اپلیکیشن نینوایان| وارد شوید| ثبت نام کنید

خوردن مال بدست آمده از حرام

تاریخ: 15 تیر 1399
بازدید: 181

خوردن مال بدست آمده از حرام

 

هنرمندان بیش از دیگران در کسب اموال خود مراقب باشند. به هر حال زیر ذره بین جامعه هستند. این پاسخ‌ها را در نظر علما و بزرگان گردآوری شده، امیدوارم مورد استفاده کاربران اپلیکیشن جامع نی نوازی قرار گیرد و منابع هم ذکر شد تا خدایی ناکرده تحریفی صورت نگیرد.

مثلاً:

پرسش: خانمی که دارای حملی می‌باشد و نسبت به آوردن لقمه حرام توسط شوهر به خانه قطع دارد، این خانم چه شیوه‌ای را در پیش گیرد تا حملش در رحم آسیب نبیند؟

پاسخ: ۱. در صورت قطع به حرام بودن عینِ مال، استفاده از آن جایز نیست.

  1. در صورت ضرورت به مقدار لازم استفاده کند، نه بیش از آن.
  2. عوض آن را به مالک اصلی بدهد و در صورت ندانستن یا دسترسی نداشتن به مالک اصلی، از طرف او صدقه بدهد. «۱»

____________________

(۱). استفتائات آیه الله جوادی آملی، ص ۹۵.

 

پرسش: فرزند یا همسری که پدر یا همسرشان کسب حرام دارند یا خمس مالشان را نمی‌پردازند، چه تکلیفی دارند؟

پاسخ: اگر چیزی که مورد استفاده فرزند یا همسر می‌باشد علم به حرام بودن آن ندارند، تصرف جایز است و اگر علم به حرام بودن دارند تصرف جایز نیست. «۱»

پرسش: آیا اعضای خانواده موظف هستند درباره حلال بودن درآمد سرپرست خانواده تحقیق کنند؟

پاسخ: اعضای خانواده مکلف به تحقیق نیستند و تا یقین به وجود مال حرام در بین اموال حاصل نشود تصرف مانع ندارد. «۲»

پرسش: فرزندی که پدرش کسب حرام دارد، چه تکلیفی از نظر خوردن و آشامیدن دارد؟

پاسخ: اگر علم به حرام بودن آن دارد، جایز نیست. «۳»

پرسش: اینجانب در مغازه‌ای مشغول هستم که صاحب مغازه به قسم‌های ناروا و دروغ‌های بیجا برای فروختن جنس متوسل می‌شود. آیا من با توجه به اینکه جای دیگری برای کار کردن ندارم، از نظر شرعی اشکالی دارد که آنجا کار کنم یا خیر؟ و آیا شریک جرم او هستم یا نه؟

پاسخ: کار کردن در آنجا اشکالی ندارد ولی دروغ گفتن و قسم دروغ حرام است. او را نهی از منکر نمایید. «۴»

__________________

(۱). احکام خانواده، موگهی، ص ۱۹۶.

(۲). استفتائات امام، ج ۲، ص ۴۹، س ۱۳۴؛ احکام روابط زن و شوهر، ص ۳۷.

(۳). احکام خانواده، ص ۱۹۷.

(۴). استفتائات امام، ج ۲، ص ۴۷.

 

پرسش: اگر کسی چیزی را بخرد و بخواهد از پول حرام قیمت آن را بپردازد، چه حکمی دارد؟

پاسخ: ذمّه مشتری بری نمی‌شود. «۱»

 

_______________________

(۱). استفتائات بهجت، ج ۳، ص ۲۵۷، س ۴۲۲۰.

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

۰۲۱۲۲۰۲۷۴۶۶
با ما در تماس باشید

تمامی حقوق این سایت متعلق به نینوایان می باشد.
Copyright © 2023 neynavayan.ir