اعتبار مجوز عرضه عمومی حداکثر ۶۰ روز از تاریخ صدور است. تاریخ شروع و خاتمۀ پذیرهنویسی در مهلت مذکور، مطابق مفاد اساسنامۀ صندوق توسط رکن یا ارکان مربوطه تعیین و اعلام خواهد شد. حداکثر مدت پذیرهنویسی در مجوز عرضۀ عمومی قید میشود.
اعتبار مجوز عرضه عمومی حداکثر ۶۰ روز از تاریخ صدور است. تاریخ شروع و خاتمۀ پذیرهنویسی در مهلت مذکور، مطابق مفاد اساسنامۀ صندوق توسط رکن یا ارکان مربوطه تعیین و اعلام خواهد شد. حداکثر مدت پذیرهنویسی در مجوز عرضۀ عمومی قید میشود.
تبصره سه
در صورت وقوع رویدادهای مالی با اهمیت در فاصلۀ زمانی بین ارائۀ درخواست عرضۀ عمومی تا زمان عرضۀ عمومی واحدهای سرمایهگذاری صندوق، مدیر صندوق موظف است رویدادهای مذکور را به سازمان ارائه و در تارنمای صندوق منتشر نماید. در صورت درخواست سازمان گزارش رویدادهای مذکور باید به تأیید حسابرس برسد.
در صورت وقوع رویدادهای مالی با اهمیت در فاصلۀ زمانی بین ارائۀ درخواست عرضۀ عمومی تا زمان عرضۀ عمومی واحدهای سرمایهگذاری صندوق، مدیر صندوق موظف است رویدادهای مذکور را به سازمان ارائه و در تارنمای صندوق منتشر نماید. در صورت درخواست سازمان گزارش رویدادهای مذکور باید به تأیید حسابرس برسد.
ماده ده
ظرف ۱۵ روز پس از اتمام مهلت عرضۀ عمومی واحدهای سرمایهگذاری، نتیجۀ عرضۀ عمومی باید طبق مقررات مربوطه به سازمان گزارش شود. استفاده از وجوه تادیه شده در عرضۀ عمومی واحدهای سرمایهگذاری صندوق، پس از تأیید تکمیل فرایند عرضۀ عمومی توسط سازمان، مجاز است.
ماده یازده
تغییرات و تصمیمات درخصوص موارد زیر باید ظرف یک هفته پس از ثبت صورت جلسه مربوطه نزد سازمان، نزد مرجع ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری به ثبت رسد:
بند یک
تغییر هریک از ارکان یا نمایندگان اعضای هیأت مدیره؛
تغییر هریک از ارکان یا نمایندگان اعضای هیأت مدیره؛
بند دو
تصویب صورت های مالی سالانه؛
تصویب صورت های مالی سالانه؛
بند سه
تغییر در اساسنامه صندوق؛
تغییر در اساسنامه صندوق؛
بند چهار
تصمیم به انحلال صندوق یا توقف فعالیت آن؛
تصمیم به انحلال صندوق یا توقف فعالیت آن؛
بند پنج
صاحبان امضای مجاز و حدود اختیارات آن ها؛
صاحبان امضای مجاز و حدود اختیارات آن ها؛
بند شش
تغییر روزنامه کثیرالانتشار صندوق؛
تغییر روزنامه کثیرالانتشار صندوق؛
بند هفت
سایر موارد به تشخیص معاونت نظارت بر نهادهای مالی.
سایر موارد به تشخیص معاونت نظارت بر نهادهای مالی.
ماده دوازده
کلیۀ ارکان صندوق موظفاند اطلاعات و مدارک درخواستی سازمان را ظرف مهلت مقرر به سازمان ارائه دهند و با بازرسان سازمان در امر بازرسی از پروژه یا دفاتر و اماکن مربوطه، همکاری نمایند.
تبصره
در صورتی که هر یک از ارکان صندوق از ارائۀ اطلاعات موضوع این ماده خودداری کند یا از دسترسی بازرسان سازمان به اطلاعات و مدارک ممانعت نماید یا از بازدید آنها از پروژه و سایر دفاتر و اماکن مربوطه جلوگیری نماید، سازمان میتواند صلاحیت وی را ملغی نماید و بر اساس بند ۲ مادۀ ۴۹ قانون بازار اوراق بهادار تحت پیگرد قانونی قرار دهد.
در صورتی که هر یک از ارکان صندوق از ارائۀ اطلاعات موضوع این ماده خودداری کند یا از دسترسی بازرسان سازمان به اطلاعات و مدارک ممانعت نماید یا از بازدید آنها از پروژه و سایر دفاتر و اماکن مربوطه جلوگیری نماید، سازمان میتواند صلاحیت وی را ملغی نماید و بر اساس بند ۲ مادۀ ۴۹ قانون بازار اوراق بهادار تحت پیگرد قانونی قرار دهد.
ماده سیزده
در صورتی که به تشخیص سازمان، هر یک از ارکان صندوق صلاحیت خود را از دست بدهد یا به هر دلیل یکی از ارکان صندوق بدون متصدی شود، جانشین وی باید ظرف مهلت مقرر براساس تشریفات مندرج در اساسنامۀ صندوق، انتخاب و جایگزین گردد؛ در غیر اینصورت سازمان میتواند رأساً نسبت به تعیین جانشین رکن مربوطه اقدام نموده یا حکم به تعلیق یا لغو مجوز فعالیت صندوق یا توقف معاملات تمام یا بخشی از واحدهای سرمایهگذاری صندوق یا توقف صدور واحدهای سرمایهگذاری جدید نماید یا به ترکیبی از موارد مذکور حکم دهد.
مؤخره
این دستورالعمل در یک مقدمه، ۱۴ ماده و ۱۱ تبصره در تاریخ ۱۳۹۵/۰۴/۰۱ به تصویب هیأت مدیرۀ سازمان رسید و از تاریخ تصویب لازمالاجرا است.
[/private]
دیدگاهها