دستورالعمل بازار فرعی بورس کالای ایران
بخش یک – تعاریف
ماده یک
اصطلاحات و واژههای تعریف شده در مادۀ یک قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب آذرماه ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی، اساسنامه شرکت بورس کالای ایران، دستورالعمل پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در بورس کالای ایران، دستورالعمل معاملات کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در بورس کالای ایران و دستورالعمل تسویه و پایاپای معاملات بورس کالای ایران با همان تعاریف در این دستورالعمل بهکار رفته است. سایر اصطلاحات به صورت زیر تعریف میشوند :
اصطلاحات و واژههای تعریف شده در مادۀ یک قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب آذرماه ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی، اساسنامه شرکت بورس کالای ایران، دستورالعمل پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در بورس کالای ایران، دستورالعمل معاملات کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در بورس کالای ایران و دستورالعمل تسویه و پایاپای معاملات بورس کالای ایران با همان تعاریف در این دستورالعمل بهکار رفته است. سایر اصطلاحات به صورت زیر تعریف میشوند :
بند یک
اموال غیرمنقول: عبارت است از املاک و مستغلات با کاربریهای گوناگون اعم از اداری، تجاری، مسکونی و اراضی زراعی. شرایط اموال غیرمنقول قابل معامله در بورس به تصویب هیأت پذیرش میرسد.
[private]
اموال غیرمنقول: عبارت است از املاک و مستغلات با کاربریهای گوناگون اعم از اداری، تجاری، مسکونی و اراضی زراعی. شرایط اموال غیرمنقول قابل معامله در بورس به تصویب هیأت پذیرش میرسد.
بند دو
بازار فرعی: بازاری است که براساس تبصرۀ ماده ۴ دستورالعمل پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در بورس کالای ایران به پیشنهاد بورس به تصویب هیأت مدیره سازمان رسیده است.
بازار فرعی: بازاری است که براساس تبصرۀ ماده ۴ دستورالعمل پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در بورس کالای ایران به پیشنهاد بورس به تصویب هیأت مدیره سازمان رسیده است.
بند سه
سند تسویه خارج از پایاپای: سندی است که جهت اتمام فرآیند معامله در بورس، به اتاق پایاپای ارائه میگردد و طی آن فروشنده به ایفای تعهدات طرفین در چارچوب شرایط اعلامی در اطلاعیه عرضه اقرار مینماید. فرم این سند به تصویب هیأت مدیرۀ بورس میرسد.
سند تسویه خارج از پایاپای: سندی است که جهت اتمام فرآیند معامله در بورس، به اتاق پایاپای ارائه میگردد و طی آن فروشنده به ایفای تعهدات طرفین در چارچوب شرایط اعلامی در اطلاعیه عرضه اقرار مینماید. فرم این سند به تصویب هیأت مدیرۀ بورس میرسد.
بند چهار
کمیته عرضه: کمیته عرضه موضوع بند ۹ ماده ۱ دستورالعمل پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در بورس کالای ایران است که علاوه بر وظائف و اختیارات محوله در دستورالعمل مذکور در خصوص پذیرش کالا در بازار فرعی و همچنین سایر وظائف و اختیارات محوله در این دستورالعمل نیز اتخاذ تصمیم مینماید.
کمیته عرضه: کمیته عرضه موضوع بند ۹ ماده ۱ دستورالعمل پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در بورس کالای ایران است که علاوه بر وظائف و اختیارات محوله در دستورالعمل مذکور در خصوص پذیرش کالا در بازار فرعی و همچنین سایر وظائف و اختیارات محوله در این دستورالعمل نیز اتخاذ تصمیم مینماید.
بند پنج
عرضه یکجا: عرضه کالا به صورت یکجا و توسط یک عرضهکننده است.
عرضه یکجا: عرضه کالا به صورت یکجا و توسط یک عرضهکننده است.
بخش دو – اقدامات پیش از عرضه
ماده دو
جهت پذیرش هر کالا در بازار فرعی باید حداقل شرایط زیر احراز گردد:
جهت پذیرش هر کالا در بازار فرعی باید حداقل شرایط زیر احراز گردد:
بند یک
ممنوعیت یا محدودیت قانونی برای معامله کالا وجود نداشته باشد.
ممنوعیت یا محدودیت قانونی برای معامله کالا وجود نداشته باشد.
بند دو
کالا دارای مشخصات، شرایط و کیفیت قابل احراز بوده و امکان تطبیق کیفیت آن با شرایط اعلامی در اطلاعیه عرضه برای بورس و خریداران وجود داشته باشد.
کالا دارای مشخصات، شرایط و کیفیت قابل احراز بوده و امکان تطبیق کیفیت آن با شرایط اعلامی در اطلاعیه عرضه برای بورس و خریداران وجود داشته باشد.
بند سه
عرضهکننده کالا توانایی تودیع وثایق لازم را جهت تضمین تحویل کالا نزد اتاق پایاپای داشته باشد و محدودیت قانونی جهت انجام معامله وی وجود نداشته باشد.
عرضهکننده کالا توانایی تودیع وثایق لازم را جهت تضمین تحویل کالا نزد اتاق پایاپای داشته باشد و محدودیت قانونی جهت انجام معامله وی وجود نداشته باشد.
تبصره
کالایی که توسط یک عرضهکننده در سایر بازارهای بورس پذیرفته شده باشد، قابلیت پذیرش توسط همان عرضهکننده در بازار فرعی را ندارد.
کالایی که توسط یک عرضهکننده در سایر بازارهای بورس پذیرفته شده باشد، قابلیت پذیرش توسط همان عرضهکننده در بازار فرعی را ندارد.
ماده سه
مادۀ ۳. کالاهای موضوع مادۀ ۲ این دستورالعمل، از جمله کالاهای زیر میباشند:
مادۀ ۳. کالاهای موضوع مادۀ ۲ این دستورالعمل، از جمله کالاهای زیر میباشند:
بند یک
اموال غیرمنقول.
اموال غیرمنقول.
بند دو
کالاهایی که طبق مقررات شرایط پذیرش در بازار معاملات کالای فیزیکی را از دست میدهند.
کالاهایی که طبق مقررات شرایط پذیرش در بازار معاملات کالای فیزیکی را از دست میدهند.
بند سه
کالاهای فاقد شرایط پذیرش در بازار معاملات کالای فیزیکی پس از تایید هیئت پذیرش
کالاهای فاقد شرایط پذیرش در بازار معاملات کالای فیزیکی پس از تایید هیئت پذیرش
ماده چهار
درخواست پذیرش کالا جهت عرضه در بازار فرعی به همراه مدارک زیر باید توسط مشاور پذیرش به بورس ارائه شده و پس از احراز کامل بودن مدارک در بورس ثبت شوند:
درخواست پذیرش کالا جهت عرضه در بازار فرعی به همراه مدارک زیر باید توسط مشاور پذیرش به بورس ارائه شده و پس از احراز کامل بودن مدارک در بورس ثبت شوند:
بند یک
پرسشنامه پذیرش و فرم شناسه کالا.
پرسشنامه پذیرش و فرم شناسه کالا.
بند دو
فرم سفارش فروش.
فرم سفارش فروش.
بند سه
رسید پرداخت حق پذیرش.
رسید پرداخت حق پذیرش.
بند چهار
مستندات لازم جهت احراز مالکیت عرضهکننده بر کالای مورد پذیرش که در خصوص هر نوع کالا توسط هیأت مدیرۀ بورس تعیین میگردد.
مستندات لازم جهت احراز مالکیت عرضهکننده بر کالای مورد پذیرش که در خصوص هر نوع کالا توسط هیأت مدیرۀ بورس تعیین میگردد.
بند پنج
تعهد عرضهکننده مبنی بر فراهم نمودن شرایط مورد درخواست بورس جهت بازدید متقاضیان خرید از کالای مورد پذیرش.
تعهد عرضهکننده مبنی بر فراهم نمودن شرایط مورد درخواست بورس جهت بازدید متقاضیان خرید از کالای مورد پذیرش.
بند شش
اصل یا کپی برابر اصل مستندات کالاهای وارداتی که فهرست آن در پرسشنامه پذیرش قید شده است.
اصل یا کپی برابر اصل مستندات کالاهای وارداتی که فهرست آن در پرسشنامه پذیرش قید شده است.
بند هفت
تائیدیه مراجع ذیصلاح در خصوص کالاهائی که عرضه آنها به عموم مشمول رعایت ضوابط خاص یا اخذ مجوزهای قانونی میباشد.
تائیدیه مراجع ذیصلاح در خصوص کالاهائی که عرضه آنها به عموم مشمول رعایت ضوابط خاص یا اخذ مجوزهای قانونی میباشد.
بند هشت
قرارداد مشاور پذیرش.
قرارداد مشاور پذیرش.
بند نه
سایر اطلاعات و اسناد به تشخیص متقاضی یا درخواست کمیته عرضه.
سایر اطلاعات و اسناد به تشخیص متقاضی یا درخواست کمیته عرضه.
تبصره یک
بورس مستندات مربوط به مشخصات و یا استاندارد کالا را در قالب امیدنامه در سایت رسمی خود درج و منتشر مینماید، امیدنامه جزء لاینفک اطلاعیه عرضه است.
بورس مستندات مربوط به مشخصات و یا استاندارد کالا را در قالب امیدنامه در سایت رسمی خود درج و منتشر مینماید، امیدنامه جزء لاینفک اطلاعیه عرضه است.
تبصره دو
در صورت تشخیص کمیته عرضه، گزارش ارزشیابی کالا توسط مراجع ذیصلاح باید ارائه گردد.
در صورت تشخیص کمیته عرضه، گزارش ارزشیابی کالا توسط مراجع ذیصلاح باید ارائه گردد.
تبصره سه
فرمت پرسشنامه پذیرش، فرم شناسه کالا، امیدنامه و فرم سفارش فروش به تصویب هیأت مدیره بورس میرسد.
فرمت پرسشنامه پذیرش، فرم شناسه کالا، امیدنامه و فرم سفارش فروش به تصویب هیأت مدیره بورس میرسد.
ماده پنج
جهت هر نوبت عرضه کالا در بازار فرعی باید درخواستی مجزا به بورس ارائه شده و موافقت کمیته عرضه اخذ شود. عرضه یک کالا در بازار فرعی دلیلی بر امکان تداوم عرضه آن بدون طی الزامات این بخش دستورالعمل نمیباشد.
جهت هر نوبت عرضه کالا در بازار فرعی باید درخواستی مجزا به بورس ارائه شده و موافقت کمیته عرضه اخذ شود. عرضه یک کالا در بازار فرعی دلیلی بر امکان تداوم عرضه آن بدون طی الزامات این بخش دستورالعمل نمیباشد.
ماده شش
کمیتۀ عرضه حداکثر ۵ روز کاری پس از دریافت مستندات و اطلاعات کامل موضوع مادۀ ۴ این دستورالعمل نظر خود مبنی بر موافقت یا عدم موافقت با پذیرش کالا در بازار فرعی بورس را اعلام مینماید.
کمیتۀ عرضه حداکثر ۵ روز کاری پس از دریافت مستندات و اطلاعات کامل موضوع مادۀ ۴ این دستورالعمل نظر خود مبنی بر موافقت یا عدم موافقت با پذیرش کالا در بازار فرعی بورس را اعلام مینماید.
ماده هفت
در صورت موافقت کمیتۀ عرضه با پذیرش کالا در بازار فرعی، بورس موظف است امیدنامه کالای پذیرش شده و سایر مستندات مربوطه را به سازمان ارسال نماید. در صورتی که سازمان ظرف ۳ روز کاری نظر خود را مبنی بر عدم عرضه به بورس اعلام نکند، بورس میتواند نسبت به انتشار عمومی امیدنامه اقدام نماید.
در صورت موافقت کمیتۀ عرضه با پذیرش کالا در بازار فرعی، بورس موظف است امیدنامه کالای پذیرش شده و سایر مستندات مربوطه را به سازمان ارسال نماید. در صورتی که سازمان ظرف ۳ روز کاری نظر خود را مبنی بر عدم عرضه به بورس اعلام نکند، بورس میتواند نسبت به انتشار عمومی امیدنامه اقدام نماید.
تبصره یک
کلیه مدارک و مستنداتی که در جریان بررسی پذیرش کالاها در بازار فرعی ارائه میگردد، باید مستقلاً در سوابق بورس نگهداری شده و حسب در خواست سازمان بلافاصله ارائه گردد.
کلیه مدارک و مستنداتی که در جریان بررسی پذیرش کالاها در بازار فرعی ارائه میگردد، باید مستقلاً در سوابق بورس نگهداری شده و حسب در خواست سازمان بلافاصله ارائه گردد.
تبصره دو
در صورتیکه سازمان تشخیص دهد که در جریان بررسی و موافقت با پذیرش کالاها در بازار فرعی یا نحوه و میزان اطلاعات ارائه شده، مقررات رعایت نشده است، میتواند از عرضه کالا در بازار فرعی جلوگیری نماید.
در صورتیکه سازمان تشخیص دهد که در جریان بررسی و موافقت با پذیرش کالاها در بازار فرعی یا نحوه و میزان اطلاعات ارائه شده، مقررات رعایت نشده است، میتواند از عرضه کالا در بازار فرعی جلوگیری نماید.
ماده هشت
پس از پذیرش و تا قبل از عرضه کالا در بازار فرعی هر زمان که کمیته عرضه تشخیص دهد کالا شرایط پذیرش در بازار فرعی را از دست داده یا عرضهکننده آن مقررات را نقض کرده است، پذیرش آن کالا در بازار فرعی را لغو و از عرضه کالا در بازار فرعی جلوگیری خواهد کرد.
پس از پذیرش و تا قبل از عرضه کالا در بازار فرعی هر زمان که کمیته عرضه تشخیص دهد کالا شرایط پذیرش در بازار فرعی را از دست داده یا عرضهکننده آن مقررات را نقض کرده است، پذیرش آن کالا در بازار فرعی را لغو و از عرضه کالا در بازار فرعی جلوگیری خواهد کرد.
تبصره
پس از هر نوبت عرضه کالا، پذیرش آن در بازار فرعی طبق ترتیبات این دستورالعمل خود بخود لغو میگردد.
پس از هر نوبت عرضه کالا، پذیرش آن در بازار فرعی طبق ترتیبات این دستورالعمل خود بخود لغو میگردد.
ماده نه
در خصوص کالاهایی که قبلاً در بازار معاملات کالای فیزیکی پذیرفته شده و طبق مقررات تعلیق میشوند، فرایند پذیرش در بازار فرعی به شرح زیر میباشد:
در خصوص کالاهایی که قبلاً در بازار معاملات کالای فیزیکی پذیرفته شده و طبق مقررات تعلیق میشوند، فرایند پذیرش در بازار فرعی به شرح زیر میباشد:
بند یک
در صورت تعلیق کالای یک عرضهکننده در بازار معاملات کالای فیزیکی بورس گزارش کارشناسی پذیرش کالا در بازار فرعی را به کمیته عرضه ارائه میکند و در خصوص پذیرش کالای مذکور در بازار فرعی طبق مواد ۶ و ۷ این دستورالعمل تصمیمگیری میشود.
در صورت تعلیق کالای یک عرضهکننده در بازار معاملات کالای فیزیکی بورس گزارش کارشناسی پذیرش کالا در بازار فرعی را به کمیته عرضه ارائه میکند و در خصوص پذیرش کالای مذکور در بازار فرعی طبق مواد ۶ و ۷ این دستورالعمل تصمیمگیری میشود.
بند دو
در صورت پذیرش کالا در بازار فرعی مطابق بند ۱ این ماده، حداکثر زمان معامله کالا در این بازار ۳ ماه از تاریخ تعلیق خواهد بود. طی این مدت رعایت ماده ۵ این دستورالعمل الزامی نبوده و ضرورتی به طی فرایند پذیرش برای هر نوبت عرضه نخواهد بود.
در صورت پذیرش کالا در بازار فرعی مطابق بند ۱ این ماده، حداکثر زمان معامله کالا در این بازار ۳ ماه از تاریخ تعلیق خواهد بود. طی این مدت رعایت ماده ۵ این دستورالعمل الزامی نبوده و ضرورتی به طی فرایند پذیرش برای هر نوبت عرضه نخواهد بود.
بند سه
طی دوره سه ماهه موضوع بند فوق هر زمان که کالا رفع تعلیق شد، معاملات کالا در بازار فرعی متوقف و در بازار معاملات کالای فیزیکی از سر گرفته خواهد شد.
طی دوره سه ماهه موضوع بند فوق هر زمان که کالا رفع تعلیق شد، معاملات کالا در بازار فرعی متوقف و در بازار معاملات کالای فیزیکی از سر گرفته خواهد شد.
بند چهار
در صورت تداوم تعلیق تا پایان دوره سه ماهه بورس باید گزارشی مبنی بر تصمیم گیری در خصوص تداوم تعلیق در بازار معاملات کالای فیزیکی به هیأت پذیرش ارائه نماید.
در صورت تداوم تعلیق تا پایان دوره سه ماهه بورس باید گزارشی مبنی بر تصمیم گیری در خصوص تداوم تعلیق در بازار معاملات کالای فیزیکی به هیأت پذیرش ارائه نماید.
بند پنج
در صورتی که هیأت پذیرش تداوم تعلیق را تصویب نماید، کالا کماکان در بازار فرعی معامله خواهد شد، لیکن ضروری است به ازای هر نوبت عرضه فرایند پذیرش کالا در بازار فرعی حسب ضوابط این دستورالعمل انجام شود.
در صورتی که هیأت پذیرش تداوم تعلیق را تصویب نماید، کالا کماکان در بازار فرعی معامله خواهد شد، لیکن ضروری است به ازای هر نوبت عرضه فرایند پذیرش کالا در بازار فرعی حسب ضوابط این دستورالعمل انجام شود.
بند شش
حداکثر زمان تداوم پذیرش و معامله کالاهای موضوع این ماده در بازار فرعی ۶ ماه از زمان تعلیق کالا در بازار معاملات کالای فیزیکی خواهد بود و پس از پایان مدت مذکور پذیرش کالا به صورت خودکار در بازار فرعی لغو میگردد.
حداکثر زمان تداوم پذیرش و معامله کالاهای موضوع این ماده در بازار فرعی ۶ ماه از زمان تعلیق کالا در بازار معاملات کالای فیزیکی خواهد بود و پس از پایان مدت مذکور پذیرش کالا به صورت خودکار در بازار فرعی لغو میگردد.
بخش سه – ضوابط عرضه و معاملات
ماده ده
در بازار فرعی دو نوع عرضه به شرح ذیل انجام میشود. روش عرضه توسط کمیته عرضه و براساس درخواست عرضهکننده تعیین میشود:
در بازار فرعی دو نوع عرضه به شرح ذیل انجام میشود. روش عرضه توسط کمیته عرضه و براساس درخواست عرضهکننده تعیین میشود:
بند یک
عرضه به روش حراج حضوری.
عرضه به روش حراج حضوری.
بند دو
عرضۀ یکجا.
عرضۀ یکجا.
فصل اول – ضوابط عرضه و معاملات به روش حراج حضوری
ماده یازده
در عرضه به روش حراج حضوری، ثبت سفارش، معاملات، تسویه، پایاپای و تحویل کالا وفق مقررات بازار معاملات کالای فیزیکی بورس خواهد بود.
در عرضه به روش حراج حضوری، ثبت سفارش، معاملات، تسویه، پایاپای و تحویل کالا وفق مقررات بازار معاملات کالای فیزیکی بورس خواهد بود.
ماده دوازده
در عرضه به روش حراج حضوری، در صورت عدم معامله کالا به میزان حداقل خرید جهت کشف نرخ، عرضهکننده میتواند تا پنج روز کاری پس از اولین عرضه اقدام به عرضه مجددکالای خود نماید. در صورت عدم فروش کالا در دومین عرضه، عرضه کالا در بورس منوط به ارائه درخواست به بورس و طی مجدد فرآیند پذیرش و عرضه خواهد بود.
در عرضه به روش حراج حضوری، در صورت عدم معامله کالا به میزان حداقل خرید جهت کشف نرخ، عرضهکننده میتواند تا پنج روز کاری پس از اولین عرضه اقدام به عرضه مجددکالای خود نماید. در صورت عدم فروش کالا در دومین عرضه، عرضه کالا در بورس منوط به ارائه درخواست به بورس و طی مجدد فرآیند پذیرش و عرضه خواهد بود.
فصل دو – ضوابط عرضه و معاملات به روش عرضه یکجا
ماده سیزده
در عرضه یکجا، کارگزار فروشنده در صورتی مجاز به عرضه خواهد بود که معادل ۳ درصد ارزش کالای موضوع معامله براساس قیمت پایه را به صورت نقد یا ضمانتنامه بانکی بدون قید و شرط از فروشنده دریافت و حسب مورد به حساب اتاق پایاپای واریز یا به این اتاق تحویل دهد و تأییدیه اتاق پایاپای را مبنی بر سپردن تضامین مربوطه به بورس ارایه کند.
در عرضه یکجا، کارگزار فروشنده در صورتی مجاز به عرضه خواهد بود که معادل ۳ درصد ارزش کالای موضوع معامله براساس قیمت پایه را به صورت نقد یا ضمانتنامه بانکی بدون قید و شرط از فروشنده دریافت و حسب مورد به حساب اتاق پایاپای واریز یا به این اتاق تحویل دهد و تأییدیه اتاق پایاپای را مبنی بر سپردن تضامین مربوطه به بورس ارایه کند.
تبصره یک
عرضه کنندگان دولتی از شمول این ماده مستثنی میباشند. درخصوص سایر دستگاههای اجرایی موضوع مادۀ (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری که نسبت به عرضۀ یکجای کالا اقدام مینمایند، اخذ وجوه یا تضامین دیگر جهت عرضۀ کالا بر اساس مصوبۀ هیئت مدیرۀ شرکت موضوع بند (۱۹) مادۀ (۱) دستورالعمل تسویه و پایاپای معاملات بورس کالای ایران، خواهد بود.
عرضه کنندگان دولتی از شمول این ماده مستثنی میباشند. درخصوص سایر دستگاههای اجرایی موضوع مادۀ (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری که نسبت به عرضۀ یکجای کالا اقدام مینمایند، اخذ وجوه یا تضامین دیگر جهت عرضۀ کالا بر اساس مصوبۀ هیئت مدیرۀ شرکت موضوع بند (۱۹) مادۀ (۱) دستورالعمل تسویه و پایاپای معاملات بورس کالای ایران، خواهد بود.
تبصره دو
در صورتی که کارگزار فروشنده پس از انتشار اطلاعیه عرضه و قبل از اولین روز عرضه، انصراف کتبی خود را از عرضه اعلام نماید و این انصراف مورد تایید بورس قرار گیرد یا چنانچه به دلیل عدم وجود خریدار معامله انجام نشود، تضامین وی با تایید بورس مبنی بر عدم مغایرت اقدامات کارگزار با مقررات در جریان معامله مذکور، حداکثر تا دو روز کاری پس از زمان انصراف یا پایان جلسه معاملات مسترد میشود.
در صورتی که کارگزار فروشنده پس از انتشار اطلاعیه عرضه و قبل از اولین روز عرضه، انصراف کتبی خود را از عرضه اعلام نماید و این انصراف مورد تایید بورس قرار گیرد یا چنانچه به دلیل عدم وجود خریدار معامله انجام نشود، تضامین وی با تایید بورس مبنی بر عدم مغایرت اقدامات کارگزار با مقررات در جریان معامله مذکور، حداکثر تا دو روز کاری پس از زمان انصراف یا پایان جلسه معاملات مسترد میشود.
ماده چهارده
در عرضه یکجا، کارگزار خریدار در صورتی مجاز به ورود سفارش به سامانه معاملاتی است که معادل ۳ درصد ارزش کالای موضوع معامله براساس قیمت پایه را به صورت نقد یا ضمانتنامه بانکی بدون قید و شرط از مشتری دریافت و حسب مورد به حساب اتاق پایاپای واریز یا به این اتاق تحویل دهد و تأییدیه اتاق پایاپای را مبنی بر اخذ تضامین مربوطه به بورس ارایه کند.
در عرضه یکجا، کارگزار خریدار در صورتی مجاز به ورود سفارش به سامانه معاملاتی است که معادل ۳ درصد ارزش کالای موضوع معامله براساس قیمت پایه را به صورت نقد یا ضمانتنامه بانکی بدون قید و شرط از مشتری دریافت و حسب مورد به حساب اتاق پایاپای واریز یا به این اتاق تحویل دهد و تأییدیه اتاق پایاپای را مبنی بر اخذ تضامین مربوطه به بورس ارایه کند.
تبصره
در صورتی که کارگزار خریدار موفق به انجام معامله نگردد، تضامین وی با تایید بورس مبنی بر عدم مغایرت اقدامات کارگزار با مقررات در جریان معامله مذکور، حداکثر تا دو روز کاری پس از زمان انجام معامله مسترد میشود.
در صورتی که کارگزار خریدار موفق به انجام معامله نگردد، تضامین وی با تایید بورس مبنی بر عدم مغایرت اقدامات کارگزار با مقررات در جریان معامله مذکور، حداکثر تا دو روز کاری پس از زمان انجام معامله مسترد میشود.
ماده پانزده
اطلاعیه عرضۀ یکجا باید حداقل ۵ روز کاری قبل از عرضه توسط بورس منتشر شود. این اطلاعیه حداقل حاوی اطلاعات زیر است:
اطلاعیه عرضۀ یکجا باید حداقل ۵ روز کاری قبل از عرضه توسط بورس منتشر شود. این اطلاعیه حداقل حاوی اطلاعات زیر است:
بند یک
نام و مشخصات کالای مورد عرضه و عرضهکننده.
نام و مشخصات کالای مورد عرضه و عرضهکننده.
بند دو
تاریخ عرضه.
تاریخ عرضه.
بند سه
نوع معامله، در معامله سلف ذکر سررسید تحویل کالا و در معامله نسیه ذکر شرایط پرداخت.
نوع معامله، در معامله سلف ذکر سررسید تحویل کالا و در معامله نسیه ذکر شرایط پرداخت.
بند چهار
قیمت پایه.
قیمت پایه.
بند پنج
نحوه تسویه وجه معامله ازجمله نقدی یا اقساطی بودن ثمن معامله و در صورت اقساطی بودن نحوۀ تقسیط و وثایق مورد نیاز.
نحوه تسویه وجه معامله ازجمله نقدی یا اقساطی بودن ثمن معامله و در صورت اقساطی بودن نحوۀ تقسیط و وثایق مورد نیاز.
بند شش
اعلام مهلتهای واریز بخش نقدی وتنظیم سند تسویه خارج از پایاپای طبق مقررات شامل روز و ساعت پایان مهلتهای مذکور.
اعلام مهلتهای واریز بخش نقدی وتنظیم سند تسویه خارج از پایاپای طبق مقررات شامل روز و ساعت پایان مهلتهای مذکور.
بند هفت
شرایط و مهلت بازدید از کالا.
شرایط و مهلت بازدید از کالا.
بند هشت
تبصره یک
در خصوص اموال غیرمنقول حداقل فاصله زمانی انتشار اطلاعیه عرضه تا زمان عرضه با توجه به زمان مورد نیاز جهت بررسی و بازدید از این اموال، طبق مادۀ ۳۶ این دستورالعمل، قابل افزایش است.
در خصوص اموال غیرمنقول حداقل فاصله زمانی انتشار اطلاعیه عرضه تا زمان عرضه با توجه به زمان مورد نیاز جهت بررسی و بازدید از این اموال، طبق مادۀ ۳۶ این دستورالعمل، قابل افزایش است.
تبصره دو
مهلتهای موضوع بند ۶ این ماده حداقل ۵ روزکاری و حداکثر ۳۰ روز کاری پس از انجام معامله خواهد بود. این مهلت با پیشنهاد عرضهکننده، توسط مدیرعامل بورس تعیین میشود.
مهلتهای موضوع بند ۶ این ماده حداقل ۵ روزکاری و حداکثر ۳۰ روز کاری پس از انجام معامله خواهد بود. این مهلت با پیشنهاد عرضهکننده، توسط مدیرعامل بورس تعیین میشود.
ماده شانزده
محدودیت نوسان قیمت در خصوص عرضه یکجا اعمال نمیشود.
محدودیت نوسان قیمت در خصوص عرضه یکجا اعمال نمیشود.
ماده هفده
کلیه وظایف و تعهدات طرفین معامله صرفاً در چارچوب شرایط مندرج در اطلاعیه عرضه و مقررات مربوطه بوده و شرایط معامله پس از انتشار اطلاعیه عرضه قابل تغییر نمیباشد.
کلیه وظایف و تعهدات طرفین معامله صرفاً در چارچوب شرایط مندرج در اطلاعیه عرضه و مقررات مربوطه بوده و شرایط معامله پس از انتشار اطلاعیه عرضه قابل تغییر نمیباشد.
ماده هجده
پس از انتشار اطلاعیه عرضه توسط بورس، فروشنده نمیتواند از عرضه یکجا در بورس خودداری نماید، مگر اینکه مراتب و دلایل انصراف خود را قبل از عرضه به بورس اعلام و موافقت بورس را اخذ نمایدر صورت انصراف فروشنده بر خلاف ترتیبات فوق، موضوع جهت رسیدگی به تخلفات احتمالی اشخاص تحت نظارت به مرجع رسیدگی به تخلفات ارجاع خواهد شد.
پس از انتشار اطلاعیه عرضه توسط بورس، فروشنده نمیتواند از عرضه یکجا در بورس خودداری نماید، مگر اینکه مراتب و دلایل انصراف خود را قبل از عرضه به بورس اعلام و موافقت بورس را اخذ نمایدر صورت انصراف فروشنده بر خلاف ترتیبات فوق، موضوع جهت رسیدگی به تخلفات احتمالی اشخاص تحت نظارت به مرجع رسیدگی به تخلفات ارجاع خواهد شد.
ماده نوزده
در صورت تمایل فروشنده به انتشار آگهی فروش در جراید، اطلاعات مندرج در آن نباید با اطلاعات ارایه شده به بورس مغایرت داشته باشد. در صورت مغایرت، اطلاعات منتشر شده در سایت رسمی بورس قابل استناد میباشد.
در صورت تمایل فروشنده به انتشار آگهی فروش در جراید، اطلاعات مندرج در آن نباید با اطلاعات ارایه شده به بورس مغایرت داشته باشد. در صورت مغایرت، اطلاعات منتشر شده در سایت رسمی بورس قابل استناد میباشد.
ماده بیست
در معاملات عرضه یکجا هر کارگزار خریدار تنها میتواند در قالب یک سفارش خرید رقابت نماید و امکان شرکت در رقابت توسط یک کارگزار با سفارشهای مختلف برای چند شخص یا گروه وجود ندارد.
در معاملات عرضه یکجا هر کارگزار خریدار تنها میتواند در قالب یک سفارش خرید رقابت نماید و امکان شرکت در رقابت توسط یک کارگزار با سفارشهای مختلف برای چند شخص یا گروه وجود ندارد.
ماده بیست و یک
یک کارگزار در عرضۀ یکجا نمیتواند همزمان در دو سمت عرضه و تقاضا فعالیت نماید.
یک کارگزار در عرضۀ یکجا نمیتواند همزمان در دو سمت عرضه و تقاضا فعالیت نماید.
ماده بیست و دو
حداقل تغییر قیمت مجاز هر سفارش در عرضه یکجا، توسط هیأت مدیرۀ بورس تعیین و در اطلاعیه عرضه یکجا اعلام میشود.
حداقل تغییر قیمت مجاز هر سفارش در عرضه یکجا، توسط هیأت مدیرۀ بورس تعیین و در اطلاعیه عرضه یکجا اعلام میشود.
تبصره
مدیرعامل بورس میتواند براساس وضعیت بازار، حداقل تغییر قیمت مجاز هر سفارش را از سومین جلسه معاملاتی به بعد تغییر دهد، لیکن باید قبل از شروع جلسه معاملاتی، مراتب را از طریق سایت رسمی خود به اطلاع عموم برساند.
مدیرعامل بورس میتواند براساس وضعیت بازار، حداقل تغییر قیمت مجاز هر سفارش را از سومین جلسه معاملاتی به بعد تغییر دهد، لیکن باید قبل از شروع جلسه معاملاتی، مراتب را از طریق سایت رسمی خود به اطلاع عموم برساند.
ماده بیست و سه
سفارش خرید کارگزار باید برابر کل کالای عرضه شده باشد. همچنین قیمت تعیین شده در سفارشهای خرید نباید کمتر از قیمت پایهای باشد که در اطلاعیه عرضه اعلام شده است.
سفارش خرید کارگزار باید برابر کل کالای عرضه شده باشد. همچنین قیمت تعیین شده در سفارشهای خرید نباید کمتر از قیمت پایهای باشد که در اطلاعیه عرضه اعلام شده است.
ماده بیست و چهار
کاهش قیمت سفارش خرید ثبت شده در سامانه معاملاتی یا ورود سفارش با قیمتی کمتر از بالاترین سفارش خرید ثبت شده در سامانه معاملاتی، مجاز نمیباشد و حذف سفارش خرید فقط در صورت ثبت سفارش خرید با قیمت بالاتر در سامانه معاملاتی مجاز است.
کاهش قیمت سفارش خرید ثبت شده در سامانه معاملاتی یا ورود سفارش با قیمتی کمتر از بالاترین سفارش خرید ثبت شده در سامانه معاملاتی، مجاز نمیباشد و حذف سفارش خرید فقط در صورت ثبت سفارش خرید با قیمت بالاتر در سامانه معاملاتی مجاز است.
ماده بیست و پنج
عرضه توسط کارگزار فروشنده تنها در صورتی مجاز است که از زمان ثبت بهترین سفارش خرید در سامانه معاملاتی حداقل سه دقیقه گذشته باشد.
عرضه توسط کارگزار فروشنده تنها در صورتی مجاز است که از زمان ثبت بهترین سفارش خرید در سامانه معاملاتی حداقل سه دقیقه گذشته باشد.
ماده بیست و شش
در صورتی که از زمان ثبت بهترین سفارش خرید، ۱۵ دقیقه گذشته باشد و سفارش خریدی با قیمت بالاتر طی این مدت ثبت نشده باشد، و قیمت این سفارش مساوی یا بیشتر از قیمت پایه باشد، عرضه به بهترین سفارش خرید، از طریق کارگزار فروشنده یا به صورت خودکار در سامانه معاملاتی انجام خواهد شد. در هر حال بعد از گذشت ۱۵ دقیقه، ادامه رقابت توسط کارگزاران خریدار مجاز نمیباشد.
در صورتی که از زمان ثبت بهترین سفارش خرید، ۱۵ دقیقه گذشته باشد و سفارش خریدی با قیمت بالاتر طی این مدت ثبت نشده باشد، و قیمت این سفارش مساوی یا بیشتر از قیمت پایه باشد، عرضه به بهترین سفارش خرید، از طریق کارگزار فروشنده یا به صورت خودکار در سامانه معاملاتی انجام خواهد شد. در هر حال بعد از گذشت ۱۵ دقیقه، ادامه رقابت توسط کارگزاران خریدار مجاز نمیباشد.
ماده بیست و هفت
در صورتی که در پایان جلسه معاملاتی، زمان ثبت بهترین سفارش خرید ثبت شده قبل از ۱۰ دقیقه پایانی بوده و قیمت این سفارش مساوی یا بیشتر از قیمت پایه باشد عرضه به بهترین سفارش خرید، از طریق کارگزار فروشنده یا به صورت خودکار در سامانه معاملاتی انجام خواهد شد.
در صورتی که در پایان جلسه معاملاتی، زمان ثبت بهترین سفارش خرید ثبت شده قبل از ۱۰ دقیقه پایانی بوده و قیمت این سفارش مساوی یا بیشتر از قیمت پایه باشد عرضه به بهترین سفارش خرید، از طریق کارگزار فروشنده یا به صورت خودکار در سامانه معاملاتی انجام خواهد شد.
ماده بیست و هشت
نحوه اجرای فنی مواد ۲۶ و ۲۷ در سامانه معاملاتی توسط بورس تعیین میشود. عدم اقدام کارگزار فروشنده مطابق روشهای اجرایی تعیین شده توسط بورس تخلف محسوب شده و موضوع جهت رسیدگی به مرجع رسیدگی به تخلفات ارجاع خواهد شد.
نحوه اجرای فنی مواد ۲۶ و ۲۷ در سامانه معاملاتی توسط بورس تعیین میشود. عدم اقدام کارگزار فروشنده مطابق روشهای اجرایی تعیین شده توسط بورس تخلف محسوب شده و موضوع جهت رسیدگی به مرجع رسیدگی به تخلفات ارجاع خواهد شد.
ماده بیست و نه
در صورت ثبت سفارش خرید در ۱۰ دقیقه پایانی بازار، ادامه رقابت به جلسه معاملاتی بعد موکول شده و کارگزار دارای بهترین سفارش خرید موظف است سفارش خود را با بهترین قیمت روز قبل، در ابتدای جلسه معاملاتی بعد وارد سامانه نماید.
در صورت ثبت سفارش خرید در ۱۰ دقیقه پایانی بازار، ادامه رقابت به جلسه معاملاتی بعد موکول شده و کارگزار دارای بهترین سفارش خرید موظف است سفارش خود را با بهترین قیمت روز قبل، در ابتدای جلسه معاملاتی بعد وارد سامانه نماید.
ماده سی
قطعیت معامله در عرضه یکجا منوط به پرداخت بخش نقدی از سوی خریدار و ارائه سند تسویه خارج از پایاپای مطابق مقررات و با رعایت موارد زیر میباشد:
قطعیت معامله در عرضه یکجا منوط به پرداخت بخش نقدی از سوی خریدار و ارائه سند تسویه خارج از پایاپای مطابق مقررات و با رعایت موارد زیر میباشد:
بند یک
خریدار مکلف است از طریق کارگزار خود طی مهلت واریز بخش نقدی معامله، نسبت به تسویه بخش نقدی معامله از طریق اتاق پایاپای اقدام نماید.
خریدار مکلف است از طریق کارگزار خود طی مهلت واریز بخش نقدی معامله، نسبت به تسویه بخش نقدی معامله از طریق اتاق پایاپای اقدام نماید.
بند دو
در صورتی که خریدار مطابق مقررات، برندۀ رقابت بوده و شرایط تحقق معامله مندرج در اطلاعیۀ عرضه را فراهم نماید، فروشنده مکلف به امضای سند تسویه خارج از پایاپای و ارائه آن به کارگزار خود میباشد.
در صورتی که خریدار مطابق مقررات، برندۀ رقابت بوده و شرایط تحقق معامله مندرج در اطلاعیۀ عرضه را فراهم نماید، فروشنده مکلف به امضای سند تسویه خارج از پایاپای و ارائه آن به کارگزار خود میباشد.
بند سه
کارگزار فروشنده مکلف است سند تسویۀ خارج از پایاپای بخش غیرنقدی را که پس از تامین شرایط اعلامی معامله از سوی خریدار و ایفای تعهدات ناشی از معامله تکمیل شده است، به بورس تسلیم نماید. تسلیم سند مذکور که با رعایت ترتیبات فوق به امضای فروشنده رسیده است، موجب قطعیت معامله در بورس خواهد شد.
کارگزار فروشنده مکلف است سند تسویۀ خارج از پایاپای بخش غیرنقدی را که پس از تامین شرایط اعلامی معامله از سوی خریدار و ایفای تعهدات ناشی از معامله تکمیل شده است، به بورس تسلیم نماید. تسلیم سند مذکور که با رعایت ترتیبات فوق به امضای فروشنده رسیده است، موجب قطعیت معامله در بورس خواهد شد.
بند چهار
در صورت عدم واریز بخش نقدی معامله طبق شرایط اطلاعیۀ عرضه به حساب اتاق پایاپای در موعد مقرر یا عدم ایفای سایر تعهدات ناشی از معامله از سوی خریدار (که توسط هیئت داوری یا بنا به اقرار طرفین برای اتاق پایاپای محرز شده باشد) اتاق پایاپای کلیۀ کارمزدها و سایر کسورات مصوب را از محل تضامین موضوع ماده ۱۴ این دستورالعمل کسر و مابقی آن را به عنوان وجهالضمان ناشی از عدم انجام تعهدات خریدار به حساب کارگزار فروشنده جهت پرداخت آن به فروشنده واریز مینماید.
در صورت عدم واریز بخش نقدی معامله طبق شرایط اطلاعیۀ عرضه به حساب اتاق پایاپای در موعد مقرر یا عدم ایفای سایر تعهدات ناشی از معامله از سوی خریدار (که توسط هیئت داوری یا بنا به اقرار طرفین برای اتاق پایاپای محرز شده باشد) اتاق پایاپای کلیۀ کارمزدها و سایر کسورات مصوب را از محل تضامین موضوع ماده ۱۴ این دستورالعمل کسر و مابقی آن را به عنوان وجهالضمان ناشی از عدم انجام تعهدات خریدار به حساب کارگزار فروشنده جهت پرداخت آن به فروشنده واریز مینماید.
بند پنج
در صورتی که فروشنده علی رغم ایفای تعهدات از سوی خریدار به شرح مفاد این دستورالعمل، از امضای سند تسویه خارج از پایاپای خودداری نماید (این موضوع باید توسط هیئت داوری یا بنا به اقرار طرفین برای اتاق پایاپای محرز شده باشد)، کلیه کارمزدهای مربوط به معامله از محل تضمین موضوع مادۀ ۱۳ این دستورالعمل کسر و مابقی به عنوان وجه الضمان به خریدار پرداخت میگردد.
در صورتی که فروشنده علی رغم ایفای تعهدات از سوی خریدار به شرح مفاد این دستورالعمل، از امضای سند تسویه خارج از پایاپای خودداری نماید (این موضوع باید توسط هیئت داوری یا بنا به اقرار طرفین برای اتاق پایاپای محرز شده باشد)، کلیه کارمزدهای مربوط به معامله از محل تضمین موضوع مادۀ ۱۳ این دستورالعمل کسر و مابقی به عنوان وجه الضمان به خریدار پرداخت میگردد.
بند شش
در صورت عدم تسلیم سند تسویۀ خارج از پایاپای از سوی کارگزار فروشنده به اتاق پایاپای، معامله محقق نشده و به اختلاف طرفین براساس ترتیبات مقرر در مادۀ ۳۶ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران رسیدگی خواهد شد.
در صورت عدم تسلیم سند تسویۀ خارج از پایاپای از سوی کارگزار فروشنده به اتاق پایاپای، معامله محقق نشده و به اختلاف طرفین براساس ترتیبات مقرر در مادۀ ۳۶ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران رسیدگی خواهد شد.
بند هفت
در صورتی که معامله به هر دلیل محقق نشود، بخش نقدی واریزی از سوی خریدار (غیر از ۳% موضوع مادۀ ۱۴ این دستورالعمل) به کارگزار خریدار جهت پرداخت به خریدار مسترد خواهد شد.
در صورتی که معامله به هر دلیل محقق نشود، بخش نقدی واریزی از سوی خریدار (غیر از ۳% موضوع مادۀ ۱۴ این دستورالعمل) به کارگزار خریدار جهت پرداخت به خریدار مسترد خواهد شد.
تبصره
دستگاهها و شرکتهای دولتی و سایر دستگاههای اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات دولتی از شمول حکم بند ۵ این ماده مستثنی هستند.
دستگاهها و شرکتهای دولتی و سایر دستگاههای اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات دولتی از شمول حکم بند ۵ این ماده مستثنی هستند.
ماده سی و یک
ارائه سند تسویه خارج از پایاپای به بورس و تایید معامله توسط بورس، به منزلۀ تحقق قطعی و پایان فرآیند معامله و تسویه آن در بورس است و بورس در خصوص ایفای تعهدات ناشی از معامله از سوی طرفین، از جمله تحویل کالا و تسویه بخش غیر نقدی معامله هیچگونه مسئولیتی نخواهد داشت.
ارائه سند تسویه خارج از پایاپای به بورس و تایید معامله توسط بورس، به منزلۀ تحقق قطعی و پایان فرآیند معامله و تسویه آن در بورس است و بورس در خصوص ایفای تعهدات ناشی از معامله از سوی طرفین، از جمله تحویل کالا و تسویه بخش غیر نقدی معامله هیچگونه مسئولیتی نخواهد داشت.
بخش چهار – ضوابط اختصاصی عرضه و معاملات اموال غیرمنقول
ماده سی و دو
اطلاعات خاص اموال غیرمنقول که باید در قالب اطلاعیه عرضه منتشر گردد، شامل موارد زیر است:
اطلاعات خاص اموال غیرمنقول که باید در قالب اطلاعیه عرضه منتشر گردد، شامل موارد زیر است:
بند یک
نشانی مال غیرمنقول.
نشانی مال غیرمنقول.
بند دو
پلاک ثبتی.
پلاک ثبتی.
بند سه
نوع کاربری ملک.
نوع کاربری ملک.
بند چهار
مساحت عرصه و اعیان به تفکیک.
مساحت عرصه و اعیان به تفکیک.
بند پنج
مشخصات مستحدثات، ابنیه و تاسیسات.
مشخصات مستحدثات، ابنیه و تاسیسات.
بند شش
قیمت کارشناسی.
قیمت کارشناسی.
بند هفت
مهلت و نحوۀ بازدید.
مهلت و نحوۀ بازدید.
بند هشت
فرم مبایعهنامه.
فرم مبایعهنامه.
تبصره
قیمت کارشناسی موضوع بند ۶ این ماده توسط کارشناس یا کارشناسان رسمی دادگستری تعیین و گزارش کارشناسی مربوطه به پیوست اطلاعیه عرضه منتشر میشود.
قیمت کارشناسی موضوع بند ۶ این ماده توسط کارشناس یا کارشناسان رسمی دادگستری تعیین و گزارش کارشناسی مربوطه به پیوست اطلاعیه عرضه منتشر میشود.
ماده سی و سه
پس از انتشار اطلاعیه عرضه و طبق مهلت بازدید تعیین شده در آن، مشتریان میتوانند با اخذ معرفینامه از کارگزار خود که دارای مجوز معامله در بازار فرعی میباشد، اقدام به بازدید از اموال غیرمنقول عرضه شده نمایند.
پس از انتشار اطلاعیه عرضه و طبق مهلت بازدید تعیین شده در آن، مشتریان میتوانند با اخذ معرفینامه از کارگزار خود که دارای مجوز معامله در بازار فرعی میباشد، اقدام به بازدید از اموال غیرمنقول عرضه شده نمایند.
ماده سی و چهار
ضوابط نحوۀ تعیین کارشناس یا کارشناسان رسمی دادگستری، توسط هیأت مدیرۀ بورس تصویب میگردد.
ضوابط نحوۀ تعیین کارشناس یا کارشناسان رسمی دادگستری، توسط هیأت مدیرۀ بورس تصویب میگردد.
ماده سی و پنج
کمیته عرضه برای پذیرش مال غیر منقول، مفاد گزارش کارشناس یا کارشناسان رسمی دادگستری و شرایط مندرج در آن را ملاک عمل قرار میدهد و مسئولیت اصالت اسناد و صحت ارزیابیهای ارائه شده بر عهدۀ عرضهکننده و کارشناس یا کارشناسان رسمی دادگستری خواهد بود.
کمیته عرضه برای پذیرش مال غیر منقول، مفاد گزارش کارشناس یا کارشناسان رسمی دادگستری و شرایط مندرج در آن را ملاک عمل قرار میدهد و مسئولیت اصالت اسناد و صحت ارزیابیهای ارائه شده بر عهدۀ عرضهکننده و کارشناس یا کارشناسان رسمی دادگستری خواهد بود.
ماده سی و شش
مهلت بازدید و بررسی اموال غیرمنقول توسط کمیته عرضه و با توجه به شرایط خاص مورد معامله و ماهیت دارایی تعیین میشود. این مهلت حداقل ۱۰ روز کاری و حداکثر ۳۰ روز کاری باشد.
مهلت بازدید و بررسی اموال غیرمنقول توسط کمیته عرضه و با توجه به شرایط خاص مورد معامله و ماهیت دارایی تعیین میشود. این مهلت حداقل ۱۰ روز کاری و حداکثر ۳۰ روز کاری باشد.
ماده سی و هفت
بورس حسب مورد از عرضه یا تداوم عرضه اموال غیر منقولی که دارای ممنوعیت یا محدودیت قانونی در نقل و انتقال بوده و املاکی که هرگونه پرونده قضایی و شبه قضایی در مورد آنها طرح و در حال رسیدگی است و اسناد رهنی و نیز املاکی که در رابطه با آنها حکم لازمالاجرا از مراجع ذیصلاح صادر شده و به بورس ارائه شده است خودداری مینماید. مسئولیت اطلاع دادن موضوع مذکور بر عهده عرضهکننده میباشد.
بورس حسب مورد از عرضه یا تداوم عرضه اموال غیر منقولی که دارای ممنوعیت یا محدودیت قانونی در نقل و انتقال بوده و املاکی که هرگونه پرونده قضایی و شبه قضایی در مورد آنها طرح و در حال رسیدگی است و اسناد رهنی و نیز املاکی که در رابطه با آنها حکم لازمالاجرا از مراجع ذیصلاح صادر شده و به بورس ارائه شده است خودداری مینماید. مسئولیت اطلاع دادن موضوع مذکور بر عهده عرضهکننده میباشد.
ماده سی و هشت
در معاملات اموال غیرمنقول، مبایعه نامه امضا شده طبق فرمتی که در اطلاعیه عرضه ارائه شده است، جزء لاینفک سند تسویه خارج از پایاپای میباشد. این مبایعهنامه در مرجعی که هیئت مدیرۀ بورس تعیین میکند و طبق ترتیبات اجرایی مصوب آن هیأت مدیره، تنظیم میگردد.
در معاملات اموال غیرمنقول، مبایعه نامه امضا شده طبق فرمتی که در اطلاعیه عرضه ارائه شده است، جزء لاینفک سند تسویه خارج از پایاپای میباشد. این مبایعهنامه در مرجعی که هیئت مدیرۀ بورس تعیین میکند و طبق ترتیبات اجرایی مصوب آن هیأت مدیره، تنظیم میگردد.
بخش پنج – سایر موارد
ماده سی و نه
موارد پیشبینی نشده در این دستورالعمل، تابع سایر رویهها و قواعد معاملاتی مصوب بورس است.
موارد پیشبینی نشده در این دستورالعمل، تابع سایر رویهها و قواعد معاملاتی مصوب بورس است.
ماده چهل
در خصوص انتشار اطلاعات معاملات در بازار فرعی بورس، اطلاعات مربوط به قیمت معامله اعم از قیمت کمترین، بیشترین، میانگین موزون و پایانی معاملات و تغییرات آن، موضوع بندهایی از مادۀ ۲ دستورالعمل انتشار اطلاعات معاملات توسط بورس کالای ایران مصوب ۱۳۸۸/۱۱/۱۷ هیأت مدیره سازمان قابل انتشار نمیباشد.
در خصوص انتشار اطلاعات معاملات در بازار فرعی بورس، اطلاعات مربوط به قیمت معامله اعم از قیمت کمترین، بیشترین، میانگین موزون و پایانی معاملات و تغییرات آن، موضوع بندهایی از مادۀ ۲ دستورالعمل انتشار اطلاعات معاملات توسط بورس کالای ایران مصوب ۱۳۸۸/۱۱/۱۷ هیأت مدیره سازمان قابل انتشار نمیباشد.
ماده موخره
این دستورالعمل مشتمل بر ۴۰ ماده و ۱۵ تبصره در تاریخ ۱۳۹۱/۱۱/۲۳ به تصویب هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسید.
این دستورالعمل مشتمل بر ۴۰ ماده و ۱۵ تبصره در تاریخ ۱۳۹۱/۱۱/۲۳ به تصویب هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسید.
[/private]
دیدگاهها