اساسنامه کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار
بخش یک – کلیات
فصل یک – تعاریف و اصطلاحات
ماده یک
اصطلاحات و واژههایی که در ماده یک قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب آذرماه ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی تعریف شدهاند، به همان مفاهیم در این اساسنامه نیز به کار میروند. به علاوه واژههای دیگری به شرح زیر تعریف میشوند:
بند یک
قانون: منظور قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب آذر ماه ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی و اصلاحات بعدی آن است.
بند دو
مقررات: منظور کلیه مصوبات هیات وزیران، شورا، و سازمان، درخصوص بازار اوراق بهادار و فعالان آن است که در حدود صلاحیتشان به تصویب میرسانند.
بند سه
کانون: منظور کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار تعریف شده در ماده ۲ است.
بند چهار
عضو کانون: منظور شخصی است که مطابق قانون و مقررات موضوع ماده ۷۳ تحت این عنوان به عضویت نزد کانون پذیرفته شده است.
[private]
بند پنج
شخص وابسته به عضو: منظور شخصی است که مطابق مقررات موضوع ماده ۷۳ تحت این عنوان شناخته میشود.
بند شش
هیأت مدیرۀ کانون: منظور هیأت مدیرۀ کانون موضوع ماده ۳۲ این اساسنامه است.
بند هفت
دبیرکل کانون: منظور دبیرکل کانون موضوع ماده ۴۸ این اساسنامه است.
بند هشت
گروههای اعضاء: گروههائی از اعضاء هستند که در مقررات عضویت موضوع ماده ۷۳ تعریف میشوند.
فصل دو – نام کانون و شخصیت حقوقی آن
ماده دو
نام شخصیت حقوقی که براساس قانون، مقررات و این اساسنامه اداره میشود، “کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار” است که در اجرای مواد ۳۳ و ۵۳ قانون تشکیل شده و با مجوز سازمان از مصادیق کانون تعریف شده در بند ۵ ماده یک قانون محسوب میشود. کانون یک مؤسسه غیردولتی، غیرتجاری، غیرانتفاعی و غیر سیاسی است.
فصل سه – تابعیت و مدت
ماده سه
کانون تابعیت ایرانی دارد و مدت فعالیت آن از تاریخ تاسیس نامحدود است.
فصل چهار – مرکز اصلی کانون و شعب آن
ماده چهار
مرکز اصلی کانون در تهران است. تعیین و تغییر نشانی مرکز اصلی کانون در تهران و همچنین تاسیس یا انحلال شعب و نمایندگیهای کانون در هر مکان از اختیارات هیأت مدیرۀکانون است.
فصل پنج – مرجع تصویب و تفسیر اساسنامه کانون
ماده پنج
مرجع تصویب اساسنامه کانون به موجب بند ۷ ماده ۷ قانون و همچنین مرجع تفسیر آن سازمان است. سازمان میتواند تغییرات لازم را در اساسنامه کانون بدهد.
فصل شش – اهداف کانون
ماده شش
اهداف تشکیل کانون عبارتند از:
۱- کمک به ایجاد یک بازار اوراق بهادار عادلانه، رقابتی و کارآ در کشور به منظور جلب اعتماد سرمایهگذاران؛
۲- ارتقاء اعتبار اعضای کانون و اشخاص وابسته به اعضاء نزد سرمایهگذاران؛
۳- تنظیم امور و اعتلای حرفههایی که اعضای کانون به آن اشتغال دارند؛
۴- بهبود و گسترش خدماتی که اعضای کانون ارائه میدهند؛
۵- افزایش دانش تخصصی اشخاص وابسته به اعضاء؛
۶- تنظیم روابط بین اعضای کانون با یکدیگر و با اشخاص وابسته به اعضاء؛
۷- اجرای وظایفی که به موجب قانون یا مقررات به عهده کانون گذاشته شده یا میشود.
فصل هفت – موضوع فعالیت کانون
ماده هفت
کانون جهت دسترسی به اهداف خود میتواند به فعالیتهای ذیل مبادرت ورزد:
بند یک
پیشنهاد مقررات پذیرش، تعلیق یا لغو عضویت اعضای کانون و اشخاص وابسته به اعضاء به سازمان و اجرای آنها؛
بند دو
نظارت بر عملکرد اعضاء کانون و اشخاص وابسته به اعضاء و ارزیابی عملکرد آنان در چارچوب مقررات بمنظور: (الف) اطلاع رسانی، (ب)حصول اطمینان از اجرای قوانین و مقررات و (ج) حصول اطمینان از حفظ و تداوم شرایط پذیرش و کسب شرایط جدید در مهلت های زمانی تعیین شده؛
بند سه
نظارت بر برنامه های تبلیغاتی اعضاء کانون بمنظور جلوگیری یا پیش گیری از ارائه اطلاعات ناقص و گمراه کننده؛
بند چهار
وضع و اجرای ضوابط و استانداردهای حرفه ای و انضباطی برای اعضاء کانون در چارچوب قوانین و مقررات؛
بند پنج
ایجاد سازش در اختلافات بین کارگزاران، کارگزار معاملهگران و بازارگردانان و سایر اشخاص ذیربط در اجرای ماده ۳۶ قانون و در چارچوب مقررات؛
بند شش
برقراری و اجرای نظام مناسب جهت رسیدگی به اختلافات بین اعضای کانون؛
بند هفت
تنظیم روابط بین اعضای کانون با یکدیگر و با اشخاص وابسته به اعضاء در چارچوب مقررات در اجرای مفاد بند ۵ ماده یک قانون؛
بند هشت
کمک به تهیه و تدوین قوانین، مقررات و آئیننامههای مربوط به اعضای کانون، و بازار اوراق بهادار؛
بند نه
بررسی مستمر ظرفیت بازارخدماتی که اعضای کانون ارائه میدهند و کمک به گسترش آن؛
بند ده
پیشنهاد تغییر سقف کارمزدها و نرخ های خدمات اعضای کانون به سازمان؛
بند یازده
پیشنهاد بکارگیری ابزارهای مالی جدید در بازار اوراق بهادار بمنظور ایجاد تنوع در خدماتی که اعضای کانون ارائه میدهند؛
بند دوازده
فراهم کردن و ایجاد تسهیلات لازم جهت گسترش آموزش نظاممند، تخصصی و مستمر برای اشخاص وابسته به اعضاء جهت ارتقاء دانش و افزایش کیفیت ارائه خدمات آنان؛
بند سیزده
انجام فعالیتهای تحقیقاتی و پژوهشی و انتشار نشریات و کتب تخصصی و برگزاری نمایشگاه-های تخصصی و کمک به این نوع فعالیتها؛
بند چهارده
برگزاری سمینارها، تشکیل کلاسهای آموزشی، تشکیل جلسات پرسش و پاسخ، انتشار جزوات آموزشی، انجام مصاحبه با رسانهها بمنظور ایجاد شناخت از فعالیتهای کانون و اعضای آن و آموزش عمومی موضوعات مرتبط با بازار اوراق بهادار؛
بند پانزده
برقراری نظام مناسب جهت اطلاع، درک و حل مشکلات حرفهای اعضای کانون و اشخاص وابسته به اعضاء و حمایت از اعتبار حرفه ای و استقلال آنان؛
بند شانزده
ارائۀ خدمات، راهکارها و مشاورههای اداری، مالی، پرسنلی، سازمانی، سیستمی، رفاهی و پرسنلی و حقوقی و قضایی به اعضاء؛
بند هفده
ایجاد ارتباط و همکاری با ارکان و فعالان بازار اوراق بهادار؛
هجده
عضویت در مجامع حرفهای داخلی و بینالمللی و برقراری تماس و همکاری با سایر مجامع حرفهای مشابه در کشورهای دیگر جهت استفاده از تجربیات، تبادل اطلاعات و تسهیل فعالیت اعضای کانون در خارج از کشور؛
بند نوزده
سایر وظایفی که به موجب مقررات به عهده کانون گذاشته شده یا میشود.
بخش دو – ارکان کانون
فصل هشت – ارکان کانون
ماده هشت
ارکان کانون عبارتند از :
o مجامع عمومی
o هیأت مدیرۀ کانون
o دبیرکل کانون
o حسابرس/ بازرس
فصل نه – انواع مجامع عمومی
ماده نه
مجامع عمومی کانون از اجتماع اعضای کانون تشکیل میشوند. انواع مجامع عمومی کانون عبارتند از:
۱- مجمع عمومی عادی
۲- مجمع عمومی فوق العاده
فصل ده – وظایف مجامع عمومی
ماده ده
وظائف و اختیارات مجمع عمومی عادی بشرح ذیل است
۱- استماع گزارش هیأت مدیره راجع به فعالیت و وضعیت کانون؛
۲- استماع گزارش حسابرس/ بازرس در مورد صورتهای مالی کانون و تصمیمگیری در مورد تصویب یا عدم تصویب صورتهای مالی کانون؛
۳- انتخاب یا تغییر اعضای هیأت مدیرۀکانون و تعیین حق حضور آنها؛
۴- انتخاب یا تغییر حسابرس/ بازرس اصلی و علیالبدل کانون و تعیین حقالزحمه آنها؛
۵- تعیین یک یا چند روزنامه کثیرالانتشار جهت درج آگهیهای کانون و تعیین آگهیهایی که باید در این روزنامهها درج شوند؛
۶- اتخاذ تصمیم در مورد سایر موضوعاتی که در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده نبوده و در دستور جلسه درج شده باشد.
تبصره یک
تصمیمگیری در خصوص صورتهای مالی کانون باید پس از استماع گزارش حسابرس/ بازرس کانون صورت پذیرد؛ در غیر این صورت هر گونه تصمیمی در این مورد باطل و فاقد اعتبار است. حضور حسابرس/ بازرس یا نماینده وی در جلسه مجمع عمومی جهت قرائت گزارش حسابرس/ بازرس الزامی است.
تبصره دو
اعضای هیأت مدیرۀکانون و حسابرس/ بازرس اصلی وعلیالبدل کانون باید کتباً قبول سمت نمایند. یک نسخه از قبولی سمت آنها باید به سازمان ارسال گردد.
ماده یازده
مجمع عمومی عادی باید لااقل سالی یکبار، حداکثر ظرف مدت چهار ماه پس از پایان سال مالی برگزار شده و نسبت به انجام وظائف خود اقدام نماید. در صورتیکه جلسه مجمع عمومی عادی برای تصمیمگیری در مورد صورتهای مالی برای بار اول رسمیت نیابد، هیأت مدیرۀکانون باید جهت تصمیمگیری در خصوص صورتهای مالی، بلافاصله مجمع عمومی عادی را دعوت نماید. در صورتیکه صورتهای مالی کانون به تصویب نرسد، مجمع عمومی عادی باید در همان جلسه یا جلسه دیگری که حداکثر ظرف مدت بیست روز تشکیل خواهد شد، اصلاحات لازم را در صورتهای مالی مشخص کرده و مهلتی را که بیش از سه ماه نباشد، برای اعمال این اصلاحات به هیأت مدیرۀکانون بدهد.
تبصره
چنانچه هیأت مدیرۀکانون، مجمع عمومی عادی سالانه را در موعد مقرر دعوت نکند، حسابرس/ بازرس کانون مکلف است مجمع مزبور را دعوت نماید.
ماده دوازده
وظائف مجامع عمومی فوق العاده بشرح ذیل است :
بند یک
پیشنهاد تغییر در اساسنامه کانون یا انحلال کانون به سازمان جهت تصویب؛
بند دو
انتخاب مدیران و ناظران تصفیه و تصویب چگونگی تقسیم داراییهای مازاد بر بدهیها و تعهدات در صورت انحلال کانون.
فصل یازده – دعوت مجامع عمومی
ماده سیزده
دعوت مجـامع عمومی اعم از عـادی و فوق العاده توسط هیأت مدیرۀ کانون صورت میپذیرد. درصورتیکه هیأت مدیرۀ کانون به وظایف خود در دعوت مجامع عمومی در مواقع مقتضی عمل ننماید، سازمان میتواند مجمع عمومی کانون را دعوت نماید.
ماده چهارده
در صورتی که حسابرس/ بازرس کانون تشکیل مجمع عمومی را ضروری تشخیص دهد، میتواند با تعیین دستور جلسه بصورت کتبی از هیأت مدیرۀکانون تشکیل مجمع عمـومی را درخواست کند. هیأت مدیرۀکانون موظف است حداکثر ظرف مدت ده روز از تـاریخ این درخواست، مجمع عمومی مورد درخواست را دعوت نماید. در صورت امتناع هیأت مدیرۀکانون از این امر، حسابرس/ بازرس کانون میتواند راساً مجمع عمومی را دعوت نماید.
ماده پانزده
در صورت درخواست مکتوب یک پنجم از اعضای کانون جهت برگزاری مجمع عمومی برای بررسی یک مورد خاص یا برگزاری انتخابات پیش از موعد، هیأت مدیرۀکانون موظف است ظرف مدت ۱۰ روز از تاریخ این درخواست، مجمع عمومی مورد درخواست را با رعایت تشریفات مقرر دعوت کند. در صورت امتناع هیأت مدیرۀکانون از دعوت مجمع عمومی، درخواست کنندگان می توانند دعوت مجمع را با همان دستور جلسه از حسابرس/ بازرس کانون خواستار شوند و حسابرس/ بازرس کانون مکلف است که با رعایت تشریفات مقرر، مجمع مورد درخواست را ظرف مدت۲۰ روز از تاریخ درخواست دعوت نماید. در غیر اینصورت، درخواستکنندگان حق خواهند داشت مستقیماً با رعایت تشریفات مقرر مجمع عمومی را با همان دستور جلسه دعوت نمایند؛ مشروط بر اینکه در آگهی دعوت به عدم توجه هیأت مدیرۀ کانون و حسابرس/ بازرس کانون به درخواست خود برای تشکیل مجمع عمومی صراحتاً اشاره نمایند.
ماده شانزده
دعوت اعضای کانون برای تشکیل مجامع عمومی باید از طریق نشر آگهی در روزنامه یا روزنامههای کثیرالانتشار کانون و پایگاه الکترونیکی کانون، صورت پذیرد.
تبصره یک
در صورتـی که کلیه اعضاء واجـد شرایط در مجمع عمومـی حاضـر باشنـد، نشر آگهی دعوت الزامی نیست.
تبصره دو
نشر کلیه مواردی که در این اساسنامه انتشار آنها در پایگاه الکترونیکی کانون پیشبینی شده است، در یکسال اول شروع فعالیت کانون الزامی نیست
ماده هفده
در آگهی دعوت اعضای کانون برای تشکیل مجمع عمومی دستور جلسه، تاریخ و محل تشکیل مجمع با قید ساعت و نشانی کامل باید درج گردد.
تبصره یک
اطلاعات و گزارشهای اضافی مربوط به هر موضوع قابل طرح (نظیر گزارش هیأت مدیره از فعالیتها و وضعیت کانون، صورتهای مالی کانون و گزارش حسابرس/ بازرس) باید همزمان با نشر دعوتنامه برای اعضای کانون ارسال شود و به نحو مقتضی به اطلاع اعضای کانون برسد.
تبصره دو
مطالبی که در دستور جلسه پیش بینی نشده باشد، قابل طرح در مجمع عمومی نخواهد بود مگر آنکه کلیه اعضا در مجمع عمومی حاضر باشند و به قرار گرفتن آن مطلب در دستور جلسه رای دهند.
ماده هجده
محل تشکیل مجامع عمومی اعم از عادی و فوق العاده در مرکز اصلی کانون یا در محلی است که در آگهی دعوت مشخص می شود.
ماده نوزده
فاصله بین دعوت و تشکیل هر یک از جلسات مجامع عمومی اعم از عادی یا فوقالعاده حداقل ۱۰ روز و حداکثر ۴۰ روز خواهد بود.
فصل دوازده – شرایط حضور در مجامع
ماده بیست
هر عضو کانون که مایل به حضور در مجمع عمومی است باید در مهلتی که دبیرکل بدون تبعیض تعیین کرده است، نماینده خود را جهت شرکت در مجمع عمومی معرفی کند و مدارک لازم را ارائه کند تا کارت ورود به جلسه را دریافت دارد. این کارت باید در طول مدت تشکیل جلسه مجمع عمومی به شکل قابل رویت بر سینه نماینده عضو نصب باشد.
تبصره یک
اعضائی که در زمان برگزاری مجمع در دوره سپری نمودن مجازات تعلیق برقرار شده از طریق سازمان یا کانون باشند، حق حضور و اعمال رأی در جلسه مجمع عمومی را نخواهند داشت.
تبصره دو
اعضای کانون میتوانند فقط مدیرعامل یا یکی از اعضاء هیأت مدیره خود را جهت شرکت در جلسات مجامع عمومی و اعمال حق رأی معرفی نمایند.
تبصره سه
هر یک از اعضای کانون حاضر در جلسه مجمع عمومی دارای یک رای است.
تبصره چهار
هر عضو کانون میتواند علاوه بر نماینده خود حداکثر دو نفر همراه را جهت شرکت در مجمع عمومی معرفی کند. برای همراهان مذکور نیز کارت ورود به جلسه صادر میشود. اعمال حق رأی عضو کانون فقط توسط نماینده وی صورت میپذیرد و همراهان باید در هنگام رأی گیری، جدای از نمایندگان نشسته باشند.
فصل سیزده – حد نصاب ضروری برای رسمیت جلسات مجامع عمومی
ماده بیست و یک
در مجامع عمومی عادی، حضور بیش از نصف اعضای دارای حق رای ضروریست. اگر در اولین دعوت، حد نصاب مذکور حاصل نشود، مجمع عمومی عادی که برای بار دوم دعوت شده، با حضور هر عده از اعضای کانون رسمیت مییابد؛ مشروط به آنکه در دعوت دوم نتیجه دعوت اول قید شده باشد.
ماده بیست و دو
در مجمع عمومی فوق العاده، حضور بیش از نصف اعضای دارای حق رای ضروریست. اگر در اولین دعوت، حد نصاب مذکور حاصل نشود، مجمع عمومی فوقالعاده که برای نوبتهای بعد دعوت شده، با حضور بیش از یک سوم اعضای دارای حق رای رسمیت مییابد؛ مشروط به آنکه در آگهی دعوت نتیجه دعوت قبلی قید شده باشد.
ماده بیست و سه
هیأت مدیرۀکانون موظف است از حاضرین در مجمع عمومی صورتی تهیه کند که در آن نام شرکتکننده، نام نماینده، سمت و نشانی او قید شده و به امضای شرکتکننده یا نماینده وی رسیده باشد.
فصل چهارده – اداره جلسات مجامع عمومی
ماده بیست و چهار
ریاست مجمع با رئیس هیأت مدیرۀ کانون و در غیاب وی با نائب رئیس هیأت مدیرۀکانون و در غیاب آنها به ریاست یکی از اعضای کانون حاضر در جلسه به انتخاب مجمع عمومی با اکثریت نسبی آراء است. ناظرین مجمع از بین اعضاء حاضر در جلسه و منشی جلسه از بین اعضاء کانون یا افراد دیگر، توسط مجمع عمومی انتخاب میشوند.
تبصره
در مواردی که دستور جلسه مجمع، انتخاب یا عزل تمام یا برخی از اعضای هیأت مدیرۀکانون باشد، مجمع عمومی رئیس مجمع را از بین اعضای کانون حاضر در جلسه که عضو هیأت مدیرۀکانون یا داوطلب عضویت در هیأت مدیرۀکانون نمیباشند، به اکثریت نسبی آراء انتخاب میکند.
ماده بیست و پنج
درابتدای جلسه مجمع عمومی رئیس مجمع باید رسمیت جلسه را با توجه به مفاد این اساسنامه و مقررات از نظر تشریفات دعوت و عده لازم برای تشکیل جلسه مجمع عمومی احراز و اعلام نماید تا در صورتجلسه مجمع عمومی قید شود. پس از اعلام رسمیت جلسه مجمع عمومی، دستور جلسه مجمع به تصویب این مجمع میرسد. رئیس مجمع باید جلسه مجمع را مطابق این دستورجلسه اداره کند.
فصل پانزده – شیوۀ اخذ رأی
ماده بیست و شش
در مورد انتخاب اعضای هیأت مدیرۀکانون و حسابرس/ بازرس کانون اخذ رای باید بصورت کتبی یا الکترونیکی و مخفی صورت پذیرد.
تبصره
در صورتیکه مقرر شود اخذ رأی به صورت الکترونیکی صورت گیرد، صحت عملکرد نرمافزارها و سختافزارهای مورد استفاده باید به تائید حسابرس/ بازرس کانون یا در صورت غیبت ایشان، ناظرین مجمع برسد.
فصل شانزده – حد نصاب لازم برای اعتبار تصمیمات
ماده بیست و هفت
در مجامع عمومی عادی، تصمیمات همواره با اکثریت نصف بعلاوه یک اعضای کانون حاضر در جلسه اتخاذ میشوند؛ مگر در مورد انتخاب اعضاء هیأت مدیرۀکانون، حسابرس/بازرس و هیأت رئیسه مجمع عمومی که اکثریت نسبی کافی است.
ماده بیست و هشت
در مجامع عمومی فوق العاده، تصمیمات همواره با اکثریت دو سوم اعضای کانون حاضر در جلسه، اتخاذ میشوند.
فصل هفده – تمدید جلسات
ماده بیست و نه
هر گاه در هر جلسه مجمع عمومی، در مورد تمام موضوعات مندرج در دستورجلسه تصمیمگیری نشود، هیأت رئیسه میتواند، با تصویب مجمع عمومی اعلام تنفس نموده و تاریخ جلسه بعد را که نباید دیرتر از دو هفته باشد با قید ساعت و محل تشکیل در همان جلسه اعلام کند. تمدید جلسه به شیوه فوق، نیازمند دعوت و آگهی مجدد نیست و جلسه تمدید شده با همان حد نصاب جلسه اول رسمیت خواهد یافت.
فصل هجده – صورت جلسه مجامع
ماده سی
از مذاکرات و تصمیمات مجامع عمومی، صورت جلسهای به تعداد نسخ کافی توسط منشی جلسه تهیه و تنظیم میشود که به امضاء هیأت رئیسه مجمع رسیده و به رئیس هیأت مدیرۀکانون تحویل میشود تا یک نسخه آن در محل کانون و به عنوان اسناد کانون نگهداری شود و یک نسخه به حسابرس/ بازرس و یک نسخه به سازمان ارسال گردد.
فصل نوزده – اعتبار و آثار تصمیمات مجامع
ماده سی و یک
تصمیمات مجامع عمومی وقتی معتبرند که:
۱- جلسه مجمع عمومی براساس این اساسنامه تشکیل شده باشد؛
۲- تصمیمات براساس این اساسنامه اتخاذ شده و به امضای هیأت رئیسه مجمع عمومی رسیده باشد.
۳- تصمیمات به تشخیص سازمان مغایر با قانون یا مقررات نباشند و در حدود صلاحیت و اختیارات مجمع باشند.
فصل بیست – هیأت مدیره کانون
ماده سی و دو
هیأت مدیرۀکانون مرکب از حداقل ۷ عضو اصلی است که از بین اعضاء کانون، توسط مجمع مؤسس یا مجمع عمومی عادی، بمدت ۲ سال انتخاب میشوند. همچنین مجمع عمومی مؤسس یا عادی از بین اعضای کانون دو عضو علیالبدل را برای هیأت مدیرۀ کانون انتخاب میکند تا در صورت استعفاء، معذوریت، سلب صلاحیت یا سلب عضویت هر عضو اصلی، یکی از اعضای علیالبدل به ترتیبی که مجمع عمومی تعیین میکند، جانشین وی شده و مسئولیتهای مربوطه را بپذیرد. اعضای هیأت مدیرۀکانون حق ندارند به طور مستقیم یا غیرمستقیم زیرنظر دبیرکل کانون، مسئولیتی را بپذیرند. به غیر از اولین اعضای هیأت مدیرۀکانون، هر عضو هیأت مدیرۀکانون نماینده یک گروه از اعضای کانون یا نماینده مشترک همه گروهها محسوب میشود. تعداد نمایندگان هر گروه از اعضای کانون از نسبت تعداد اعضای گروه به تعداد کل اعضای کانون بدست میآید، ولی در هر حال هر گروه از اعضای کانون حداقل یک عضو در هیأت مدیرۀکانون دارد.
تبصره یک
تعداد اعضای هیأت مدیرۀکانون با توجه به حداقل مقرر در این ماده توسط مجمع عمومی مؤسس یا عادی تعیین میشود و تعداد اعضای هیأت مدیرۀکانون نمیتواند از تعداد گروههای اعضای کانون کمتر باشد.
تبصره دو
برای تعیین تعداد نمایندگان هر گروه از اعضای کانون، نسبت محاسبه شده طبق این ماده به کوچکترین عدد صحیح گرد میشود. در صورتیکه مجموع تعداد نمایندگان گروهها که از این طریق به دست میآید، کمتر از تعداد لازم برای عضویت در هیأت مدیرۀکانون باشد، تعداد باقیمانده به عنوان نماینده مشترک همه گروههای اعضای کانون انتخاب میشوند.
فصل بیست و یک – شرایط عضویت در هیأت مدیرۀ کانون
ماده سی و سه
شرایط داوطلبین برای عضویت در هیأت مدیرۀکانون عبارت است از:
بند یک
دارا بودن مدیرعامل یا عضو هیأت مدیرهای که:
(الف) صلاحیت وی برای تصدی سمت مدیرعاملی یا عضویت موظف در هیأت مدیرۀ داوطلب، به تأئید مراجع ذیصلاح رسیده باشد؛
(ب) حداقل یک سال در سمت مدیرعاملی یا عضویت موظف در هیأت مدیرۀ شرکتهای کارگزاری سابقه فعالیت داشته باشد.
بند دو
دارا بودن سه سال سابقه عضویت مستمر در کانون (به استثنای سه سال اول از شروع فعالیت کانون)
بند سه
نداشتن سابقه تعلیق مستمر ناشی از تخلف بیش از یک ماه ظرف ۳ سال آخر فعالیت
تبصره
نماینده عضو هیأت مدیرۀکانون برای شرکت در جلسات هیأت مدیرۀکانون، مدیرعامل یا عضو موظف هیأت مدیرۀ وی که شرایط بند (الف) این ماده را داشتهباشد، خواهد بود.
ماده سی و چهار
به جز دوره اول، دبیرکل باید حداقل ۴۰ روز قبل از تشکیل مجمع عمومی به منظور انتخاب هر یک از اعضای هیأت مدیرۀکانون، فراخوانی جهت اعلام آمادگی داوطلبین منتشر یا برای اعضای کانون ارسال نماید. محل انتشار یا روش ارسال این فراخوان را هیأت مدیرۀکانون تعیین میکند. داوطلبین باید حداقل ۳۰ روز قبل از تشکیل مجمع عمومی مذکور، اعلام داوطلبی خود و مدارک لازم را به همراه متنی حاوی معرفی خود و برنامههای خود برای تصدی این سمت به دبیرکل ارائه دهند.
ماده سی و پنج
تطبیق صلاحیت داوطلبان عضویت در هیأت مدیرۀکانون و اعلام اسامی اشخاص واجد شرایط بر عهده دبیرکل کانون است که ایـن موضوع باید حداکثـر تا ۲۳ روز قبل از انتخابـات پایان پذیرد و نتایج آن کتبـاً و بصورت محرمانه به داوطلبان اعلام گردد. داوطلبانی که صلاحیت آنان جهت عضویت در هیأت مدیرۀکانون تائید نشود میتوانند حداکثر ظرف مدت ۵ روز از تاریخ دریافت نامه خود، اعتراض خویش را به هیأت مدیرۀکانون تسلیم نمایند. هیأت مدیرۀکانون موظف است ظـرف مدت ۵ روز از تـاریخ دریافت اعتـراض، موضوع را بررسی نموده و نظر خود را اعلام نماید. نظر هیأت مدیرۀکانون در مورد داوطلب قطعی است. پس از انقضاء این مهلتها، دبیرکل باید اسامی کامل داوطلبان واجد شرایط به همراه متن حاوی معرفی و برنامههای اعلامی داوطلب، حداقل ۱۰ روز قبل از آغاز انتخابات از طریق پایگاه الکترونیکی کانون یا پست سفارشی به اطلاع اعضای کانون برساند.
ماده سی و شش
مدت عضویت در هیأت مدیرۀکانون دو سال است و انتخاب مجدد اعضای هیأت مدیرۀکانون بصورت متوالی فقط برای یک دوره دیگر امکانپذیر است. در صورت انحلال، ورشکستگی، تعلیق بیش از یک ماه، استعفا یا لغو عضویت هر یک از اعضای هیأت مدیرۀکانون، ابتدا رئیس هیأت مدیره، یک عضو از اعضای علیالبدل هیأت مدیره را به ترتیب مصوب مجمع عمومی، به عنوان جایگزین وی دعوت میکند. در صورت عدم وجود عضو علیالبدل یا عدم تمایل اعضاء علیالبدل به پذیرش سمت، آنگاه باید برای وی جایگزینی به ترتیب مقرر در این اساسنامه انتخاب شود. هیأت مدیرۀکانون و دبیرکل موظفاند ظرف ۹۰ روز تشریفات مربوط به دعوت از داوطلبین، دریافت مدارک، تعیین واجدین شرایط و تشکیل مجمع عمومی عادی را برای تکمیل اعضای هیأت مدیرۀکانون برای مدت باقیمانده انجام دهند.
تبصره
تاریخ خاتمه مأموریت هر عضو هیأت مدیرۀ کانون باید در صورتجلسه مجمع عمومی که وی را انتخاب کرده است، قید شود. عضو هیأت مدیرۀ کانون پس از انقضای مأموریت و تا انتخاب فرد جایگزین مکلف است به وظایف خود عمل نماید. در صورت انقضای مدت ماًموریت هیئت مدیرۀ کانون، تا زمان انتخاب هیئت مدیرۀ جدید کانون، هیئت مدیرۀ سابق کانون کماکان مسئول امور کانون و ادارۀ آن خواهند بود.
ماده سی و هفت
پس از گذشت یک سال از شروع فعالیت کانون، سه عضو از اعضای هیأت مدیرۀکانون داوطلبانه و در صورت نبود داوطلب با تصویب مجمع عمومی عادی از عضویت در هیأت مدیرۀکانون کنار میروند و متعاقباً با تصمیم مجمع عمومی عادی همان اشخاص یا سه شخص دیگر از داوطلبین واجد شرایط برای دوره دو ساله بعدی انتخاب خواهند شد.
فصل بیست و دو – تشکیل و اداره جلسات هیأت مدیره کانون
ماده سی و هشت
هیأت مدیرۀکانون هر سال از بین اعضای خود یک نفر را به عنوان رئیس و یک نفر را بعنوان نایب رئیس هیأت مدیرۀکانون برای مدت یکسال انتخاب مینماید. تغییر رئیس و نایب رئیس هیأت مدیرۀکانون قبل از پایان مهلت مقرر مزبور بر عهده هیأت مدیرۀکانون است.
ماده سی و نه
جلسات هیأت مدیرۀکانون مطابق برنامه از پیش تعیین شده توسط هیأت مدیرۀکانون به طوری که فاصله جلسات بیش از یک ماه نباشد، در مرکز اصلی کانون با دعوت کتبی رئیس یا نائب رئیس و با درج دستور جلسه در آن تشکیل میشود. هر یک از اعضای هیأت مدیرۀ کانون میتواند شخص یا اشخاصی را برای ارائه نظرات یا ادای توضیحات به جلسه دعوت نماید، مگر اینکه هیأت مدیرۀکانون محدودیتی برای این امر قائل شود.
تبصره
حسابرس/ بازرس کانون میتواند بدون حق رأی در جلسات هیأت مدیرۀکانون شرکت کند. در صورت تمایل وی به شرکت در این جلسات، دعوتنامه مذکور در این ماده باید همزمان برای وی نیز ارسال شود.
ماده چهل
ریاست جلسات به عهده رئیس هیأت مدیرۀ کانون و در غیاب وی با نائب رئیس هیأت مدیرۀکانون و در غیاب این دو به عهده عضوی از اعضای هیأت مدیرۀکانون است که در همان جلسه انتخاب میشود.
ماده چهل و یک
جلسه هیأت مدیرۀکانون در صورتی رسمیت دارد که بیش از نصف اعضای هیأت مدیرۀکانون در آن جلسات حضور داشته باشند. هر عضو هیأت مدیرۀکانون یک حق رأی دارد و تصمیمات متخذه در جلسه هیأت مدیرۀکانون به اکثریت آراء اعضاء حاضر در جلسه اتخاذ میشوند.
ماده چهل و دو
رئیس هیأت مدیرۀکانون مسئول پیگیری اجرای صحیح و به موقع مصوبات هیأت مدیرۀکانون است.
ماده چهل و سه
هیأت مدیرۀکانون دارای دبیرخانهای است که زیرنظر رئیس هیأت مدیرۀکانون انجام وظیفه میکند. دبیرخانه هیأت مدیرۀکانون برای هر یک از جلسات هیأت مدیرۀکانون صورتجلسهای تنظیم میکند و برای امضای کلیه اعضای هیأت مدیرۀکانون حاضر در جلسه ارسال میدارد تا به امضای اکثریت آنها برسد. صورتجلسه مزبور دارای شماره ترتیب و تاریخ است و نام اعضاء حاضر و غایب و خلاصهای از مذاکرات و همچنین تصمیمات متخذه در آن درج میگردد. در صورتیکه هر یک از اعضاء هیأت مدیرۀکانون با تمام یا بعضی از تصمیمات مندرج در صورتجلسه مخالف باشد، نظر وی در صورتجلسه قید میگردد.
ماده چهل و چهار
عدم حضور هر یک از اعضای هیأت مدیرۀکانون بدلایل غیر موجه در سه جلسه متوالی یا پنج جلسه غیر متوالی طی یک سال به منزله استعفای وی از سمت خود تلقی میشود.تشخیص موجه بودن یا موجه نبودن غیبت اعضای هیأت مدیرۀکانون، برعهده هیأت مدیرۀکانون است.
فصل بیست و سه – وظایف و اختیارات هیأت مدیره کانون
ماده چهل و پنج
هیأت مدیرۀ کانون برای هرگونه اقدام و انجام هرگونه معاملاتی بهنام کانون که برای وصول به اهداف یا انجام موضوع فعالیت کانون ضروری تشخیص دهد، دارای اختیارات نامحدود است بهجز آن مواردی که طبق این اساسنامه یا مقررات، از اختیارات مجامع عمومی کانون محسوب شدهاند. وظایف و اختیارات هیأت مدیرۀکانون ازجمله بشرح ذیل است:
۱- انتخاب یا عزل دبیرکل کانون و تعیین حقوق و مزایای وی؛
۲- تصویب خط مشیها و برنامههای بلندمدت، میانمدت و کوتاه مدت کانون؛
۳- تصویب نمودار سازمانی و تشکیلاتی کانون؛
۴- تصویب بودجه سالانه کانون؛
۵- تعیین مبلغ ورودیه، حق عضویت ثابت و حق عضویت متغیر اعضای کانون و اشخاص وابسته به اعضاء با توجه به حدود اختیاراتی که در مقررات برای کانون پیشبینی شده است؛
۶- دعوت مجامع عمومی کانون؛
۷- تهیه گزارش هیأت مدیره خطاب به مجمع عمومی عادی سالانه در مورد فعالیت و وضعیت کانون؛
۸- تهیه صورتهای مالی کانون؛
۹- تهیه کلیه گزارشهای دیگرخطاب به مجامع عمومی کانون؛
۱۰- تعیین اعضای کارگروههای تخصصی و مبالغ حقالزحمه آنها؛
۱۱- بررسی گزارشهای تحلیلی که به شرح مندرج در مادۀ ۵۵ این اساسنامه توسط دبیرکل تهیهشدهاند؛
۱۲- نمایندگی کانون در برابر اشخاص ثالث و کلیه ادارات دولتی و موسسات خصوصی؛
۱۳- نصب و عزل کلیه ماموران و کارکنان کانون و تعیین شغل، حقوق، دستمزد، پاداش، ترفیع، تنبیه و تعیین سایر شرایط استخدام آنان؛
۱۴- افتتاح حساب به نام کانون نزد بانکها و موسسات مالی و اعتباری و انسداد آنها؛
۱۵- دریافت مطالبات کانون و پرداخت دیون آن از اصل و سود و متفرعات؛
۱۶- تعهد، ظهرنویسی، قبولی، پرداخت و واخواست اوراق تجاری؛
۱۷- عقد هر نوع قرارداد و تغییر و تبدیل یا فسخ و اقاله آن در مورد خرید و فروش و معاوضه اموال منقول و غیر منقول که جزء موضوع کانون باشد؛
۱۸- واگذاری یا تحصیل هرگونه حق کسب و پیشه و تجاری (سرقفلی)؛
۱۹- مبادرت به تقاضا و اقدام در مورد هرگونه اختراع، و خرید، تحصیل، فروش یا واگذاری اختراعات و ورقه اختراع یا هرگونه حقوق و امتیازات مربوط به آنها؛
۲۰- مبادرت به تقاضا و اقدام برای ثبت هرگونه علامت تجاری؛
۲۱- اجاره و استیجاره و واگذاری و فسخ اجاره و تقاضای تعدیل اجاره بها و دفاع از این نوع تقاضاها در تمام مراحل و مراجع و تخلیه عین مستاجره و تقاضای تجدید نظر در رای صادره یا اجرای آن؛
۲۲- به امانت گذاردن هر نوع اسناد و مدارک و وجوه کانون در صندوق های دولتی و خصوصی و استرداد آنها؛
۲۳- تحصیل اعتبار از بانکها و شرکتها و موسسات و هر نوع استقراض و اخذ وجه به هر مبلغ و به هر مدت و به هر میزان با سود و کارمزد یا هر گونه شرایطی که مقتضی باشد در صورتیکه جهت وصول به اهداف و اجرای موضوع فعالیت کانون ضروری تشخیص دهد؛
۲۴- رهن گذاردن اموال کانون اعم از منقول و غیر منقول و فک رهن ولو کراراً؛
۲۵- احداث و تحصیل هرگونه دارایی و تشکیل هرگونه شخصیت حقوقی یا شرکت در آن در حدودی که برای اجرای اهداف و فعالیتهای کانون ضروری تشخیص دهد؛
۲۶- اقامه هرگونه دعوی و دفاع از هرگونه دعوی یا تسلیم به دعوی یا انصراف از آن اعم از حقوقی و کیفری با داشتن تمام اختیارات راجع به امر دادرسی اعم از حق تجدید نظر و مصالحه، تعیین وکیل سازش، ادعای جعل نسبت به سند طرف و استرداد سند، تعیین جاعل، ارجاع دعوی به داوری و تعیین داور با یا بدون اختیار صلح و به طورکلی استفاده از کلیه حقوق و اجرای کلیه تکالیف ناشیه از قانون داوری، تعیین وکیل برای دادرسی و غیره با یا بدون حق توکیل و توکیل در توکیل و لو کراراً و عزل و تجدید انتخاب او با تعیین وکیل دیگری به جای او با یا بدون حق توکیل و توکیل در توکیل و لو کراراً، تعیین مصـدق و کارشنـاس، اقـرار خواه در ماهیت دعوی و خواه به امری که کاملاً قاطع دعوی باشد، دعوی خسارت استرداد دعوی، جلب شخص ثالث و دفاع از دعوای ثالث، اقدام به دعوی متقابل و دفاع از آن، تامین مدعی به تقاضای توقیف اشخاص و اموال، اعطای مهلت برای دریافت مطالبـات کانون، درخواست صدور برگه اجرائی و تعقیب عملیات اجرائی و اخذ محکوم به، چه در دادگاه ها و چه در ادارات و دوائر ثبت اسناد؛
۲۷- تعیین میزان استهلاک دارایی ها با توجه به قوانین جاری کشور و عرف؛
۲۸- تنظیم صورتهای مالی کانون هر شش ماه یکبار و ارائه آن به حسابرس/ بازرس کانون؛
۲۹- پیشنهاد اصلاح اساسنامه به سازمان و مجمع عمومی فوقالعادۀ کانون در مواقعی که مفید تشخیص میدهد؛
۳۰- پیشنهاد تغییر نوع و نرخ کارمزد و حق الزحمه خدماتی که اعضای کانون ارائه میدهند به سازمان؛
۳۱- تصویب برگزاری آزمونها، بررسی مطالب و نظارت بر انجام آزمونها و اعلام اسامی پذیرفته شدگان؛
۳۲- پیگیری و حصول اطمینان از استقرار سیستمهای کنترل داخلی و سیستمهای مکانیزه مورد نیاز کانون و ارتقاء آنها به ویژه در ارتباط با بانک اطلاعاتی اعضای کانون، (شامل مشخصات سهامداران، اعضاء هیأت مدیره، مشخصات مدیران و کارکنان، نتایج ارزیابی، تخلفات، و صورتهای مالی اعضای کانون) و همچنین سایر سیستم های مکانیزه مورد نیاز (از جمله در زمینههای حق عضویت اعضای کانون و امور حسابداری، مالی و عملیاتی کانون)؛
۳۳- بررسی مقررات موضوع ماده ۷۲ که توسط کارگروههای تخصصی تهیه شدهاند و حسب مورد تصویب آنها یا پیشنهاد آنها به سازمان جهت تصویب؛
۳۴- اعمال نظارت بر عملکرد دبیرکل؛
۳۵- تعیین صاحبان امضاء مجاز از طرف کانون و حدود اختیارات آنها؛
۳۶- تعیین صاحبان امضاء مجاز از طرف کانون برای برداشت از حسابهای بانکی، امضای قراردادها و اسناد و اوراق تعهدآور و سایر اسناد و مکاتبات؛
۳۷- اعمال حق رأی کانون جهت انتخاب نماینده کانونها در شورایعالی بورس و اوراق بهادار موضوع بند ۷ ماده ۳ قانون؛
۳۸- تعیین و تغییر مرکز اصلی کانون در تهران و همچنین تاسیس یا انحلال شعب و نمایندگیهای کانون در هر مکان.
۳۹- سایر وظایفی که بهموجب مقررات بهعهده هیأت مدیره گذاشته میشود.
تبصره یک
اختیارات هیأت مدیره منحصر به موارد فوق نیست. شرح موارد فوق فقط برای ذکر مثال بوده و در حـدود مقـررات صـدر این مـاده بـه هیچوجه به اختیارات تام هیأت مدیره خللی وارد نمیسازد.
تبصره دو
در صورتیکه هیأت مدیرۀ کانون ضمن مصوبۀ خود برای اعضای کانون تکالیف، مسئولیتها یا اختیاراتی تعیین نموده باشد، موظف است مصوبۀ مربوطه را در سایت اینترنتی رسمی خود منتشرکند و نظر سازمان را در خصوص مصوبه مذکورکتباً استعلام نماید. در صورتیکه : (الف) سازمان پس از دریافت استعلام کانون، نظر موافق خود را در مورد مصوبۀ یاد شده اعلام دارد یا (ب) ۱۵ روز از تاریخ ثبت استعلام کانون در دبیرخانۀ سازمان بگذرد، در مهلت مذکور و سازمان با اجرای مصوبه مخالفت ننماید، آنگاه مصوبۀ مذکور برای اعضای کانون لازمالاجرا خواهد بود.
تبصره سه
درصورتیکه هر عضو کانون نسبت به مصوبۀ هیأت مدیرۀ کانون موضوع تبصرۀ ۲ این ماده معترض باشد، میتواند اعتراض خود را به سازمان ارائه دهد. نظر هیأت مدیرۀ سازمان در این خصوص قطعی و لازمالاجراست. لازمالاجرا شدن مصوبه براساس تبصرۀ ۲ این ماده، مانع از ارائۀ اعتراض توسط اعضاء نخواهد بود.
ماده چهل و شش
اعضای هیأت مدیرۀکانون حق ندارند هیچگونه وام یا اعتبار از کانون تحصیل نمایند و کانون نمیتواند دیون آنان را تضمین یا تعهد کند. اینگونه عملیات به خودی خود باطل است. ممنوعیت مذکور در این ماده شامل اشخاصی نیز که به نمایندگی اعضای کانون در جلسات هیأت مدیرۀکانون شرکت میکنند و همچنین شامل همسر و فرزندان صغیر آنها میشود.
ماده چهل و هفت
هیأت مدیرۀکانون و همچنین موسسات و شرکتهائی که اعضاء هیأت مدیرۀکانون، شریک یا عضو هیات مدیره یا مدیر عامل آنها باشند، نمیتوانند بدون اجازه هیأت مدیرۀکانون در معاملاتی که با کانون یا به حساب کانون میشود به طور مستقیم یا غیر مستقیم طرف معامله واقع یا سهیم شوند و در صورت اجازه نیز هیأت مدیرۀکانون مکلف است بلافاصله حسابرس/ بازرس کانون را از معاملهای که اجازه آن را داده، مطلع نماید و گزارش آن را به اولین مجمع عمومی عادی ارائه کند. حسابرس/ بازرس نیز مکلف است ضمن گزارش خاصی حاوی جزئیات این معاملات، نظر خود را درباره رعایت یا عدم رعایت صرفه و صلاح کانون در این معاملات به همان مجمع عمومی تقدیم کند. عضو هیأت مدیرۀکانون که در معامله ذینفع است، در جلسه هیأت مدیرۀکانون و نیز در مجمع عمومی عادی هنگام اخذ تصمیم نسبت به معامله مذکور حق رای نخواهد داشت.
فصل بیست و چهار – دبیر کل کانون
ماده چهل و هشت
دبیرکل کانون توسط هیأت مدیرۀکانون و خارج از اعضای هیأت مدیره، از بین اشخاص حقیقی واجد شرایط برای مدت ۲ سال انتخاب میشود. تجدید انتخاب دبیرکل کانون برای دورههای متوالی بلامانع است. وی تحت نظارت هیأت مدیرۀ کانون انجام وظیفه مینماید.
تبصره یک
صلاحیت دبیرکل باید به تأیید سازمان برسد.
تبصره دو
اشخاص مندرج در ماده ۱۱۱ اصلاحیه قانون تجارت را نمیتوان به عنوان دبیرکل کانون انتخاب نمود
تبصره سه
دبیرکل باید کتباً قبول سمت کرده و یک نسخه از آن را به سازمان ارسال دارد.
ماده چهل و نه
دبیرکل کانون به طور موظف و تمام وقت انجام وظیفه مینمایند و پذیرش هرگونه سمت غیر موظف از جانب وی فقط با تصویب هیأت مدیرۀکانون مجاز خواهد بود.
ماده پنجاه
در صورت فوت، استعفا یا سلب شرایط از دبیرکل کانون، هیأت مدیرۀکانون باید حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز نسبت به تعیین دبیرکل جدید اقدام نماید.
ماده پنجاه و یک
حقوق، مزایا و پاداش دبیرکل را هیأت مدیرۀکانون تعیین مینماید.
ماده پنجاه و دو
دبیرکل کانون در مقابل کانون و اشخاص دیگر نسبت به تخلف از قانون، مقررات، این اساسنامه یا مصوبات مجمع عمومی که مطابق ماده ۳۱ معتبرند، مسئول میباشد.
ماده پنجاه و سه
مواردی که دبیرکل و پرسنل کانون باید در خرید و فروش اوراق بهادار و کالاهای پذیرفتهشده در بورس برای خود و افراد تحت تکفل خود رعایت کند، در مقررات پیشبینی میشود.
فصل بیست و پنج – وظایف و اختیارات دبیرکل
ماده پنجاه و چهار
دبیرکل مسئول اجرای کلیه وظایفی است که به موجب قانون، مقررات و این اساسنامه بهعهده کانون یا دبیرکل است. دبیرکل وظیفۀ ایجاد هماهنگی در اجرای فعالیتهای کانون و مسئولیت اجرای مصوبات هیأت مدیره را بهعهده دارد. سمت مدیرمسئول نشریات تخصصی کانون نیز به عهدۀ دبیرکل است. سایر وظایف، مسئولیتها و اختیارات دبیرکل را هیأت مدیره تعیین میکند.
ماده پنجاه و پنج
دبیرکل موظف است گزارشهای موردنظر هیأت مدیرۀکانون یا سازمان را تنظیم و ارائه نماید. این گزارشها از جمله عبارتند از:
۱- گزارشهای تحلیلی مربوط به تعداد شرکتهای کارگزاری،کارگزار معاملهگری و بازارگردانی مورد نیاز در بازار اوراق بهادار و محدودۀ فعالیت آنها؛
۲- گزارش مربوط به پذیرش عضو جدید در کانون؛
۳- گزارش مربوط به نوع تخلف و مجازاتهای قطعی شده اعضای کانون؛
۴- گزارشهای مربوط به شیوه برگزاری آزمونهایی که کانون برگزار کرده یا میکند؛
۵- گزارش های مربوط به نظارت انجام پذیرفته و تخلفات اعضای کانون از مقررات؛
۶- گزارشهای مربوط به وضعیت مالی و نتیجه عملکرد اعضای کانون مستخرجه از صورتهای مالی آنان؛
۷- گزارشهای مربوط به ارزیابی خدماتی که اعضای کانون ارائه میدهند برای مقایسه آنان با یکدیگر؛
۸- گزارشهای مربوط به اختلافات بین اعضای کانون با یکدیگر و با سایر اشخاص ذیربط؛
۹- گزارشهای مربوط به فعالیتهای انجام شده در زمینههای آموزشی، پژوهشی و کوششهای انجام شده برای معرفی فعالیتهای کانون؛
۱۰- گزارشهای مربوط به نظارت بر فعالیتهای تبلیغاتی اعضای کانون؛
۱۱- گزارشهای دورهای در مورد وضعیت مالی کانون؛
۱۲- گزارشهای دورهای مربوط به عملکرد کارگروههای تخصصی کانون؛
۱۳- گزارشهای مربوط به نیازها و درخواستهای اعضای کانون و اقدامات انجام شده جهت اولویتبندی و ارزیابی پیشنهادهای دریافتی و عملیات اجرائی انجام شده؛
ماده پنجاه و شش
دبیرکل کانون میتواند در هر یک از جلسات هیأت مدیرۀکانون یا در کلیه جلسات آن حضور داشتـه باشد. حضـور وی در اینگونه جلسـات به منظور تسلیم گزارشها و ارائه توضیحـات مـورد نیـاز هیأت مدیرۀکانون و همچنین اطلاع از مصوبات و دلایل توجیهی مباحث مطروحه و به منظور ایجاد هماهنگی در برگزاری جلسات هیأت مدیرۀکانون و ایجاد هماهنگی در اجرای وظایف کانون است.
ماده پنجاه و هفت
در صورت عدم حضور موقت دبیرکل کانون، وظائف او را شخص دیگری که به ترتیب زیر تعیین میشود، انجام خواهد داد:
الف) در صورتیکه عدم حضور کمتر یا مساوی ۱۰ روز باشد، جانشین موقت رأساً توسط دبیرکل تعیین میشود؛
ب) درصورتیکه عدم حضور بیش از ۱۰ روز باشد، جانشین موقت توسط هیأت مدیره تعیین میشود.
فصل بیست و شش – حسابرس/بازرس کانون
ماده پنجاه و هشت
مجمع عمـومی عادی در هر سـال یک مؤسسه را از بین موسسات حسابرسی معتمد سازمان به عنوان حسابرس/ بازرس کانون برای مدت یکسال انتخاب میکند. مجمع عمومی عادی همچنین از بین مؤسسات مذکور یک مؤسسه دیگر را به عنوان حسابرس/ بازرس علیالبدل انتخاب میکند تا در صورت انحلال، ورشکستگی یا استعفای حسابرس/ بازرس اصلی، سلب شرایط از وی یا عدم قبول سمت یا استنکاف از اجرای وظایف توسط وی، وظایف و مسئولیتهای وی را بپذیرد.
تبصره
حسابرس/ بازرس اصلی وعلیالبدل باید کتباً قبول سمت کنند و یک نسخه از آن را به سازمان ارسال دارند.
ماده پنجاه و نه
علاوه بر وظایفی که برای حسابرس/ بازرس در سایر مواد این اساسنامه قید شده است، وظائف حسابرس/ بازرس کانون به شرح ذیل است :
۱- ارائه گزارش و اظهارنظر در مورد صحت مطالب، مدارک و اطلاعاتی که هیأت مدیره کانون به مجمع عمومی عادی ارائه میکند؛
۲- حسابرسی صورتهای مالی کانون و اظهارنظر راجع به آنها؛
۳- گزارش مشاهده موارد تخلف از قوانین، مقررات و اساسنامه کانون که توسط هیأت مدیرۀکانون، دبیرکل، هر یک از اعضای هیأت مدیره یا مدیران و کارکنان کانون صورت پذیرفته باشد؛
۴- بررسی و ارائه گزارش در مواردی که حسب نظر سازمان یا مجمع عمومی به وی احاله شده باشد.
تبصره
گزارش حسابرس/ بازرس کانون در مورد بندهای (۱) و (۲) این ماده باید لااقل ده روز قبل از تشکیل مجمع عمومی عادی، جهت مراجعه و بررسی اعضاء کانون در مرکز اصلی کانون آماده باشد.
ماده شصت
حسابرس/ بازرس کانون میتواند در هر موقع هرگونه رسیدگی و بازرسی لازم را انجام داده و اسناد و مدارک و اطلاعات مربوط به کانون را مطالبه کرده و مورد رسیدگی قرار دهد. حسابرس/ بازرس کانون میتواند به مسئولیت خود در انجام وظایفی که بر عهده دارد از نظر کارشناسان، با رعایت ماده ۱۴۹ اصلاحیه قانون تجارت استفاده نماید.
ماده شصت و یک
مسئولیت حسابرس/ بازرس در مقابل کانون و اشخاص ثالث مشابه مسئولیت بازرس در شرکتهای سهامی مندرج در اصلاحیه قانون تجارت مصوب اردیبهشتماه سال ۱۳۴۷ و مسئولیت اظهارنظرکننده مطابق بند ۳ ماده ۴۹ قانون است.
ماده شصت و دو
حسابرس/ بازرس کانون نمیتواند در معاملاتی که با کانون یا به حساب کانون انجام میگیرد بطور مستقیم یا غیر مستقیم ذینفع باشد.
ماده شصت و سه
حق الزحمه حسابرس/ بازرس کانون را مجمع عمومی عادی تعیین میکند.
بخش سه – کارگروه های تخصصی
فصل بیست و هفت – تشکیل کارگروه های تخصصی
ماده شصت و چهار
تعداد، عناوین کارگروههای تخصصی، مقررات حاکم برآنها و مأموریت هر کارگروه به پیشنهاد دبیرکل به تصویب هیأت مدیرۀکانون میرسد. کارگروههای تخصصی مرکب از حداقل ۳ عضو هستند که با پیشنهاد دبیرکل به تصویب هیأت مدیرۀ کانون از بین اعضای کانون یا از بین متخصصین و کارشناسان ذیصلاح برای مدت یک سال انتخاب میشوند. رئیس هر کار گروه نیز توسط هیأت مدیره تعیین میگردد. احکام اعضای کارگروه و مأموریت آنها توسط دبیرکل کانون ابلاغ میشود. پیگیری تشکیل به موقع جلسات کارگروههای تخصصی و دریافت گزارش پیشرفت کار آنها و گزارش نتایج به هیأت مدیره و سایر مراجع ذیصلاح به عهدۀ دبیرکل است.
تبصره یک
تجدید انتخاب اعضای هر کارگروه تخصصی برای دورههای متوالی بلامانع است.
تبصره دو
عضویت نمایندگان اعضای هیأت مدیرۀکانون و دبیرکل در کارگروههای تخصصی بلامانع است.
تبصره سه
در صورت فوت، استعفا و یا سلب شرایط از هر یک از اعضای یک کار گروه تخصصی، جایگزین وی به پیشنهاد دبیرکل به تصویب هیأت مدیرۀ کانون انتخاب میشود.
ماده شصت و پنج
اعضـای کارگروههای تخصصی وظایف خـود را به صـورت غیـرموظف انجام میدهند و حقالزحمه آنها را هیأت مدیرۀکانون تعیین مینماید.
فصل بیست و هشت – تشکیل و اداره جلسات کارگروه های تخصصی
ماده شصت و شش
انجام امور دفتری و رفع نیازهای کارگروههای تخصصی از نظر ارسال دعوتنامه، تعیین محل جلسات، حروفچینی صورتجلسات، دریافت صورتجلسات امضاء شده و بایگانی آنها، پیگیری پرداخت حقالزحمه اعضای کارگروههای تخصصی و رفع سایر نیازهای آنان به عهده دبیرکل کانون است.
ماده شصت و هفت
رئیس هر کارگروه تخصصی مسئولیت اداره جلسات کارگروه، برنامهریزی جلسات، تعیین دستور هر جلسه، تنظیم صورتجلسات و گزارش پیشرفت کار به دبیرکل را عهدهدار خواهد بود. همچنین نامبرده رابط کارگروه تخصصی با دبیرکل و هیأت مدیرۀکانون است.
ماده شصت و هشت
هـر یک از موضوعات احـاله شده به هر کارگروه تخصصی پروژهای به شمار میآید که در پایان آن باید گزارش نتایج همراه با ساعات و هزینه انجام شده برای آن مشخص شده و جهت تصویب به هیأت مدیرۀکانون تسلیم شود.
ماده شصت و نه
صورتجلسات هر کارگروه تخصصی دارای شماره ترتیب، تاریخ، ساعت آغاز و پایان جلسه، اسامی حاضرین و غایبین، موضوع صورتجلسه بوده و به امضاء اکثریت اعضاء کارگروه تخصصی میرسد.
ماده هفتاد
دبیرکل کانون در گزارشهای دورهای خود باید میـزان پیشـرفت وظائف احـاله شده به هر کارگروه تخصصی و هزینههای انجام شده ذیربط را به هیأت مدیرۀکانون گزارش نماید
ماده هفتاد و یک
عدم حضور هر یک از اعضاء کارگروه تخصصی به دلایل غیر موجه در سه جلسه متوالی یا پنج جلسه غیرمتوالی در طی یکسال به تشخیص رئیس کارگروه، به منزله استعفای آن از سمت خود میباشد.
بخش چهار – تنظیم مقررات توسط کانون
فصل بیست و نه -نحوۀ تنظیم مقررات مورد نیاز کانون
ماده هفتاد و دو
مقررات مورد نیاز کانون به درخواست هیأت مدیرۀ کانون توسط کارگروههای تخصصی یا سایر کارشناسان و مشاوران واجد شرایط تهیه شـده و در اختیـار دبیرکل قـرار میگیرد تا به هیأت مدیرۀکانون تسلیم شود. این مقررات از جمله عبارتند از:
بند یک
مقررات عضویت در کانون برای اعضاء و اشخاص وابسته به اعضاء؛
بند دو
مقررات مربوط به آزمونهای کانون؛
بند سه
مقررات نظارت بر عملکرد اعضای کانون و اشخاص وابسته به اعضاء؛
بند چهار
مقررات فعالیت جغرافیائی اعضای کانون؛
بند پنج
مقررات ایجاد سازش در اختلافات بین اعضای کانون با یکدیگر یا با اشخاص ذیربط؛
بند شش
مقررات رسیدگی به تخلفات اعضای کانون و تعیین نوع مجازات متخلفین؛
بند هفت
مقررات رفتار حرفهای برای اعضای کانون و اشخاص وابسته به اعضاء؛
بند هشت
مقررات ارزیابی خدماتی که اعضای کانون ارائه میدهند
بند نه
منشور کارگروههای تخصصی؛
بند ده
مقررات شیوه تصفیه کانون در صورت انحلال کانون؛
بند یازده
مقررات اداری، استخدامی، مالی و معاملاتی کانون،
بند دوازده
مقررات خرید و فروش اوراق بهادار توسط دبیرکل و کارکنان کانون؛
تبصره
مقررات موضوع بندهای(۱) تا(۶) این ماده باید به تصویب سازمان و سایر مقررات این ماده به تصویب هیأت مدیرۀکانون برسد.
بخش پنج – اعضای کانون و اشخاص وابسته به اعضاء
فصل سی – شرایط عضویت-تعلیق و لغو عضویت
ماده هفتاد و سه
شرایط عضویت در کانون، تعلیق یا لغو عضویت اعضاء و اشخاص وابسته به اعضاء، گروههای اعضاء، سقف حق ورودیه و حق عضویت ثابت و متغیر، اطلاعات، مدارک و گزارشهایی که عضو کانون باید ارائه کند و سایر موارد لازم در مقررات عضویت در کانون پیشبینی شده و به تصویب سازمان میرسد. تقاضای عضویت در کانون به معنی پذیرش مقررات عضویت در کانون و اصلاحات بعدی آن توسط متقاضی است.
فصل سی و یک – الزامات ناشی از عضویت در کانون
ماده هفتاد و چهار
اعضای کانون و اشخاص وابسته به اعضاء متعهد به رعایت مواد این اساسنامه و مقررات میباشند.
ماده هفتاد و پنج
اعضاء موظفند اطلاعات، مدارک و گزارشهای مورد نیاز کانون را در مهلت و به شکلی که هیأت مدیرۀکانون تعیین میکند به کانون ارائه دهند.
ماده هفتاد و شش
پـرداخت ورودیه و حق عضویت ثابت یا متغیر و سایر تعهدات مالی به عنوان الزام و تعهد قطعی هر عضو و اشخاص وابسته به عضو میباشد.
بخش شش – حساب های کانون و منابع مالی آن
فصل سی و دو – حساب های کانون
ماده هفتاد و هفت
سال مالی کانون از ابتدای فروردین ماه هر سال آغاز و در پایان اسفند ماه همان سال خاتمه مییابد. در اولین دوره مالی کانون استثنائاً، آغاز دوره از تاریخ تاسیس شروع شده و در آخر اسفند ماه همان سال خاتمه مییابد.
ماده هفتاد و هشت
هیأت مدیرۀ کانون موظف است پس از انقضای هر سال مالی صورتهای مالی کانون را در پایان سال مالی به همراه گزارشی درباره فعالیت و وضعیت کانون در طی سال مزبور تهیه و تنظیم نماید. صورتهای مالی مزبور باید اقلاً ۴۵ روز قبل از تاریخ مجمع عمومی عادی سالانه در اختیار حسابرس/ بازرس کانون گذاشته شود تا پس از رسیدگی به همراه گزارش حسابرس/ بازرس به مجمع عمومی عادی تسلیم گردد.
تبصره
صورتهای مالی کانون باید براساس استانداردهای پذیرفته شده حسابداری کشور تهیه و تنظیم گردد.
ماده هفتاد و نه
از ده روز قبل از انعقاد مجمع عمومی عادی سالانه هر یک از اعضاء کانون میتواند به مرکز اصلی کانون مراجعه نموده و نسخه ای از صورتهای مالی، گزارش حسابرس/ بازرس کانون و گزارش هیأت مدیره در مورد فعالیت و وضعیت کانون را دریافت نماید. همچنین هیأت مدیرۀ کانون موظف است ده روز قبل از انعقاد مجمع عمومی عادی سالانه این اطلاعات و گزارشها را از طریق پایگاه الکترونیکی کانون در اختیار اعضای کانون قرار دهد.
ماده هشتاد
تصویب صورتهای مالی کانون در هر دوره از طرف مجمع عمومی عادی سالانه به منزله مفاصاحساب هیأت مدیرۀکانون برای همان دوره خواهد بود.
ماده هشتاد و یک
هیأت مدیرۀ کانون باید لااقل هر ۶ ماه یکبار، صورتهای مالی ۶ ماهه کانون را تهیه نموده و در اختیار حسابرس/ بازرس کانون قرار دهد.
ماده هشتاد و دو
تفاوت درآمدها و هزینههای کانون در هر سال مالی، به حساب اندوخته کانون منظورخواهد شد.
فصل سی و سه – منابع مالی کانون
ماده هشتاد و سه
:هزینههای کانون اعم از جاری و سرمایهای از محل منابع ذیل تامین میشود
۱- ورودیه و حق عضویت ثابت و متغیر اعضاء و اشخاص وابسته به اعضاء؛
۲- کمکهای داوطلبانه و هدایای اشخاص؛
۳- وجوه حاصل از برگزاری برنامههای آموزشی و پژوهشی، همایشها و انتشارات؛
۴- سایر اقلام.
تبصره یک
سقف حق ورودیه و حق عضویت ثابت و متغیر در مقررات مذکور در ماده (۷۲) که به تصویب سازمان میرسد، پیشبینی میشود.
تبصره دو
قبول کمک های داوطلبانه، هدایا و تحصیل سایر درآمدها مشروط به کسب مجوز از هیأت مدیرۀکانون است.
بخش هفت – انحلال کانون
فصل سی و چهار – انحلال کانون
ماده هشتاد و چهار
در صورتیکه سازمان مجوز کانون را لغو کند، هیأت مدیرۀکانون موظف است بلافاصله فعالیت کانون را متوقف و مجمع عمومی فوق العاده را جهت انتخاب مدیران و ناظران تصفیه دعوت نماید.
ماده هشتاد و پنج
در صورت انحلال کانون، دارائیهای کانون پس از پرداخت کامل بدهیها و ایفای تعهدات متعلق به اعضاء کانون خواهد بود که نحوه تقسیم آن را مجمع عمومی فوقالعاده تعیین میکند. تصفیه کانون برطبق مقررات مربوط به تصفیه شرکتها که در قانون تجارت پیشبینی شده است، صورت میپذیرد.
بخش هشت – سایر موارد
فصل سی و پنج – ثبت تصمیمات
ماده هشتاد و شش
موارد زیر پس از تصمیمگیری در مرجع ذیصلاح اعم از سازمان، مجمع عمومی یا هیأت مدیرۀکانون باید توسط شخصی که همان مرجع تصمیمگیرنده تعیین میکند در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی به ثبت برسد:
۱- انحلال یا لغو مجوز کانون و نحوه تصفیه آن؛
۲- اساسنامه یا هر نوع تغییر در آن؛
۳- مشخصات سجلی اعضای اصلی یا علیالبدل هیأت مدیرۀکانون؛
۴- مشخصات سجلی بازرس- حسابرس اصلی یا علیالبدل کانون؛
۵- مشخصات سجلی دبیرکل کانون؛
۶- تصمیمات راجع به صورتهای مالی؛
۷- نام روزنامه یا روزنامههای منتخب مجمع و نوع آگهیهایی که در آنها منتشر میشوند؛
۸- مشخصات سجلی اشخاصی که میتوانند اوراق تعهدآور یا قراردادها را از جانب کانون امضاء کنند و حدود اختیارات آنها؛
۹- نشانی مرکز اصلی، شعب یا نمایندگیهای کانون.
فصل سی و شش – موضوعات پیش بینی نشده
ماده هشتاد و هفت
موضوعات و مسائلی که در اساسنامه حاضر پیشبینی نشده است مشمول مقررات و قوانین جاری کشور خواهد بود.
فصل سی و هفت – خاتمه
ماده هشتاد و هشت
این اساسنامه مشتمل بر هشت فصل، ۸۸ ماده، و ۳۳ تبصره تنظیم شدهاست.
[/private]
دیدگاهها